با عوارض عجیب سیگار الکترونیکی آشنا شوید

مصرف سیگار الکترونیکی خطرناک‌تر از آن است که پیش از این تصور می‌رفت. بر اساس نتایج تحقیقی جدید در آمریکا سیگارهای الکترونیکی می‌توانند باعث افسردگی و سکته قلبی شوند. اما سیگارهای سنتی هنوز هم خطرناک‌تر هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کسانی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند به نسبت غیرسیگاری‌ها ۵۶ درصد بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستند. خطر سکته مغزی برای این افراد هم حدود ۳۰ درصد بیش از کسانی است که سیگار نمی‌کشند.

نتایجی که از پژوهش‌ تیم کارشناسان پزشکی پروفسور موهیندر ویندیهال در "Kansas School of Medicine in Wichita" درباره سیگارهای الکترونیکی به دست آمده‌ همچنین نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری عروقی قلبی حدود ۱۰ درصد و بیماری‌های گردش خون یا لخته شدن خون در عروق نیز حدود ۴۴ درصد برای مصرف‌کنندگان سیگارهای برقی بیشتر است.

افسردگی، اضطراب و اختلالات عصبی و عاطفی نیز در مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی دو برابر غیرسیگاری‌ها است.

پرفسور موهیندر ویندیهال در نظر دارد نتایج تحقیقات تیم خود را در ۲۷ اسفند امسال (۱۸ مارس ۲۰۱۹) در کنگره قلب و عروق در نیواورلئان در آمریکا "ACC19" ارائه کند. 

هشدار نسبت به مصرف سیگارهای برقی

پرفسور ویندیهال می‌گوید: «آرزوی من این است که هیچکدام از بیماران یا اعضای خانواده‌ام هیچ وقت سیگار الکتریکی نکشند.» او می‌افزاید: «ما متوجه شدیم که تعداد دفعات کشیدن سیگار الکتریکی نقشی در خطر ابتلا به بیماری بازی نمی‌کند.»

این پژوهشگر خاطر نشان می‌کند که "حتی اگر چند روز و یا چند هفته هم سیگار الکترونیکی کشیده شود خطر بروز سکته قلبی و بیماری‌های عروقی افزایش می‌یابد".

نتایج این پژوهش در مقابل اعتقاد گسترده‌‌ای قرار دارد که می‌پندارد "سیگار الکترونیکی در بدن باعث بروز بیماری‌ جانبی نمی‌شود به دلیل اینکه دود و سمی از طریق آن وارد ریه نمی‌شود و در نتیجه مطمئن و بی‌خطر است".

سیگارهای سنتی خطرناک‌تر هستند

تحقیقات نشان می‌دهد که سیگارهای سنتی هنوز هم به مراتب خطرناک‌تر از سیگارهای الکترونیکی هستند. مصرف سیگارهای سنتی به نسبت سیگارهای الکترونیکی ۱۶۵ درصد خطر بروز بیماری‌های قلبی و خونی، ۹۴ درصد سکته قلبی و ۷۸ درصد خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. 

محققان تیم پرفسور ویندیهال تحقیقات خود را بر اساس مصاحبه‌های انجام شده از طریق مرکز مراقبت‌های بهداشتی آمریکا انجام داده‌اند. 

در این پژوهش ۹۶ هزار و ۴۶۷ نفر در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ شرکت کرده‌اند.

میانگین سنی شرکت‌کنندگان در این پژوهش که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کردند ۳۳ سال بوده است که این رقم به مراتب پایین‌تر از میانگین سن شرکت‌کنندگانی است که سیگارهای سنتی می‌کشیدند. این گروه به طور متوسط ۴۰ سال سن داشتند. 

احتمالا کسانی که سیگار الکترونیکی می‌کشیدند پیش از این به سیگار سنتی معتاد بوده‌اند و در نتیجه احتمال دارد درصد بالای سکته قلبی در این گروه به پیشینه مصرف سیگارهای سنتی هم مربوط باشد.

نکته دیگری که احتمالا وجود دارد این است که درصد بالای مبتلایان به بیماری افسردگی در این تحقیق می‌تواند نتیجه آن باشد که بیماران روحی و روانی در اغلب موارد تمایل بیشتری به سیگار کشیدن پیدا می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند که ممکن است در این موضوع ارتباط علت و معلول جا به جا دیده شود.

با این حال پروفسور ویندیهال به نتایج تحقیق خود پایبند است: «تا به حال کمتر پیش آمده بود که بیماری‌های قلبی در ارتباط با مصرف سیگارهای الکترونیکی دیده شود.» 

 این پرفسور می‌گوید: «نتایج به دست آمده از این پژوهش باید زنگ خطری باشد که آگاهی ما را نسبت به خطرات مصرف سیگارهای الکترونیکی افزایش دهد.»

معجون شیمیایی

در سیگارهای الکترونیکی مایعات حاوی نیکوتین تبخیر می‌شوند. این مایعات مواد شیمیایی و طعم‌های مختلفی را در خود دارند. دمای سیگارهای الکترونیکی باید به حدی بالا باشد که بتواند این مایعات را تبدیل به بخار کند.

به گفته پروفسور ویندیهال حدود ۴۶۰ نوع سیگار گوناگون الکترونیکی در بازار آمریکا عرضه می‌شود با هفت هزار و ۷۰۰ طعم مختلف. در حال حاضر نیمی از شهروندان آمریکایی سیگار الکترونیکی مصرف می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید