گزارش جی پلاس؛

آغاز جنگ مدعیان در پلی آف لیگ والیبال

در آغاز مرحله پلی آف لیگ برتر والیبال، هشت تیم صعود کننده به این مرحله از عصر امروز با یکدیگر به رقابت می پردازند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر والیبال از امروز وارد مرحله اصلی و حذفی خود می‌شود و هشت تیم صعود کرده به پلی‌آف، برای رسیدن به مراحل بالاتر و قهرمانی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در این مرحله دیگر تمام نتایج کنار گذاشته می‌شود و تمام اندوخته تیم‌ها از مرحله قبل (آن هم در صورت قرار گرفتن در رده‌های اول تا چهارم) دو میزبانی در این مرحله است.

رقابت‌های این مرحله به صورت دو برد از سه برد برگزار می‌شود. به این ترتیب که دیدار‌های رفت و برگشت برگزار می‌شود و اگر دو تیم برابر شوند، بازی سوم در زمین تیمی که رده بالاتری دارد (چهار تیم اول) برگزار می‌شود.

در پایان مرحله مقدماتی، هشت تیم شهرداری ورامین، پیکان تهران، خاتم اردکان، فولاد سیرجان، پیام خراسان، کاله آمل، سایپا تهران و شهرداری گنبد به مرحله حذفی راه پیدا کردند. با توجه به شیوه برگزاری، رقابت‌های این مرحله به صورت ضربدری برگزار می‌شود و تیم‌های اول با هشتم، دوم با هفتم، سوم با ششم و چهارم با پنجم دیدار می‌کنند تا تکلیف چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی مشخص شود.

  • جدال خودرو سازان در مهم‌ترین بازی

بدون شک تقابل پیکان و سایپا حساس‌ترین بازی این مرحله است آن هم از چند جهت. دلیل اول که قدمت بیشتری هم دارد، سابقه طولانی رقابت این دو تیم در لیگ والیبال است. دو تیمی که سال‌ها برگزار کننده فینال لیگ برتر بودند و حالا چند سالی است که تا حدودی از این مرحله دور می‌شوند و یا به قهرمانی نمی‌رسند.

دیگر دلیلی که حساسیت این مسابقه را بالا می‌برد، حضور پیمان اکبری روی نیمکت سایپا است. مربی که بلافاصله پس از بازنشستگی از بازی در همین پیکان، روی نیمکت تیمش نشست و حدود هشت سال هدایت این تیم را بر عهده داشت. اکبری سال گذشته و پس از نتایج ضعیف تیمش استعفا داد و برای فصل اخیر روی نیمکت سایپا نشست. او اگرچه حالا برای سومین بار رو در روی تیم سابقش قرار می‌گیرد اما حساسیت بیش از اندازه این مرحله اهمیت این رویارویی را بیشتر می‌کند.

پیکان در این فصل عملکرد بسیار بهتر و کم نوسان‌تری از سایپا داشته و با هدایت محمد ترکاشوند لیگ را با رده دومی به پایان برد. سایپا اما دو نیم فصل متفاوت را پشت سر گذاشت و پس از نتایچ ضعیف در نیمه اول لیگ، در نیم فصل دوم به مسابقات برگشت و بردهای ارزشمندی هم برابر تیم‌های مدعی بدست آورد. آن‌ها البته در هفته‌های پایانی رده پنجمی‌شان را با هفتمی عوض کردند.

تقابل ترکاشوند و اکبری هم به عنوان هم‌بازی‌های سابق در پیکان و تیم ملی هم از دیگر جذابیت‌های این مسابقه خواهد بود.

  • تقابل شهرداری‌ها در ورامین

صدرنشین لیگ یعنی شهرداری ورامین شاید در ظاهر کار راحتی برابر تیم هشتم جدول داشته باشد اما اینطور نیست. ورامینی‌ها اگرچه کم نوسان ترین تیم لیگ در مرحله مقدماتی بودند اما در مرحله حذفی هیچ حاشیه امنیتی ندارند. کم نبوده‌اند تیم‌های صدرنشینی نظیر باریج اسانس که با صدرنشینی لیگ را به پایان بردند اما در نهایت در همان مرحله اول حذفی از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

شهرداری گنبد هم علاوه بر قدرت فوق العاده در خانه، تیم باتجربه‌ای است و می‌تواند برای ورامینی های قدرتمند دردسر ساز باز شد. با تمام این ها اما شهرداری ارومیه روی کاغذ شانس اصلی و بالاترین شانس را در میان تیم‌های حاضر در این مرحله برای صعود به نیمه نهایی دارا است و اگر اتفاق خاصی نیفتد یکی از تیم‌های این مرحله خواهد بود.

  • نزدیک ترین رقابت؟

روی کاغذ و با توجه به جایگاه تیم‌ها، شاید بتوان جدال فولاد سیرجان ایرانیان و پیام خراسان را نزدیک‌ترین مسابقه مرحله پلی‌آف دانست. رقابت بین تیم‌های چهارم و پنجم جدول که البته در هفته پایانی جایشان را با یکدیگر عوض کردند. باخت‌های پیام در هفته‌های پایانی و بردهای پیاپی فولاد سیرجان، جایگاه این دو تیم را با یکدیگر عوض کرد و اگرچه تغییری در رقیب شان در این مرحله نداشت اما دو میزبانی در پلی‌آف را به نماینده سیرجان داد.

  • تقابل تیم آسیایی با کاله

تیم خاتم اردکان به عنوان تیم شگفتی‌ساز لیگ گذشته و البته تیم مدعی امسال، پس از قرار گرفتن در رده سوم جدول مقدماتی، حریف کاله در پلی‌آف شد. اردکانی‌ها که سال گذشته نماینده ایران در آسیا و البته جام باشگاه‌های جهان بود، با اضافه کردن ستاره‌هایی نظیر شهرام محمودی و عادل غلامی در لیگ اخیر به میدان رفت.

آن‌ها البته در سه هفته پایانی مرحله مقدماتی محمودی را در اختیار نداشتند تا شرایط مصدومیتش بهتر شود و بتوانند در پلی‌آف از او استفاده کنند. حالا با حضور این ستاره قدرت این تیم اردکانی بیشتر می‌شود و شانس بیشتری برای غلبه بر کاله و رسیدن به نیمه نهایی دارند.

در مقابل بهروز عطایی و کاله هم تیم دست و پا بسته‌ای نیستند. آن‌ها با ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه، لیگ نسبتا موفقی را پشت سر گذاشته اند و در تلاش‌اند تا پس از سال‌ها بتوانند به نیمه نهایی برسند. آن‌ها البته امسال هم کار دشواری برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر دارند و باید دید آیا می‌توانند خاتم را از پیش رو بردارند یا خیر؟

برنامه بازی‌های رفت مرحله پلی‌آف:

چهارشنبه یکم اسفند - ساعت ۱۶

۱) شهرداری ورامین – شهرداری گنبد (سالن شهید گل عباسی ورامین)

۲) پیکان تهران – سایپا تهران (خانه والیبال تهران)

۳) خاتم اردکان – کاله مازندران (سالن آیت الله خاتمی اردکان)

۴) فولاد سیرجان ایرانیان – پیام خراسان (سالن گل گهر سیرجان)

 

 

دیدگاه تان را بنویسید