مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو:

1.6 میلیارد دلار کالای آرایشی تقلبی و قاچاق در کشور وجود دارد

مصرف کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق بسیار خطرناک است زیرا این کالاها تست لازم برای سلامت را نگذرانده اند و نحوه ی نگه داری آنان مناسب نبوده است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، گفت و گوی اختصاصی با دکتر محمد بقایی، مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو انجام داده ایم و ایشان در رابطه با وضعیت سلامت لوازم آرایشی داخلی توضیحاتی را ارائه دادند.

همسان سازی قوانین

دکتر بقایی گفت: بعد از شگل گیری اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو از حدود یکسال قبل، برنامه ی ویژه ای برای همسان سازی قوانین ناظر بر محصولات آرایشی و بهداشتی با قوانین اتحادیه اروپا در نظر گرفته شد.

او افزود: در قوانین بین المللی اروپا کالایی که تولید می شود تولیدکننده تا انتهای مصرف مسئولیت این کالا را به هر نحوی برعهده دارد و اگر مصرف کننده ما آسیبی ببیند آن شرکت تولید کننده باید پاسخگو باشد. از طرفی همسان سازی برای کالاهای صادراتی باعث می شود ما هم بتوانیم کاهالای خود را به تمام حوزه هایی که اتحادیه اروپا صادر می کند، صادر کنیم.

همچنین مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو   به نکته ی دیگری در رابطه با همسان سازی قوانین اشاره کرد: با این همسان سازی بحث های نظارتی و استانداردی ما بروز شده و سلامت کالا و کیفیت آن تضمین می شود. بدین ترتیب مراکز تحت پوشش و کارخانجات ما مرتبا مجبورند همگام با علم روز دنیا پیش بروند.

نظارت و کنترل بعد از تولید کالا

وی گفت: اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، حرکت بزرگی را نیز تحت عنوان نظارت و کنترل بعد از تولید کالا در بازار آغاز کرده و پایلوت آن در استان قزوین انجام شده و هم اکنون در استان البرز ادامه دارد.

دکتر محمد بقایی ضمن بیان اینکه بخشی از وظایف صدور پروانه  در بعضی از کالاهای سلامت محور مستقیما به شرکت های مادر و دارای امکانات ویژه تولید کننده واگذار شده، تأکید کرد: این شرکت ها این مسأله را می پذیرند که کالاهایی را تولید کنند که تمام مقررات را در نظر بگیرد و اگر روزی همکاران نظارتی ما در بازار به مورد خلاف و تعدی از مقررات بر بخورند، فرد متخلف باید پاسخگو باشد. لذا برنامه همسان سازی موجب می شود بوروکراسی اداری به حداقل برسد و صدور پروانه به موقع صورت گیرد.

او اضافه کرد: برنامه ی همسان سازی فعلا برای کالاهای کم خطرتر مثل کالاهای سلولوزی و شوینده ها صورت گرفته و امیدواریم در آینده این همسان سازی برای تمام کالاها اجرا شود و همکاران ما در بحث کنترل و نظارت به کنترل سطح عرضه هم بپردازند تا کالای سالم و با کیفیت ایرانی در اختیار مردم قرار گیرد. 

عدم واردات کالای آرایشی از آمریکا

دکتر بقایی ضمن تأکید بر این مطلب که مدت های زیادی است که ما از آمریکا خصوصا بعد از تحریم، کالا وارد نمی کنیم، گفت: پروانه جدیدی برای واردات کالاهای  آمریکایی صادر نمی شود، یکی دو مورد خیلی محدود هم که در بازار وجود دارد یا پروانه آن ها به اتمام رسیده یا در حال اتمام هست.

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: متأسفانه وقتی وارد بازار می شوید وسایل آرایشی رنگی زیادی را می بینید مثل کرم پودر، رژ و ریمل  که روی آن نوشته ساخت آمریکا. به همین علت مدیر کل اداره فرآورده های آرایشی و بهداشتی اعلام کردند که اکثر کالاهای ساخته آمریکا یا تقلبی هستند یا قاچاق.

فریب درج نام ساخت آمریکا را نخورید!

وی توصیه ای مهم هم برای مردم داشت: مردم فریب ادعاهایی مثل اینکه کالاهای آرایشی توسط چمدان وارد کشور شده اند را نخورند. چون حجم کالایی که در بازار می بینیم، بیش از میزانی است که بتواند توسط چمدان وارد شود! مردم باید دقت کنند صرف درج نام ساخت آمریکا به چند علت، دلیل بر سلامت و کیفیت آن نیست. چون اولا یا تاریخ مصرف آن گذشته و تاریخ دستکاری شده، یا به صورت تقلبی در داخل تولید شده و برچسب آمریکا خورده  و یا اینکه اصلا قاچاق بوده است.

دکتر محمد بقایی در مورد وضعیت کالای قاچاق هم گفت: کالای قاچاق معلوم نیست در چه شرایطی و در چه مدت زمانی و در کجاها نگه داری شده، زیر آفتاب،برف یا باران. بنابراین مصرف اینگونه کالاها بسیار خطرناک است زیرا تست لازم برای سلامت نگذرانده اند و نحوه ی نگه داری آنان مشخص نیست.

به برچسب اصالت توجه کنید

او در اینباره تأکید کرد: از مردم می خواهیم اولا تا می توانند از کالاهای داخلی استفاده کنند که همه ی استاندارهای بالای روز دنیا را گذرانده ثانیا اگر خواستند از کالای خارجی استفاده کنند به برچسب اصالت توجه ویژه داشته باشند که کالا حتما تاریخ داشته و تاریخش مخدوش نشده باشد.

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: نزدیک به 700 میلیون دلار یعنی 30 تا 40 درصد لوازم آرایشی در داخل کشور تولید می شود. حدود 400 میلیون دلار هم به صورت قانونی واردات صورت می گیرد و در سامانه های  سازمان گمرک و سازمان غذا و دارو ثبت می شود . تقریبا 1.6  میلیارد دلار هم کالای تقلبی و قاچاق در کشور وجود دارد که مصرف آن بسیار خطرناک است.

فعالیت های فرهنگی و نظارتی سازمان غذا و دارو

وی به فعالیت های فرهنگی سازمان غذا و دارو هم اشاره کرد و گفت: سازمان غذا و دارو کار فرهنگسازی را از طریق برگزاری همایش ها در شهرهای مختلف شروع کرده است، یعنی تولید کننده های داخلی که کالاهای آرایشی با سطح استاندارد بالا تولید می کنند را به مردم معرفی و اطلاع رسانی می کند.

دکتر بقایی در اینباره افزود: اخیرا دستور العملی توسط مدیر کل سازمان غذا و دارو صادر شده که کلیه ی معاونت های غذا و دارو نظارت ویژه بر نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا داشته باشند که این برگزار گنندگان حتما از سازمان و معاونت های غذا و دارو اخذ مجوز کنند و همکاران ما بازرسی ویژه از عرضه ی کالاهای سلامت محور به خصوص فرآورده های با برچسب اصالت و دارای مجوز خواهند داشت.

لوازم آرایشی ناخن در اولویت واردات نیست/ سازمان غذا و دارو متصدی تخصیص ارز نیست

او به سؤالی در رابطه با واردات چند میلیاردی کالاهای آرایشی ناخن که اخیرا هم خبرش در برخی رسانه ها منتشر شد، اینگونه پاسخ داد: ورود کالاهایی آرایشی غیرضروری مثل ناخن دست و پا اصلا در اولویت واردات کشور نیست و در مصوبه ای که در رابطه با اقتصاد مقاومتی داریم آمده که کالاهایی که توان تولید آن ها در کشور وجود داشته باشد و ظرفیت کارخانجات اجازه دهد که مصرف مردم را تأمین کنیم هرگز آن ها را وارد نمی کنیم و مجوز واردات به آن ها داده نمی شود.

دکتر محمد بقایی، مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در آخر یادآور شد: سازمان غذا و دارو متصدی تخصیص ارز و نوع ارز کالاهای آرایشی و بهداشتی و سلولوزی نیست. حتی در نحوه و میزان عرضه هم ما دخالت نداریم ما فقط مجوز اصالت و سلامت کالا را با بررسی های ویژه کارشناسی صادر می کنیم.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید