رقم سقف تسهیلات مسکن کافی است؟

بالاخره تکلیف تسهیلات مسکن روشن شد وشورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات مسکن موافقت کرد .

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بانک مرکزی در حالی خبر افزایش سقف تسهیلات مسکن را منتشر کرده است که پیش تر وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر مخالفت خود را با این اقدام اعلام و تاکید کرده بود چنین اقدامی تنها می تواند زمینه را برای رشد دوباره تورم در بخش مسکن فراهم آورد.

 نکته اما اینجاست که موافقان افزایش سقف تسهیلات،  معتقد بودند برای جبران قدرت خرید از دست رفته لازم است سقف تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. این همه داستان نبود. شورای پول و اعتبار نه بر مبنای نظر ارائه شده از سوی وزیر و نه بر مبنای نظر برخی نمایندگان پیگیر این طرح، بر مبنای نظرات مطروحه در جلسه، افزایش سقف تسهیلات را مصوب کرد.

 نکته اینجاست که افزایش سقف تسهیلات تنها به تسهیلاتی مربوط می شود که انفرادی دریافت می شود و سقف تسهیلات زوجین در تهران همچنان ۱۶۰ میلیون تومان باقی مانده است. این بدان معنی است که هر یک از زوجین می‌توانند ۸۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن دریافت کنند. با مصوبه تازه شورای پول و اعتبار اما سقف تسهیلات انفرادی از ۸۰ میلیون تومان در تهران به صد میلیون تومان رسید.  

در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده است: گزارش معاونت اقتصادی بانک مرکزی با موضوع آخرین تحولات شاخص‌های بخش مسکن و راهکارهای تقویت تأمین مالی این بخش در جلسه مورخ ۱۴ اسفندماه سال جاری شورای پول و اعتبار مطرح و اعضای شورا در راستای کمک به تداوم رونق بخش مسکن در گام اول با پیشنهاد «افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن» مصوب شد.

بر این اساس سقف تسهیلات مسکن در شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای متقاضیان دریافت وام انفرادی معادل ۸۰ میلیون تومان و زوجین معادل ۱۲۰ میلیون تومان، هریک از زوجین حداکثر ۶۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

این رقم درباره سایر مناطق شهری نیز برای تقاضای انفرادی معادل ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین معادل ۱۰۰ میلین تمان، حداکثر ۵۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین است.

در این مصوبه پیش بینی شده است «قابلیت انتقال سهم‌الشرکه بانک در تسهیلات اعطایی ساخت مسکن به خریداران این واحدها در کلیه بانک‌های تجاری (دولتی و خصوصی) و بانک مسکن به ازای هر واحد مسکونی در چارچوب رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌ها در قالب سقف‌های ذیل امکان‌پذیر است.

همچنین در راستای حمایت و تشویق ساخت واحدهای کوچک و متوسط مقیاس، سقف تسهیلات جدید صرفاً ناظر بر تأمین مالی ساخت واحدهای مسکونی با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ متر مربع است. ضمن آن‌که امکان تقسیط بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحدهای ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکانپذیر خواهد بود.

 آیا رقم تسهیلات کافی است؟

متوسط قیمت مسکن در تهران در حال حاضر به حدود ۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تومان در دی ماه سال جاری رسیده است. میزان افزایش قیمت مسکن در تهران در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۰ درصد اعلام شده است. با این حال افزایش ۲۰ مییلیون تومانی سقف تسهیلات به صورت انفرادی بی تردید نمی تواند تکافوی تامین هزینه مورد نیاز برای قدرت حرید از دست رفته را بدهد.

 با احتساب قیمت ۹.۵ میلیون تومان، صد میلیون تومان تسهیلات برای خرید ۱۰ متر مسکن را خواهد داد. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد این افزایش بتواند تاثیری واقعی بر عملیات خرید و فروش در کلان شهر تهران به جا بگذارد اما برخی از فعالان حوزه مسکن معتقدند انتشار این خبر خود می‌تواند به جو روانی افزایش قیمت‌ها دامن بزند.

 یکی از مشاوران مسکن فعال در شرق تهران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در واقع در این منطقه بیشتر واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متری خریدار دارند چرا که قیمت‌ها به شدت بالاست.  به گفته وی واحدهایی در این متراژ اگر در ساختمانی با پارکینگ و آسانسور واقع شده باشند در محدوده گلبرگ حدود ۵۰۰ میلیون توماتن قیمت دارند.

 وی گفت: به این ترتیب وام صد میلیون تومانی یک پنجم این هزینه را تامین می‌کند اما جو روانی افزایش وام خودش می‌تواند به رشد قیمت دامن بزند.

 یک فعال صنفی در منطقه ولیعصر، حدفاصل فاطمی نیز گفت: تسهیلات ۸۰ میلیونی و صد میلیونی برای خرید و فروش مسکن در این مناطق کاربرد چندانی ندارد چرا که قیمت‌ها بسیار بالاست.

 وی گفت: در حال حاضر واحدهایی که دیگر از نوسازی بیرون آمده‌اند دراین  محدوده قیمت‌هایی بسیار بالاتر از سال قبرل دارند و به نظر می‌رسد رسیدن سقف تسهیلات به صد میلیون نتواند تحرکی در خرید و فروش‌ها ایجاد کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید