گزارش جی پلاس/ لطفا قوانین اشتباه را تغییر دهید!

"زلاتان" و "داوید ویا" نمی توانند به لیگ برتر ایران بیایند

قوانین عجیب و پر ایراد فوتبال کشورمان، اجازه حضور بازیکنانی نظیر زلاتان ابراهیموویچ و داوید ویا در لیگ برتر ایران را نمی دهد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ قانون نقل و انتقالات هم مثل برخی قوانین دیگر فوتبال ایران عجیب است و بندها و تبصره‌هایی گوناگون دارد که اجازه نمی‌دهد بازیکنان باکیفیت وارد لیگ شوند. به عنوان نمونه، زلاتان ابراهیموویچ و داوید ویا با توجه به اینکه در 2 سال گذشته بازی ملی انجام نداده‌ و از حضور در تیم‌های ملی سوئد و اسپانیا صرف‌نظر کرده و یا دعوت نشده‌اند، نمی‌توانند بازی در لیگ ایران را تجربه کنند. البته که این 2 ستاره شاید هرگز به لیگ ما نیایند اما این اشکالات قوانین فوتبال ایران را نشان می دهد که خیلی از آنها ایراد دارد و جای انتقاد.

 

آیاندا پاتوسی هافبکی بود که استقلال برای بازی در میانه‌ی میدان خرید و او را از لیگ آفریقای‌جنوبی به تهران آورد. درباره ی حضور پاتوسی که آیا قانونی است یا غیرقانونی، حرف و حدیث‌های فراوانی به‌وجود آمد. مدارک و اسناد نشان می‌داد پاتوسی در 2 سال گذشته برای تیم ملی آفریقای‌جنوبی بازی نکرده و کمتر از 10 بار هم در ترکیب تیم بلژیکی لوکرن قرار گرفته. یعنی با استناد به قانون موجود، نمی‌توانست راهی لیگ برتر شود و در ایران برای استقلال بازی کند.

 

با رایزنی باشگاه استقلال و اتفاق‌هایی دیگر، نهایتا مجوز حضور پاتوسی در استقلال صادر شد و وینفرد شفر هم بلافاصله نام او را در ترکیب ثابت بازی مقابل پارس‌جنوبی‌جم نوشت. وظیفه‌ی پاتوسی، بازیسازی در مرکز زمین و خلق موقعیت برای مهاجمانی چون گادوین منشا و الله‌یار صیادمنش بود. منشا در نوک خط حمله بازی کرد و صیادمنش در سمت راست خط میانی و هجومی.

منطقه‌ای که پاتوسی در آن بازی کرد، کمی جلوتر از فرشید باقری و روزبه چشمی بود. یعنی شفر وظایف دفاعی را به این دو هافبک سپرده بود و از پاتوسی بیشتر انتظار حضور در فاز تهاجمی را داشت. اتفاقی که به بهترین شکل ممکن رخ داد و این هافبک 26 ساله توانست بازی درخشانی به نمایش بگذارد. پاتوسی روی گل نخست استقلال موثر بود و گل دوم را هم خودش به ثمر رساند تا نشان بدهد چقدر آماده است و تا چه حد می‌تواند در ترکیب استقلال موثر باشد.

اگر قانون نقل و انتقالات فوتبال ایران، مجوز حضور پاتوسی در استقلال را صادر نمی‌کرد، لیگ ایران از حضور چنین بازیکن آماده‌ و باکیفیتی محروم می‌شد. پاتوسی نمونه‌ای از بازیکنان باکیفیت آفریقایی است که تنها به دلیل کمبود سابقه‌ی ملی در کارنامه نمی‌توانند وارد فوتبال ایران شوند. آن وقت همین قانون به بازیکنان آسیایی اجازه می‌دهد بدون انجام بازی ملی در 2 سل گذشته، به لیگ ایران بیایند و قراردادشان را بدون بند و تبصره امضا کنند! نمونه‌اش سوگیتا در تراکتورسازی و آکاهوشی که به تازگی پیراهن فولاد را پوشیده.

مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید فکری به حال قوانین عجیب خود وضع کرده، بکنند و آنها را تغییر بدهند. وقتی چنین قوانینی جلوی حضور زلاتان ابراهیموویچ و داوید ویا (به عنوان نمونه) را می‌گیرد و به بازیکن بی‌کیفیت آسیایی اجازه ورود می‌دهد، یعنی سرشار از ایراد و نکته که سازمان لیگ آنها را هرچه سریعتر برطرف کند.

قطعا با مطالعه و بررسی بیشتر می توان قوانینی وضع کرد که به واقع اثرات سودمند داشته باشد و تا حدی از ورود بازیکنان بی کیفیت به لیگ برتر ایران جلوگیری کند و از طرفی با تغییر قوانین موجود، تعداد بازیکنان باکیفیتی چون ایاندا پاتوسی نیز می تواند افزایش پیدا کند.

دیدگاه تان را بنویسید