گزارش جی پلاس از دستاورد رقابت های وزنه برداری جام فجر؛

اختلاف زیاد کیانوش با رکورد دنیا و شرایط امیدوارکننده سنگین وزن ها /سه طلا با عیارهای متفاوت

رقابت های بین المللی وزنه برداری جام فجر در حالی به پایان رسید که وزنه برداران سه وزن آخر ایران، جور خالی بودن اوزان دیگر را کشیدند و به سه طلا درخشیدند. سه طلایی که البته هر کدام عیار جداگانه ای دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ رقابت های وزنه برداری جام فجر در حالی روز گذشته به پایان رسید که ورزشکاران ایران در روز پایانی نتایج ضعیف اوزان پایین را جبران کردند و در هر سه وزن به مقام قهرمانی رسیدند. این رقابت ها که در هفت وزن المپیکی  (61، 67، 73، 81، 96، 109 و 109+ کیلوگرم) برگزار شد، جزو تورنمت های گزینشی المپیک به حساب می آمد و به همین خاطر از اهمیت خاصی برخوردار بود.

  • میزبان بدون نماینده

در اوزان سبک، معدود ورزشکاران برجسته ایران مانند مجید عسگری نیز حضور نداشتند و تیم ایران در شرایط میزبانی هم نماینده ای در دو وزن اول نداشت. در نهایت هم در دسته 61 کیلوگرم "مان" وزنه بردار آلمانی با مجموع274 کیلوگرم در صدر قرار گرفت. شرکت کننده آلمانی در حرکت یکضرب 118 کیلوگرم، در حرکت دوضرب 156 کیلوگرم و مجموع 274 کیلوگرم به سه مدال طلا دسته 61 کیلوگرم رسید.

همچنین "زبیری" از عراق با مجموع280 کیلوگرم در جایگاه نخست دسته 67 کیلوگرم ایستاد. او در حرکت یکضرب 124 کیلوگرم، در حرکت دوضرب 156 کیلوگرم و مجموع 280 کیلوگرم سه مدال طلای دسته 67 کیلوگرم را از آن خود کرد.

به این ترتیب پرونده این وزن در حالی بسته شد که سرمربیان ایران حتی توان آزمایش کردن و روی تخته فرستادن نماینده ای را هم نداشتند!

در وزن 73 کیلوگرم هم تیم ایران نماینده ای نداشت و باز هم مانند دو وزن اول، تنها پنج ورزشکار با یکدیگر رقابت کردند که در نهایت پائول دومیتراسکو وزنه بردار رومانیایی به مقام قهرمانی این وزن رسید.

پائول دومیتراسکو در حرکت یکضرب با مهار وزنه 136 کیلوگرم دوم شد. در حرکت دوضرب با بالا بردن وزنه 174 کیلوگرمی به مقام نخست دست یافت و در مجموع با 312 کیلوگرم یک مدال نقره و دو مدال طلا را به دست آورد. 

  • اولین نماینده ایران

اولین نماینده ایران در وزن 81 کیلوگرم روی تخته رفت. میر مصطفی جوادی وزنه برادار جوانی بود که بالاخره کادر فنی در این وزن توانسته بود خودش را برای محک زدنش راضی کند. وزنه بردار جوانی که اگرچه آمد و با رکوردهای پایین در رده پنجم قرار گرفت اما اتفاق خاصی نیفتاد و یه تورنمنت بین المللی را برای اولین بار تجربه کرد. جوادی در حرکت یکضرب وزنه 150 کیلوگرم، در حرکت دوضرب وزنه 181 کیلوگرم را مهار کرد و با ثبت مجموع331 کیلوگرم به مقام پنجم دست یافت.

در این وزن مولر آلمانی با 388 کیلوگرم قهرمان شد.

  • اولین طلا بر گردن کیانوش

آغاز مدال آوری ورزشکاران ایران در وزن 96 کیلوگرم بود. جایی که کیانوش رستمی به عنوان برجسته ترین ورزشکار شرکت کننده در این رقابت ها روی تخته رفت و با 172 کیلوگرم در یکضرب و 220 کیلوگرم در دوضرب، رکورد مجموع 392 کیلویی را ثبت کرد و با اختلاف زیاد قهرمان این وزن شد.

  • رکوردهای خوب اما ناکافی!

رستمی که از یک وزن پایین تر آمده تا در این وزن المپیکی شرکت کند، اختلاف قابل توجهی با رکوردهای سهراب مرادی یا همان رکوردهای دنیا داشت. او البته در این تورنمنت نشان داد که شرایطش نسبت به گذشته بهتر شده و به طور مثال در حرکت یکضرب ده کیلوگرم نسبت به رقابت های تایلند بهتر وزنه زد. با این حال اگرچه با 30 کیلوگرم اختلاف نسبت به نفر دوم قهرمان شد اما هنوز کیلوهای بسیاری تا رسیدن به سهراب فاصله دارد.

اگر رکوردهای سهراب مرادی زمانی که در دسته 94 کیلو وزنه می زد را حساب کنیم، کیانوش باید خودش را تا نزدیکی های 189 کیلو در یکضرب و 233 کیلو در دوضرب برساند! در مجموع البته سهراب رکورد پایین تری را ثبت کرده و هیچ گاه این دو رکورد را همزمان نزده. در مجموع رکورد دنیا 417 کیلو است که حدود 25 کیلو با رکوردی که کیانوش در جام فجر بالای سر برده فاصله دارد!

با این حال اگر بخواهیم تصور کنیم که سهراب مرادی هم در نهایت به دلیل مصدومیت به المپیک نمی رسد، دیگر حریفان در یکضرب بالای 180 کیلو وزنه می زنند و در دو ضرب هم شرایط بهتری از کیانوش دارند. پس از او اگر می خواهد نه تنها برای تجربه سومین المپیک بلکه برای مدال آوری راهی توکیو شود، راه بسیار دشواری را پیش رو خواهد داشت!

در این وزن البته سهراب مرادی مصدوم هم وزن کشی کرد اما روی تخته نیامد تا حداقل امتیاز شرکت در این تورنمنت را بدست آورد.

  • شرایط خوب وزنه برداران 109 کیلو

علی هاشمی با تکرار رکوردش در رقابت های 2017 قهرمانی جهان، روی سکوی اول این رقابت ها قرار گرفت و البته کیا قدمی جوان هم در شرایط برابر با او دوم شد. هاشمی که در آناهایم هم 404 کیلو را البته در وزن قدیم اش (105 کیلوگرم) بالای سر برده بود، در جام فجر در وزن 109 کیلو این وزنه را زد و به عنوان قهرمانی رسید.

نکته جالب و خوب در این وزن اختلاف اندک دو ورزشکار ایران در مجموع است. البته هاشمی به وضح شرایط بهتری در یکضرب دارد و قدمی در دو ضرب بهتر وزنه می زند. به این ترتیب رقابت نزدیک این دو وزنه بردار می تواند زمینه ساز اتفاق خوب و بهتر شدن رکوردهای آن ها تا رقابت های جهانی سال آینده و المپیک باشد.

  • ظهور یک ستاره دیگر در فوق سنگین؟

نام علی داودی چند وقتی هست که شنیده می شود. او که در رقابت های جوانان جهان درخشید، حالا با کنار رفتن وزنه برداران اصلی فوق سنگین، به سرعت وارد رده بزرگسالان شده و با پتانسیل بالایی که دارد در حال افزایش رکوردهایش است. داودی در جام فجر اگرچه رکوردهای خیلی خوبی برای رده بزرگسالان را نزده اما با توجه به شرایط سنی اش، رکورد جوانان جهان 3 کیلوگرم ارتقا داد تا نشان دهد که در مسیر خوبی قرار دارد و در غیاب بهداد سلیمی و سعید علی حسینی مصدوم می تواند ایران را به داشتن یک فوق سنگین خوب دیگر امیدوار نگه دارد.

علی داودی در آخرین وزن رقابت های بین المللی جام فجر، رکورد دوضرب جوانان جهان را سه کیلوگرم ارتقا داد و قهرمان جام فجر شد. در رقابت دسته ۱۰۹+ کیلوگرم وزنه‌برداری جام فجر، علی داودی وزنه‌بردار جوان ایران در دسته فوق‌سنگین موفق شد رکورد دوضرب جوانان جهان را سه کیلوگرم ارتقا دهد و رکورددار جدید دو ضرب جهان نام بگیرد. او در حرکت اول وزنه ۲۳۱ کیلوگرم را مهار کرد و رکورد جوانان جهان را شکست. رکورد دوضرب جوانان جهان پیش از این با ۲۲۸ کیلوگرم در اختیار وزنه‌بردار بلاروس بود. داودی در این دوره از رقابت‌ها ۱۹۰ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۳۱ کیلوگرم در دوضرب و در مجموع با ثبت ۴۲۱ کیلوگرم قهرمان این دوره از مسابقات نام گرفت. علیرضا سلیمانی دیگر نماینده ایران در این وزن، در یک ضرب ۱۷۰ کیلوگرم را مهار کرد که به مدال نقره این دسته رسید. سلیمانی در دو ضرب هم ۲۱۲ کیلوگرم را مهار کرد تا با کسب سه نقره به کار خود پایان بدهد.

به گزارش جی پلاس؛ داودی البته اعلام کرده که رکوردش در یک ضرب 200 و در دوضرب 245 کیلو است اما در این جام نتوانسته آن ها را بزند. رکوردهایی که داودی اعلام کرده، شاید در سنگین وزن جهانی و المپیک مدال نداشته باشد اما برای وزنه بردار جوان و آینده داری مانند او فوق العاده است و حتی این نوید را می دهد که اگر به خوبی و کاملا حرفه ای تمرین کند، تا چند سال آینده حتی بتواند با تالاخادزه نیز رقابت کند و به سلطه او در فوق سنگین دنیا پایان دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید