فروش میوه شب عید در ۱۵۰۰ مرکز عرضه دولتی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: سهمیه امسال عرضه میوه شب عید در مقایسه با سال قبل برای هر استان ۳۳.۶ درصد افزایش یافته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حسین شیرزاد دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: ۲۲.۶ درصد نیز تعداد مکان‌های توزیع میوه تنظیم بازار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یک درصد مداخله بازاری در بخش میوه داشته ایم گفت: امسال اختیار عرضه میوه را به کمیته‌های استانی واگذار کرده ایم و قیمت پرتقال تا ۲۰ درصد و قیمت سیب ۱۰ تا ۲۰ درصد زیر قیمت خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: برای نخستین بار در استان یزد مردم با استفاده از اپلیکیشن می‌توانند میوه تنظیم بازار سفارش دهند و در منزل تحویل بگیرند.

شیرزاد گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف سیب کشور ۲۴ کیلوگرم است و امسال سه میلیون و ۷۷۰ هزار تن سیب در کشور تولید شد کمبود سیب وجود ندارد و نیازی به واردات نیست. اتحادیه‌های تعاونی مباشر ما ۴.۵ میلیون عضو و سابقه ۵۷ ساله در تهیه و توزیع میوه دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش خصوصی باید از شرکت‌های بزرگی تشکیل شده باشد که بتوانند به موقع وارد بازار شوند و به دولت کمک کنند گفت: امسال به اتحادیه‌های روستایی نقش بیشتری برای تأمین میوه شب عید داده و ۳۰ هزار تن سیب و ۴۰ هزار تن پرتقال از کشاورزان خریداری شد.

وی گفت: از باغداران شمال پرتقال تامسون سه هزار و ۱۰۰ تا چهار هزار تومان، والنسیا جنوب از چهار هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۱۰۰ تومان و سیب از ۶ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۸ هزار تومان برای ذخیره سازی میوه تنظیم بازار شب عید خریداری شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در دو روز گذشته قیمت میانگین تنظیم بازار سیب ۷ هزار و ۳۷۵ تومان، پرتقال شمال سه هزار و ۶۰۰ تومان و پرتقال والنسیا جنوب چهار هزار و ۷۸۵ تومان توزیع شده است.

شیرزاد گفت: هزار و ۵۰۰ مرکز عرضه میوه شب عید در سراسر کشور آماده شده که از این تعداد ۴۳ درصد را صنوف و ۵۷ درصد غرفه‌ها را میادین تره‌بار آماده کرده اند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه بر توزیع میوه شب عید نظارت می‌شود افزود: سامانه‌ای نیز امسال برای نظارت کامل بر توزیع میوه شب عید ایجاد شده که مشخصات مراحل و اشخاص توزیع کننده میوه در آن وجود دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی: قیمت میوه شب عید ۱۵۰۰ تومان افزایش داشته است

اسدلله کارگر رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی نیز در این برنامه گفت: قیمت میوه در میدان مرکزی و هفتگی و بر اساس فاکتور خرید تعیین می‌شود. قمیت ها بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است اما ملاک ما برای تعیین قیمت فاکتور خرید است.

وی افزود: اکنون در عمده فروشی‌ها پرتقال شمال ۵ هزار، جنوب ۷ هزار و سیب ۸ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر خلافی در توزیع میوه اتفاق می‌افتد پیش از رسیدن آن به میادین میوه و تره بار است زیرا میوه‌ای که از میدان خارج می‌شود ساماندهی شده و بر اساس فاکتور است.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی: بعد از عید کمبود میوه داریم

صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نیز در این برنامه گفت: سال گذشته به دلیل سرمازدگی و تگرگ کمبود میوه در کشور به وجود آمد البته برخی میوه‌ها مانند گیلاس تأثیری در این بازار نداشت اما کمبود و ضرورت تأمین سیب، پرتقال و نارنگی به وزارت جهاد اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه امسال روش توزیع میوه شب عید بهبود یافته است افزود: به دلیل کمبود میوه بعد از عید با مشکل روبرو هستیم. بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه دیده نمی‌شود؛ به عنوان نمونه از زنجیره سیب و اتحادیه و تشکل‌های ملی برای تأمین این محصول استفاده نشده است.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: دولت برای تنظیم میوه شب عید از بخش خصولتی به جای خصوصی استفاده می‌کند. اگر بودجه به موقع در اختیار تعاونی‌های روستایی قرار بگیرد بخش خصوصی به موقع از باغداران محصولاتشان را خریداری می‌کند. اینکه دولت سیب و پرتقال را بیش از قیمت باغدار از اشخاص خریداری کرده است پولی نیست که به صورت سود به کشاورز باز گردد.

وی گفت: تیر امسال به وزارت جهاد نامه نوشتیم که کمبود سیب داریم و دولت آن زمان باید از کشاورزان سیب را خریداری می‌کرد. امسال کمبود سیب داشتیم زیرا بخشی از سیب تولیدی کشور برای کنسانتره و آبگیری استفاده می‌شود.

نیاورانی از دولت خواست: سبد میوه شب عید مردم را گسترده‌تر ببیند و بر کالاهای دیگر مانند موز نیز نظارت داشته باشد.

سخنگوی سازمان تعزیرات: هشتمین تولیدکننده میوه دنیا هستیم اما کمبود میوه داریم

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این برنامه گفت: پنج هزار و ۵۰۰ پرونده در سال ۹۷ مربوط به میوه در این سازمان تشکیل شده که ۸۴۰ پرونده مربوط به قاچاق است.

وی افزود: دلالی بر اساس قانون تجارت به رسمیت شناخته شده است اما در کشور ما که رتبه هشتم تولید میوه و پنجم تولید سبزی و صیفی را در دنیا دارد وضع توزیع میوه نامطلوب است.

رایگانی گفت: واسطه‌ها بدون عوارض و مالیات بیشترین سود را در چرخه تولید و توزیع میوه به خود اختصاص می‌دهند در حالی که اتحادیه‌ها و صنوف این بخش مرجع نظارت بر توزیع میوه هستند.

تولیدکننده پرتقال: کاهش ۱۵ درصدی تولید پرتقال در مازندران

سعید خطی عضو هیأت مدیره تعاونی سورتینگ داران مازندران نیز در این برنامه گفت: باید در قیمت تمام شده میوه‌ها هزینه حمل و نقل، انبارداری و … را نیز محاسبه کرد. تولید پرتقال در مازندران امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت اما این رقم تأثیر چندانی بر بازار ندارد.

خطی با بیان اینکه هزینه‌های امسال ما سه برابر شده است افزود: با افزایش هزینه‌ها برای باغداران قیمت‌های خرید از آنها چندان تغییر نکرده است.

دیدگاه تان را بنویسید