جی پلاس؛

زندان های هوشمند در هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ برای کنترل ایمنی زندانیان در داخل زندان و جلوگیری از مسمومیت آنها به دلیل سوء مصرف مواد مخدر، از فناوری‌های مدرن بهره می‌گیرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فناوری جی پلاس، کنترل ایمنی زندانیان در داخل زندان خیلی هم کار آسانی نیست؛ برخی از آنها ممکن است به علت سوءمصرف موادمخدر دچار مسمومیت شوند و حتی جان خود را از دست دهند، با دیگر  زندانیان بجنگند یا حتی به خودشان آسیب برسانند. از این‌رو، هنگ‌کنگ در نظر دارد از ربات‌ها، فناوری‌های پوشیدنی و دیگر فناوری‌های اینترنت اشیاء مدیریت 8300 زندانی را بر عهده بگیرد.

در واقع، هنگ‌کنگ معتقد است که به زودی زندان‌های این کشور تبدیل به خانه‌ای هوشمند می‌شود که با کمک فناوری‌های هوشمند می‌توان زندانی‌ها را به خوبی کنترل و مدیریت کرد تا خطرات کمتری جان آنها را تهدید کند. اولین گام برای راه‌اندازی سیستم زندان هوشمند آزمایش چند فناوری در مقیاس کوچک است و بعد از آنکه تست‌ها با موفقیت انجام شد، این فناوری‌ها را می‌توانند در ابعاد گسترده‌تر اجرایی کنند.

یکی از فناوری‌های به‌کاررفته، استفاده از بازوی رباتیکی است که زندانی‌های تازه‌واردی را که حامل موارد قاچاقی چون موادمخدر هستند، از روی نمونه‌های مدفوع آنها جداسازی و شناسایی می‌کنند. از دیگر فناوری‌های هوشمندی که قرار است در زندان‌های هنگ‌کنگ به کار رود، دستبند ردیابی است که شباهت زیادی به محصولات تناسب‌ اندام موجود در بازار دارند.

5aff0b9ea9c44f19008b51c7-750-388

این دستگاه پوشیدنی علائم حیاتی و محل نگهداری زندانیان را کنترل می‌کند و در صورت مشاهده مورد مشکوک، به مقامات زندان اطلاع می‌دهد. به عنوان مثال، در مواردی که زندانی به خودش آسیب وارد می‌کند، همین دستبند هوشمند می‌تواند جانش را از خطر مرگ نجات دهد.

مقامات قرار است از نوعی سیستم هوشمند نظارتی هم در این زندان‌ها استفاده کنند. 12 دوربین به کار رفته شامل عملکرد کنترل ویدئویی را برعهده دارند که رفتارهای غیرعادی را نظر آسیب رساندن زندانی‌ها به خود را به مقامات اطلاع می‌دهند. اما در این میان، دستبندهای هوشمند به طور قطع، حساس‌ترین اطلاعات بیومتریک را از زندانیان جمع‌آوری می‌کند.

دو نفر از زندانیان هنگ‌کنگی در سال 2018 دست به خودکشی زدند و 48 زندانی دیگر هم به خودشان آسیب رساندند. به طور قطع، راه‌اندازی چنین سیستم‌های هوشمندی در زندان‌های این کشور می‌تواند تا حد زیادی این قبیل تخلفات را کاهش دهد.

دیدگاه تان را بنویسید