"علیرضا فیض" دار فانی را وداع گفت

علیرضا فیض، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و چهره ماندگار در رشته فقه و حقوق اسلام در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علیرضا فیض، فرزند آیت‌الله میرزامحمد فیض، پژوهشگر فقه و اصول و فلسفه اسلامی، حقوق‌دان و استاد دانشگاه تهران بود که ظهر روز یکشنبه (۱۲ اسفندماه) در سن ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.


فیض در سال ۱۳۰۴ در شهر قم به دنیا آمد. از پنج سالگی تا هفت سالگی به مکتب‌خانه رفت و بعد از آن در دبستان و دبیرستان محمدیه قم دوره ابتدایی و متوسطه را فرا گرفت. 

وی از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۳۲ در حوزه علمیه قم و نجف به تحصیل دروس سطح خارج فقه و اصول در نزد آیات عظام محمد کاظم شیرازی و سیدابوالقاسم خویی مرجع مشهور شیعه مشغول شد و افتخار اجتهاد دکتر از سوی آیت‌الله العظمی محمدتقی خوانساری، عباسعلی شاهرودی و محمد فیض نصیب او شد. 

فیض در این زمان به تدریس در بعضی از سطوح ادبیات عرب، منطق و فقه و اصول ضمن تحصیل پرداخت. برای تحصیلات دانشگاهی به تهران آمد و در رشته فلسفه و حکمت اسلامی به تحصیل پرداخت، رساله دکتری خود را با عنوان «انتقاد به منطق ارسطو» نگاشت و در سال ۱۳۴۲ به اخذ مدرک دکتری نائل آمد؛ از سال ۱۳۳۶ که دانشجوی دکتری بود در دانشکده الهیات دانشگاه تهران مشغول به تدریس فقه و اصول شد و به درجهٔ استاد تمامی رسید و قریب به ۳۵ سال سمت مدیریت گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران را به عهده داشت؛ و به عنوان استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ منتخب شد و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار در رشته فقه و حقوق اسلام برگزیده شد. 

پیکر زنده‌یاد دکتر فیض فردا سه‌شنبه ۱۴ اسفند ساعت ۹ از مقابل ساختمان شماره ۳ دانشکده الهیات دانشگاه تهران واقع در خیابان شهید مفتح، نرسیده به تقاطع شهید مطهری، جنب متروی شهید مفتح تشییع می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید