شاهین طبع: به جام جهانی نمی‌رفتیم بسکتبال ما ۳-۴ سال عقب می‌افتاد

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: به همه قول شرف می‌دهم که هیچگاه منافع شخصی در تصمیم‌هایم دخیل نکنم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهران شاهین‌طبع پس از صعود تیم ملی بسکتبال به جام جهانی ۲۰۱۹ اظهار داشت: بازی بسیار سختی بود بازیکنان به خوبی در این مسابقه بازی کردند و ما در ری‌باند و پاس‌ها نمایش بسیار خوبی داشتیم. 

وی ادامه داد: من قبل از بازی به بازیکنانم گفتم که جدال با استرالیا را همانند جام جهانی ببینید استرالیا بازیکنان خوبی دارند که در NBA بازی می‌کنند من این پیروزی را به همه مردم، جامعه بسکتبال و رسانه‌ها تبریک می‌گویم و از هیچ رسانه‌ای هم گلایه ندارم. از کسانی که تعریف کردند تشکر می‌کنم و از انتقادهای منتقدین هم استفاده کردم مطمئن هستم همه از این صعود شاد هستند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال افزود: تیم ملی نیاز به حمایت دارد بچه‌های ما انگیزه می‌خواهند و باید عمیق‌تر به مسائل نگاه کنیم. مربی مانند یک پدر است و من قول شرف می‌دهم که در تصمیماتم هیچ‌گاه منافع شخصی دخیل نبوده و نخواهد بود.

وی گفت: همه برای تیم ملی تلاش می‌کنیم بازیکنان مانند بچه‌های خودم هستند و فقط دنبال این هستیم که یک تیم خوب داشته باشیم. برخی از خبرنگاران شاید از من متنفر باشند اما همیشه سعی کرده‌ام به طرق مختلف به آنها نزدیک شوم. در مجموع از همه ممنونم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال  در مورد ارزیابی‌اش از انتخابی جام جهانی بسکتبال گفت: زمانی که من سرمربی تیم ملی شدم یک باخت را داشتیم انتخابی جام جهانی به شکلی است که شما باید مسابقاتی که در منطقه خودتان برگزار می‌شود امتیازاتش را جمع کنید. در دور دوم ما به استرالیا خوردیم و کارمان خیلی سخت شد.  ژاپن هم تیم بسیار خوبی بود و در تهران هم همه دیدند که یک شب رؤیایی را در تهران پشت‌سر گذاشتند ما هشت برد را در ۱۵ ماه کسب کردیم که واقعاً کار کمی نبود. 

شاهین‌طبع با اشاره به باخت مقابل ژاپن در تهران گفت: در آن بازی برخی گوشه‌های سالن آرامش خوبی را به تیم ملی نمی‌داد اما امروز آرامش بیشتری در سالن حاکم بود و بچه‌ها راحت‌تر بازی کردند. 

وی با اشاره به اینکه تیم ملی خوب حاصل یک لیگ خوب و جوانانی شایسته است، گفت: به جز ۳-۴ تیم لیگ ما چند سالی است که تعریف چندانی ندارد ما نیاز به بازی‌های سنگین داریم و بازیکنان جوان باید از دل لیگ‌های دسته اول و دوم بالا بیایند و تزریق شوند. این ضعف فدراسیون است و باید کار بیشتری کند. در مجموع ما وقتی می‌بریم نباید مغرور شویم و وقتی هم می‌بازیم نباید خودمان را کوچک بدانیم و سرزنش کنیم.

* اگر کاری را قبول می‌کنیم باید تا آخر به خوبی انجام دهیم/ جنگ و دعواها باید در جاهای خصوصی باشد

شاهین‌طبع در پاسخ به این سؤال که به عنوان سرمربی تیم ملی راهکار برای پایان دادن به حواشی موجود در تیم ملی چیست، گفت: همه ما از کمبودها در جامعه خبر داریم. یا باید غر بزنیم یا اینکه با همین شرایط جلو برویم ما بعد از انقلاب هم شرایط سختی داشتیم و فقط چند اعزام داشتیم الان هم شرایط سخت است. اسپانسر تیم ملی به خاطر تحریم‌ها کنار کشیده است. اگر قبول می‌کنیم که کاری را انجام دهیم باید تا آخر ادامه دهیم. 

وی افزود: از مسئولان فدراسیون تشکر می‌کنم تیم ملی در زمان من کمبودی نداشته است اما خواهش این است که به جزئیات نپردازیم و جنگ و دعواها را به جای خصوصی ببریم و به بیرون درز نکند اگر هم کسی اشتباه کرد به خاطر بچه‌های تیم ملی گذشت کنیم.  کدام مربی دوست دارد که تیمش ببازد. امروزه دیگر کسی سؤال نمی‌کند که چرا این بازیکن هست و آن یکی نیست. سال‌ها در تیم ملی کار کرده‌ام و بچه‌ها را می‌شناسم شاید برخی مواقع باید با بازیکنی سخت برخورد کرد بعضی مواقع هم مربی اشتباه می‌کند. 

سرمربی تیم ملی بسکتبال تأکید کرد: تیمی که می‌خواهد در جام جهانی نتیجه بگیرد باید خوب تمرین کند و آماده باشد به عنوان مثال استرالیا را ببینید شاید ۱۵ تیم ملی داشته باشد دلیل آن هم به خاطر تمرین خوب و کار پایه‌ای است برای جام جهانی همه حرفه‌ای کار می‌کنند بازی‌ها حساس است و باید سخت کار کنیم. 

* مهم‌ترین مسئله هماهنگی بین بازیکن و مربی است

وی در پاسخ به این سؤال که شما به خاطر تأخیر حدادی را قبول نکردید اما در گذشته بارها این اتفاق افتاده بود که بازیکن دیرتر بیاید و آیا این روندی که در پیش گرفتید ادامه‌ دار خواهد بود یا خیر، گفت: نمی‌خواهم در مورد فرد بازی کنم مهم‌ترین مسئله هماهنگی بین مربی و بازیکن است. بازیکنی بوده که در ۲-۳ پنجره قبلی به خاطر مسائلی که وجود داشته در تیم ملی نبوده است و این هم با هماهنگی مربی صورت گرفته است.برخی بازیکنان شرایط خاصی دارند و کادر فنی تشخیص می‌دهد که روزی یک جلسه تمرین کنند و کمتر در اردو باشند چون ما نمی‌توانیم با همه بازیکنان به یک شکل برخورد کنیم. در تیم‌های بزرگ هم همین اتفاق می‌افتد. بازیکنی سابقه زیادی در تیم ملی دارد و شاید نتواند بلندمدت در اردو باشد و ما تصمیم بگیریم دو هفته به اردو بیاید. 

* همکارانم در کادر فنی زحمت زیادی کشیدند

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این سؤال که آیا برای جام جهانی کادر فنی‌تان دچار تغییر خواهد شد یا خیر، گفت: من از همه همکارانم تشکر می‌کنم در این مدت خیلی زحمت کشیدند کار آنالیز آنها بسیار خوب بود. برخی مواقع هم آنها مواردی به من می‌گویند اما من تصمیم دیگری می‌گیرم. در مجموع فعلاً تصمیمی در این مورد نداریم.

* به جام جهانی نمی‌رفتیم بسکتبال ما ۳-۴ سال عقب می‌افتاد

شاهین‌طبع در پاسخ به این سؤال که آیا قبل از جام جهانی تورنمنت‌هایی را برگزار خواهیم کرد یا خیر، گفت: ۲۵ اسفندماه قرعه‌کشی جام جهانی است و باید پس از قرعه‌کشی در همان چین رایزنی‌هایی را آغاز کنیم. تیم‌های اروپایی و شرق آسیا برنامه یکساله خود را از قبل آماده می‌کنند و جای خالی ندارند. باید دعوت شدیم که در تورنمنتی شرکت کنیم. شنیده‌ام که فدراسیون به دنبال این است که یک تورنمنت داخلی را هم در ایران برگزار کند و باید دید چه اتفاقی می‌افتد. برخی تیم‌ها چون از صعودشان اطلاع دارند برنامه سال ۲۰۱۹ پر است. فعلاً کره جنوبی از ما دعوت کرده است که در تورنمنتی حاضر شویم. 

وی در پایان گفت: جام جهانی بسیار مهم است ما اگر به این مسابقات صعود نمی‌کردیم شاید ۳-۴ سال عقب می‌افتادیم باید با برنامه‌ریزی بسیار خوب خودمان را برای این تورنمنت مهم آماده کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید