هر خوراکی چند حبه قند پنهان دارد؟

آیا تا به حال کنجکاو شده اید که بدانید قند پنهان در هر خوراکی چقدر است؟

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، سازمان بهداشت جهانی مصرف بیشتر از 25 گرم شکر روزانه را برای سلامتی مضر می داند، اما آیا واقعا رعایت این مقدار امکان پذیر است؟ چگونه می توان مقدار قند و شکر پهان در هر ماده غذایی را اندازه گیری کرد تا از این میزان توصیه شده تجاوز نکند و باعث بروز مشکلات سلامتی و قند خون نشود؟

 

در این مطلب می خوانیم هر ماده غذایی و خوراکی که روزانه استفاده می کنیم، چه مقدار  قند در خود جای داده است؟

آب میوه های صنعتی : هر لیوان آب میوه، حاوی تقریبا 4 حبه قند حدودا 4 گرمی است و این مقدار در نام های تجاری مختلف، متفاوت است. قند موجود در این خوراکی فروکتوز یا قند ساده است که ارزش غذایی چندانی ندارد، باعث چاقی و افزایش قند خون می شود.

ماکارونی : در هر بسته 500 گرمی ماکارونی، 4 حبه قند وجود دارد. اتحادیه تولیدکنندگان و صنعت ماکارونی فرانسه آمار می دهد که هر شهروند فرانسوی به طور متوسط در سال 8 کیلو گرم ماکارونی مصرف می کند. قند موجود در این ماده غذایی حاوی کربوهیدات است که بعد از هضم به گلوکز تبدیل می شود و انرژی زاست. این توع قند انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را برای ما فراهم می کند.

شکلات : هر تخته شکلات حاوی 13 حبه قند است. گرچه مصرف شکلات به عنوان آنتی اکسیدان . یک خوراکی انرژی زا و آرامبخش توصیه می شود، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. البته این میزان در نام های تجاری متفاوت است و در برخی از نام های تجاری شناخته شده در صنعت شکلات، در یک تخته 200 گرمی ممکن است تا 22 حبه قند نیز پنهان شده باشد.

مربا :‌گرچه مصرف میوه برای سلامتی و تامین مواد ضروری بدن بسیار مهم است، اما نه در قالب مرباٰ! چون ممکن است در یک شیشه مربا تا 55 حبه قند نیز پنهان باشد.

سس گجه فرنگی : شاید باور نکنید اما در هر بطری سس گوجه فرنگی حدود 20 حبه قند وجود دارد که مصداق دقیق قند پنهان است! اگر فردی بتواند سس گوجه را از رژیم غذایی خود حذف کند، کمک زیادی به سلامتی خود کرده و برای حذف شکر از برنامه غذایی اش قدم مهمی را برداشته است.

ماست میوه ای : هر ظرف 650 گرمی ماست میوه ای حاوی 18 حبه قند است. هرچند که مصرف لبنایت برای سلامتی مفید است اما نسبت به ماست میوه ای حساسیت بیشتری به خرج دهید. یک مطالعه بریتانیایی در سال 2018 نشان می دهد که این محصولات بیش از اندازه شیرین هستند و برای سلامتی ضرر دارند.

پنیر خامه ای : یکی دیگر از مصادیق قند به معنای واقعی پنهان، قند موجود در پنیر های خامه ای است. هر 16 قطعه پنیر کوچک خامه ای حاوی 18 حبه قند است. اما خبر خوب این که قند موجود در این محصول بدون ضرر است و چون حاوی لاکتوز است بر قند خون تاثیر بسیار کمی دارد.

برنج :‌ در هر یک کیلوگرم برنج، 7 حبه قند وجود دارد. برنج هم مانند ماکارونی،‌ ماده غذایی محبوبی در دنیاست و باید در مصرف آن مراعات کرد.

سرکه بالزامیک : عجیب نیست که سرکه بالزامیک به دلیل فرایندی که برای تهیه طی می کند، یک چشنی شیرین باشد و در هر 50 سانتی لیتر آن 34 حبه قند پنهان وجود داشته باشد. این میزان قند در صورتی که این سرکه توسط نام های تجاری عرضه کننده با کارامل نیز مخلوط شود، افزایش می یابد.  

 

دیدگاه تان را بنویسید