باهنر: جشنواره فیلم فجر تبدیل به یک بِرند خوب برای کشور شده است

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: «جشنواره فیلم فجر یکی از موفق ترین کارهای فرهنگی و هنری است.»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمد رضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که شب گذشته 16 بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت، سینمای رسانه به همراه خانواده‌اش به تماشای فیلم «23 نفر» نشسته بود، در گفت وگو با ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با موفق ارزیابی کردن این جشنواره، گفت: «یکی از اقدامات خوب، ماندگار و صدقه جاریه‌ای که در این سال‌ها اتفاق افتاده است، جشنواره فیلم فجر است. این جشنواره سکو و ابزاری شده تا کسانی که پویا هستند یا حرف‌های نو دارند فرهنگ ایران، انقلاب و اتفاقات مهمی که در کشور ما افتاده است، را با زبان هنر به دیده و گوش مخاطبان برسانند.

جشنواره فیلم فجر یکی از موفق‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری است

باهنر ادامه داد: «در مجموع جشنواره فیلم فجر یکی از موفق‌ترین کارهای فرهنگی و هنری است، البته جاهایی، آدم حس می‌کند مقداری متوقف شده است. البته گاهی ایرادی ندارد که سوژه‌های آن تکراری شده باشد، مثلا شاید بتوان تا ده‌ها سال دیگر به موضوع دفاع مقدس که ظرایف و گوشه‌های قابل توجهی دارد، پرداخت. باید نقطه‌های برجسته، خاص و متفاوت این نوع اتفاقات و وقایع را کشف کنند و به مخاطبان به درستی منتقل کنند.»

داستان‌هایی که باید برای نسل جدید روایت شود

باهنر با اشاره به اینکه حدود 70 درصد از جمعیت امروز ایران شهروندانی هستند که بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند، خاطرنشان کرد: «این افراد قبل از انقلاب را ندیده‌اند و جنگ را به خاطر نمی‌آورند، امام را یادشان نمی‌آید و فجایعی که تروریست ها به بار آورده اند را هم به خاطر نمی آورند، لازم است با ابزاری مثل فیلم این مقاطع مهم از تاریخ ایران به آنها شناسانده شود.»

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: «بعضی وقایع اگر در سینما و به واسطه هنر مطرح و تکرار نشود و به نسل آینده منتقل نشود، ظلم است. این اتفاق می تواند به زبان های دیگر از جمله شعر یا رمان نیز منتقل شود اما این انتقال را باید به نحو احسنت انجام داد که مخاطب را جذب کند.»

جشنواره فیلم فجر تبدیل به یک بِرند خوب برای کشور شده است

او ادامه داد: «بحمدالله فکر می کنم جشنواره فیلم فجر موقعیت خوبی است و برند خوبی برای کشور شده است و می تواند کارش را دنبال کند. البته طبیعی است که نقاط ضعفی هم دارد و باید خودمان را اصلاح کنیم.»

سینما توانسته اندیشه انقلاب را به تصویر بکشد؟

این چهره سیاسی اصولگرا درباره اینکه سینما تا چه اندازه توانسته تصویر و اندیشه انقلاب را منتقل کند، گفت: «ما یک قیاس مکانی و یک قیاس زمانی داریم. اگر بخواهیم قیاس زمانی انجام دهیم کار به خوبی پیش می رود و پیشرفت های خوبی نیز در این زمینه شده است، اما درباره قیاس مکانی باید یک مثال روشن بزنم. بالاخره در قرن بیستم مکتب و فلسفه ای به نام مارکسیسم تعریف شد که از دیدگاه ما پوشالی بود و با فطرت انسانی همخوانی نداشت.»

باهنر اضافه کرد: «این مکتب در دورانی مثل جنگ جهانی دوم اوج گرفت و مکتب کمونیسم و مارکسیسم نصف دنیا را هم تصرف کرد و بعد هم فرو پاشید. اما ببینید ظرف این پنجاه سال چه تولیدات پرتعداد هنری مثل تئاتر، رمان ، ادبیات و سینما با این تفکر به وجود آمد. این‌ها فقط محصولاتی فرهنگی و هنری بود که در پی یک اندیشه پوشالی ایجاد شد. و حالا در مقابل وضعیت تولیدات ما.»

او بیان کرد: «تاریخ ایران، اسلام، انقلاب، جنگ، محاصره‌های اقتصادی و فرهنگی که از بیرون به ما تحمیل می شود، همگی ده ها سوژه ای هستند که از دل آنها می توان هزاران سوژه جدید بیرون آورد. وقتی که کمی فکرمان را باز می کنیم و این موارد را بررسی می کنیم، متوجه می شویم خیلی عقب هستیم و جای پیشرفت بسیار داریم.»

 

دیدگاه تان را بنویسید