گزارش جی پلاس

موزه ورزش؛ ایده قدیمی که با اعتماد امروز، عملی شد

موزه ورزش با همت رئیس کمیته ملی المپیک و اعتماد و همراهی ورزشکاران رفته رفته کامل تر می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ماجرای جذاب موزه ورزش هر روز جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و هر بار طی مراسمی تعداد قابل توجهی از قهرمانان یا فدراسیون‌ها مدال‌ها یا اشیای ارزشمند خود را به این موزه اهدا می‌کنند. موزه‌ای که قرار است تاریخ ورزش ایران را ثبت و ضبط کند تا برای آیندگان باقی بماند.

  • موزه ورزش از ابتدا تا کنون

تفکر تاسیس چنین موزه‌ای، نه با این شکل و شمایل اما به اشکال دیگر سال‌هاست که در سر مدیران ورزش ایران رفت و آمد می‌کند. روسای قبلی کمیته ملی المپیک مانند هاشمی طبا هم حتی سعی کردند این موزه را به راه بیندازند اما هیچ‌گاه موفق نبودند. دلیل اصلی هم همواره عدم همکاری ورزشکاران، قهرمانان و فدراسیون‌ها با این تصمیم بوده که به نوعی به جدیت و تفکر حاکم اعتماد نمی‌کردند تا اشیاء با ارزش خود را در اختیار موزه ورزش قرار دهند.

  • حرکت جدی رئیس جدید با سابقه حفظ اسناد

رضا صالحی امیری از زمانی که به کمیته ملی المپیک آمد، یکی از اصلی‌ترین کارهایی که به طور جدی پی گیری‌اش کرد، همین موزه ورزش بود. این بار اما با توجه به این که رئیس کمیته سبقه و تجربه قابل قبولی در حفظ و جمع آوری اسناد در کتابخانه ملی داشت، سر و شکل کار با همیشه متفاوت بود. او بودجه خوبی را هم به این ماجرا اختصاص داد و خیلی جدی روند ساخت نخسین موزه ورزش ایران را پایه ریزی کرد. موزه‌ای که البته نام دقیق آن "موزه ورزش، المپیک و پاراالمپیک" است.

  • اعتماد جمعی

همین سبقه و تجربه صالحی امیری و تصویری که در همین مدت اندک از خودش در جامعه ورزش جا انداخته، اعتماد بسیاری از چهره‌های برجسته ورزشی کشور را جلب کرد. اعتمادی که با دیدن سرعت گرفتن روند افتتاح و تکمیل این پروژه بیشتر هم شد و حالا مشخص است که دیگر اکثر ورزشکاران می‌دانند که می‌توانند به این موزه اعتماد و یادگاری‌هایی را اعم از کاپ و مدال یا لوازم ورزشی‌شان را به آن بسپارند.

  • هدف از تاسیس موزه

هدف اصلی از تاسیس این موزه، حفظ و ثبت تاریخ ورزش ایران به همراه برخی وسایل فیزیکی است که درک تاریخ را بهتر و راحت‌تر می‌کند. مثل زمانی که در موزه‌ای ادوات جنگی صد‌ها سال پیش را به نمایش می‌گذارند تا درک شیوه جنگیدن در آن دوره ملموس تر شود.

موزه ورزش هم هدف اصلی‌اش این است که مانند گذشته، مدال‌ها، کاپ‌های قهرمانی و البته لوازم و لوح‌های تقدیر و اشیاء ارزشمند ورزشکاران و قهرمانان را حفظ کند تا میراث تاریخ ورزش مملکت حفظ شود و این نشانه های افتخار از بین نرود یا سر از حراجی‌ها و کلکسیون‌های شخصی سر در نیاورد. کما اینکه تا همین امروز هم بسیاری از مدال‌ها و وسایل قهرمانان ایران یا از بین رفته و یا مفقود شده و دسترسی به آن‌ها غیرممکن شده است. موزه ورزش می‌خواهد افتخارات ورزش ایران را به کامل‌ترین شکل ممکن برای آیندگان ثبت کند تا گذر زمان آن‌ها را نابود نکند و از بین نبرد.

  • موزه پویا، شبیه به موزه المپیک در سوییس

طبق شواهد و البته الگوهای برجسته‌ای که در دنیا وجود دارد، موزه ورزش قرار نیست که صرفا محلی برای نگهداری و نمایش وسایل و جام و مدال باشد. این موزه قرار است مانند برجسته‌ترین نمونه این موزه ها یعنی "موزه المپیک" که در سوییس قرار دارد، پویا باشد. پویا به این معنا که در کنار لوازم و اشیائی که به نمایش گذاشته می‌شود، مطالب، تصاویر و حتی فیلم‌های مرتبط هم قرار داده شود تا به درک بهتر رویدادها و اتفاق‌های تاریخ ورزش منتهی شود.

  • عدم علاقه به کار تاریخی در ایران!

در تمام دنیا، ثبت رویدادهای مهم تاریخی، حتی ریزترین‌هایشان هم یکی از کارهای جدی و ثابت است. در ایران اما تاکنون علاقه ای به آن نشان داده نشده و شاید تاب نیاوردن ما به خاطر آوری تجربیات و اتفاقات تلخ باشد.

یکی از اقدامات جالب و مهم در تمام ادوار بازی‌های المپیک و آسیایی، تهیه و تدوین کتاب جامع بازی‌هاست. کتابی که تمام اتفاق‌های ریز و درشت این رویداد را در خود جا می‌دهد تا در تاریخ مانگار و قابل رجوع باشد. با این حال بد نیست بدانید تنها دوره‌ای که این کار در آن انجام نشده، بازی های آسیایی 1974 تهران است! اتفاقی که نشان می‌دهد که عدم توجه به ثبت رویدادهای ورزشی به امروز و دیروز منتهی نمی‌شود!

  • چه کسانی مدال هایشان را به اهدا کرده‌اند؟

پیش از امروز، دو گروه دیگر هم مدال ها و برخی وسایل ارزشمند خود را به موزه ورزش اهدا کرده بودند. مجتبی عابدینی ، بهداد سلیمی، احسان حدادی، آرش میر اسماعیلی، لیلا رجبی فدراسیون وزنه برداری و بسکتبال از جمله ورزشکاران و فدراسیون‌هایی هستند که مدال وسایل را به موزه اهدا کرده اند.

علیرضا رضایی هم در گروه دوم، به نمایندگی از فدراسیون کشتی، شلوارک پهلوانی تختی را به عنوان یکی از با ارزش‌ترین وسایل این موزه اهدا کرد.

احمدرضا طالبیان هم دیگر ورزشکاری بود که پاروی خود را به موزه داد. پارویی که با آن سه دوره در بازی‌های آسیایی به آب زده بود.

 

مدال‌ها و وسایل اهدا شده در گروه سوم:

فدراسیون ووشو: مدال‌های جام جهانی ۲۰۱۴ و تندیس بیت المقدس که ژنرال ممدوح به فدراسیون ووشو تحویل داد.

فدراسیون کاراته: کاپ‌های قهرمانی آسیا و جهان، سعید حسنی پور طلای قهرمانی اسیا را اهدا کرد.

فدراسیون وزنه برداری: دختر مرحوم رسول رئیسی یادبودهای پدرش را به موزه اهدا کرد.

فدراسیون جانبازان و معلولان: کاپ‌های قهرمانی را اهدا کرد.

فدراسیون نابینایان و کم بینایان: چهار کاپ قهرمانی اهداد کرد.

فدراسیون قایقرانی: پاروی احمدرضا طالبیان که با آن سهمیه المپیک لندن گرفت و قهرمان آسیا شد.

کلاه و توپ کانوپولو که با آن قهرمان آسیا شدند.

کاپ قهرمانی آب‌های ارام در مسابقات آلمان

احمدرضا طالبیان هم در این مراسم حضور داشت.

فدراسیون روستایی و عشایری: تصویری از گود زینعل خان در اسفراین

فدراسیون جودو: کاپ سوم تیمی در مسابقات قهرمانی اسیا ۲۰۱۷

فدراسیون انجمن‌های ورزشی: جایزه برترین کمیته توسعه بانوان راگبی

فدراسیون چوگان: کتاب ثبت چوگان در یونسکو

فدراسیون بدمینتون: اولین کاپ مسابقات بین المللی دهه فجر، کاپ قهرمانی غرب آسیا، کاپ قهرمانی نوجوانان و جوانان در بیروت

تیروکمان: میلاد وزیری اولین مدال طلای ریکرو را اهدا کرد که خودش سال ۲۰۱۰ کسب کرد.

فدراسیون دوومیدانی: یادبودهای تیمور غیاثی را اهدا کرد. کاپ ۱۹۷۴ که تیمور غیاثی به بهترین ورزشکار آسیا انتخاب شد.

مدال طلای پرش ارتفاع بازی‌های آسیایی تهران

مدال طلای ۱۹۷۳ قهرمانی آسیا مانیل

مدال برنز بازی‌های آسیایی بانکوک

مدال طلای سوپر استار آسیا

یادبود المپیک مونیخ

نماد مسابقات قهرمانی آسیا داخل سالن ۲۰۱۸ و نماد فدراسیون دوومیدانی که عروسک بلوط بود هم اهدا شد.

فدراسیون بولینگ و بیلیارد: مدال جهانی حسین وفایی و کاپ‌های دیگر ورزشکاران را اهدا کرد.

فدراسیون تنیس روی میز: کاپ مقام اول در دسته سه جهان، کاپ سومی جوانان آسیا، تصویری از نوشاد عالمیان که توانست بعد از ۵۲ سال در بازی‌های آسیایی مدال برنز بگیرد.

فدراسیون ورزش‌های رزمی: مدال‌های مختلفی را اهدا کرد.

دیدگاه تان را بنویسید