در گفت و گو با جی پلاس؛

عماد افروغ: در این چهل سال گاهی به سینمای مدنظر امام (س) نزدیک شدیم اما سینمای ما در چند سال گذشته مسیر خوبی را نرفته است/ با وضع فعلی فیلم نرگس آبیار نباید ساخته می‌شد!

جامعه شناس و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی معتقد است، جریان سینمای ایران در یکی دو سال اخیر به سمت خوبی نمی رود.

لینک کوتاه کپی شد

عماد افروغ در حاشیه نمایش فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، در پاسخ به اینکه فکر می کنید سینمای ایران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به بلوغ کاملی رسیده است، اظهار کرد: در پاسخ به این سوال باید با تامل صورت بگیرد و معتقدم یک پاسخ نسبی می توان به آن داد. سینمای ایران در طی چهل سال گذشته توأم با فراز و فرودهایی بوده است. در جایی ما به سینمای اعتراضیِ مدنظر حضرت امام (س) نزدیک شدیم اما در جاهایی هم از آن دور شده ایم. برخی فیلم ها این رویکرد را بیشتر و برخی کمتر نشان می دهند. اما در عین حال مهم آن است که ببینیم جریان سینمای ایران به چه سمتی می رود.

وی افزود: از نظر بنده جریان سینمای ایران طی چند سال گذشته چه به لحاظ رسیدن به سینمای خوب انقلابی و چه سینمای اجتماعی به سمت و سوی خوبی نرفته و بنده قضاوت خوبی درباره آن ندارم.

این استاد دانشگاه در بیان علت مسیر اشتباه سینمای ایران در دو سال گذشته به جی پلاس گفت: وقتی فیلم های لوده ای به راحتی پروانه ساخت و نمایش می گیرند و در عوض فیلم های سیاسی که جدی هستند و تنه به آرمان های انقلاب اسلامی می زنند با مشکلاتی مواجه می شوند، نمی توانم قضاوت خوبی نسبت به روند سینمای ایران به ویژه در چند سال اخیر داشته باشم.

افروغ در واکنش به اینکه یعنی قاطبه فیلم های ساخته شده در دو سال اخیر را حاوی یک مسیر به خطا رفته می دانید، به خبرنگار جی پلاس توضیح داد: در کل معتقدم سینمای ایران حاوی یک مضمون اجتماعی قابل قبول است که باید آن را تقویت کرد. بنابراین اگر بخواهم عطف به همین وجه اجتماعی سینمای ایران، درباره آن قضاوتی داشته باشم باید بگویم عملکرد سینمای ما در طول چهل سال گذشته قابل قبول هست و به طور میانگین سینمای ایران بخاطر همین پردازش اجتماعی، موفق بوده است. اما در عین حال طی یکی دو سال اخیر مسیری را پیش رفته که اگر جلوی آن را نگیریم، به هر حال ما را با هزینه های زیادی روبرو می کند. ممکن است یکی بگوید بگذارید این مسیر را برود و بعدا خودش برمی گردد اما من می گویم چرا ما اینقدر ریسک و خطر کنیم؛ چرا الان جلوی آن را نمی گیریم.

وی در پاسخ به اینکه از نظر شما می توان چنین برداشت کرد که سینمای اجتماعی ایران در دو سال اخیر را عقب تر از اتفاقات بطن جامعه می دانید، تصریح کرد: خیر، بنده این را نگفتم. سینمای ایران در مجموع بازتاب دهنده خوبی درباره دردها و مسائل اجتماعی بوده اما در یکی دو سال اخیر نسبت به این مسائل بی تفاوت بوده و بیشتر جیب مردم را خالی کرده تا دردی را بازتاب دهد و یا یک راه حل ترمیمی ارایه دهد.

عماد افروغ که این گفت و گو را پس از تماشای فیلم "شبی که ماه کامل شد" انجام داد، درباره آخرین ساخته نرگس آبیار به خبرنگار جی پلاس گفت: فیلم خوبی بود. در چنین شرایطی که یک عده ای تصویر دیگری از ذائقه مخاطب سینمای ایران بدست می دهند اما خانم نرگس آبیار آمده یک فیلم فاخر و اندیشه ای ساخته که جای تقدیر دارد. این فیلم آسانی نبود. یعنی اگر شما به فضای یکی دو سال اخیر سینمای ایران نگاه کنید، این فیلم نباید ساخته می شد اما ایشان خلاف موج شنا کرده و یک فیلم قابل توجه ساخته که هم مضمون خوبی درباره معرفی اسلام تکفیری دارد و هم توجه ویژه ای به خرده فرهنگ ها و وجه مردم شناختی کرده است. این خصیصه همواره جزء وجوه مثبت فیلم های خانم آبیار است.

دیدگاه تان را بنویسید