آب جاری روی ماه رصد شد

مدارگرد ناسا مولکول های آب را روی سطح ماه رصد کرده است. علاوه بر آن مدارگرد جهش مولکول ها را نیز رصد کرده که نشان دهنده حرکت آب است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یک مدارگرد ناسا آب در حال حرکت روی سطح ماه را رصد کرده است. البته نباید انتظار داشت در این سیاره باران ببارد و رودخانه‌ها جریان داشته باشند.

به هر حال مدار گرد Recommaissance)LRO)لایه‌ای پراکنده از مولکول‌های آب را رصد کرد که طی چند روز روی سطح ماه گیر کرده بودند. همچنین این مدار گرد جهش این مولکول‌ها روی سطح را نیز ثبت کرد که نشان دهنده حرکت آب است.

به گفته ناسا این یافته اهمیت زیادی در مأموریت‌های آتی این سازمان برای ارسال فضانوردان به ماه دارد.

تا دهه گذشته، دانشمندان تصور می‌کردند سطح ماه کاملاً خشک است و هرگونه آبی در آن احتمالاً به شکل مخازنی از یخ در زیر چاله‌ها و قطب‌های آن است.

اما دانشمندان آب‌های سطحی پراکنده‌ای را رصد کرده‌اند که با خاک ماه یا رگولیت پیوند دارد.

اندازه گیری های جدید نشان می‌دهد میزان آب در ساعات مختلف روز متفاوت است.

کرت رادرفورد محقق ارشد ابزار LAMP در انستیتو تحقیقات ساوت وست می‌گوید: با توجه به آنکه ناسا می‌خواهد به ماه برگردد تا اکتشافاتی انجام دهد این یافته بسیار مهم است. ما به تازگی حالت جمع‌آوری نور ابزار LAMP را روشن کردیم تا سیگنال‌های منعکس شده روی ماه در ساعات روز را با دقت بیشتری اندازه‌گیری کنیم. این روند به ما اجازه می‌دهد مکان وجود آب و میزان آن را دقیق‌تر اندازه‌گیری کنیم.

آماندا هندریکس محقق ارشد انستیتو Planetary Science و مؤلف ارشد این پژوهش می‌گوید: این نتایج دانشمندان کمک می‌کند چرخه آب در ماه را بهتر درک کنند. انسان با کمک آب موجود در ماه می‌تواند سوخت تولید کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید