گزارش جی پلاس؛

بخش ضد آلزایمر مغز کشف شد

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بخشی از مغز در برابر زوال عقل مصونیت دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان با مطالعه روی اندام‌های حیاتی 9 بیماری که بر اثر ابتلا به بیماری آلزایمر جان خود را از دست داده‌اند، دریافتند که در مغز آنها پروتئینی تولید می‌شده که از بروز این بیماری در بخشی از مغز موسوم به مخچه جلوگیری می‌کند.

مخچه مسئول کنترل حرکات بدن است و برخلاف دیگر نواحی مغز، تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار نمی‌گیرد. محققان انگلیسی دانشگاه منچستر بر این باورند که این ناحیه از مغز در ابتدای شروع آلزایمر دچار تغییر و تحولاتی می‌شود که می‌تواند سدی دفاعی در برابر این بیماری ایجاد کند. آنها امیدوارند که درک بهتر از شروع این بیماری بتواند به درمان مؤثرتر آن کمک کند.

بنابر گزارش انجمن آلزایمر انگلیس، آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که بیش از 520 هزار نفر را در این کشور و 5.7 میلیون نفر را در آمریکا مبتلا کرده است.

محققان مغز این 9 بیمار مبتلا به آلزایمری را که بر اثر این بیماری مرده بودند با 9 بیمار دیگری که به علل دیگری چون بیماری‌ قلبی و سرطان جان باخته بودند، مقایسه کردند و در نهایت دریافتند که بیماری آلزایمر از قشر مسئول ذخیره خاطرات، قشر پردازنده احساسات و عواطف و قشر تنظیم‌کننده خاطرات و احساسات آغاز می‌شود.

آنها از این کشف شگفت‌زده شدند که قشر حرکتی که مسئول کنترل حرکات بدن است و قشر حسی که حواس ما را مانند بینایی تنظیم می‌کند، در این بیماری دست‌نخورده و بدون تغییر باقی می‌مانند. در این حالت، مخچه پروتئین‌هایی تولید می‌کند که مانع از بروز آلزایمر می‌شود. بسیاری از تغییرات ایجاد شده در اینجا، در دیگر مناطق مشاهده نمی‌شود و این بدان معناست که این منطقه از مغز از خود در برابر آلزایمر محافظت می‌کند.

دانشمندان امیدوارند که این کشف جدید بتواند آنها را یک گام به درمان آلزایمر نزدیک‌تر کند.

دیدگاه تان را بنویسید