دفاتر فرهنگی جهاد دانشگاهی پلمب شد+ تصاویر

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از پلمب دفاتر فرهنگی جهاد دانشگاهی در این دانشگاه خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تمامی دفاتر فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی تهران روز گذشته (شنبه ۲۵ اسفند) توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران پلمب شد. در پی پلمب دفاتر فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی تهران طی تماسی با رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از چند و چون این ماجرا باخبر شدیم.

دکتر سید مهدی طبایی درباره پلمب این دفاتر گفت: متأسفانه برخی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک اقدام یک‌طرفه و به دور از شئون اداری و شئون رفتاری و با هتک حرمت نهاد جهاد دانشگاهی اقدام به تعویض قفل‌ها و پلمب برخی دفاتر فرهنگی که طی ۴۰ سال گذشته در اختیار دانشجویان این نهاد بوده کردند.

وی ادامه داد: متأسفانه در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب این گونه رفتارها با نهادی مثل جهاد دانشگاهی جای پرسش اساسی دارد. امیدوار هستیم که با وساطت مسئولان ارشد دانشگاه و با توبیخ عوامل اجرایی این اقدام غیر معمول تبدیل به بحران بزرگ‌تری در میان دانشجویان نشود.

طبایی گفت: این دفاتر پلمب شده، دفاتری بوده که در اختیار دانشجویان فعال فرهنگی بوده و قریب به ۷۰- ۸۰ دانشجوی فعال فرهنگی فعالیت‌های خود را در این‌جا ساماندهی می‌کردند. امیدواریم این موضوع با تدبیر و درایت مسئولان مربوطه ختم به خیر شود و مشکلات و تبعات آتی نداشته باشد.

وی درباره دلایل این اقدام از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به نظر می‌رسد نگاه‌هایی در لایه‌هایی از دانشگاه وجود دارد که موافق دیدگاه‌های فرهنگی برای دانشجویان نیستند و اندک کارهای فرهنگی و زیرساخت‌های فرهنگی هم که در دانشگاه موجود است و در خدمت دانشجویان است نمی‌پذیرند.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: جهاد دانشگاهی بدون چشم‌داشت به توسعه فضای فرهنگی دانشگاه کمک می‌کند. به نظر می‌رسد نگاه‌ها مقداری غیر فرهنگی است و باعث این اقدامات می‌شود. البته بهانه‌هایی هم در خصوص کمبود فضا بیان شده که بعید است دانشگاهی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران به امید ۲۰ متر فضایی که در اختیار بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی است باشد و با این ۲۰ متر فضا مشکل فضای دانشگاه علوم پزشکی تهران قابل حل شدن باشد. به نظر می‌رسد دلیل کمبود فضا، دلیل خیلی موجهی نیست.

طبایی درباره اهمیت وجود چنین دفاتری در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به هر حال جهاد دانشگاهی طبق قانون نهادی است که با دانشگاه مرتبط است. از ابتدای انقلاب این نهاد داخل دانشگاه تشکیل شد و در بستر دانشگاه توانست منشأ خدمات مؤثر فرهنگی، پژوهشی و آموزشی طی این سال‌ها باشد. حضور جهاد دانشگاهی در دانشگاه و فعالیت در این حوزه‌ها بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و در طول این سال‌ها هم جهاد دانشگاهی نشان داده که پابه‌پای دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد پیشرو توانسته در ساخت فضاهای فرهنگی و ساختارهای فرهنگی به کشور خدمات ارزشمندی ارائه دهد. چنین امری هم به خاطر بسترسازی بود که در جهاد دانشگاهی برای کارهای فرهنگی ایجاد شد و طی سال‌های مختلف هم ادامه یافت.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در دوره‌های مختلف ممکن بوده نظرات مخالفی درباره حضور جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، گفت: این نقطه نظرات قابل احترام است و واقعیت این است ما فراتر از قانون نمی‌توانیم حرکت کنیم. در واقع نهادهایی که به صورت قانونی حضور جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها را تثبیت کردند باید درباره آینده جهاد دانشگاهی هم تصمیم‌گیری کنند. این گونه حرکت‌های افراطی به دور از شأن دانشگاه است و به نظر می‌رسد این حرکت‌ها با فضای فرهیخته‌ای چون دانشگاه علوم پزشکی تهران خیلی تناسب و سنخیت نداشته باشد.

وی در پایان درباره سابقه وقوع چنین رخدادی در دانشگاه‌های دیگر گفت: من در جریان دانشگاه‌های دیگر نیستم و فکر نمی‌کنم در دانشگاه‌های دیگر چنین حرکتی با این ترتیب رخ داده باشد.

366

دیدگاه تان را بنویسید