حسن زاده: مسئولان تیم ها از مصاحبه های تنش زا پرهیز کنند

اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون گفت: مسئولان تیم‌ها از مصاحبه‌های تنش‌زا که موجب التهاب روی سکوها می‌شود، خودداری کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی گفت: ضمن عرض خسته نباشید به زحمتکشان فوتبال در تیم ملی فوتبال که مسابقات مهم جام ملت‌های آسیا را پشت سر گذاشتند و در آستانه شروع نیم‌فصل دوم مسابقات لیگ برتر، باید بگویم که در نیم‌فصل گذشته از نظر کمی و کیفی اتفاقات انضباطی در برخی مسابقات واقع شد که آرای انضباطی درباره آن اتفاقات صادر و ابلاغ شد که از نظر آماری در برخی از هفته‌ها شرایط بسیار مطلوبی در بازی‌ها حاکم بود به نحوی که اکثر مسابقات در آن هفته موردنظر با کمترین حاشیه انضباطی برگزار شد. انتظار می‌رود که در شروع نیم‌فصل دوم با همکاری همه زحمتکشان حوزه فوتبال، نیم‌فصل خوبی را پشت سر بگذاریم به نحوی که تعداد پرونده‌های انضباطی و میزان رفتارهای غیرورزشی کاهش یابد.

وی در ادامه گفت: نکته اولی که باید اشاره کنم این است که ابتدا از مدیران محترم باشگاه‌ها، سرمربیان، کادرفنی محترم و همه مسئولانی که در کنار تیم‌ها انجام وظیفه می‌کنند تقاضا دارم از هرگونه مصاحبه و یا اظهارنظری که موجب تشویش اذهان عمومی و ایجاد حساسیت‌های کاذب می‌شود، خودداری کنند. البته بدیهی است که  هرگونه اظهارنظر و حتی انتقاد و اعتراض اگر از مجرای قانونی و مطابق مقررات انجام گیرد حق مسلم ایشان است و می‌تواند در اصلاح امور مؤثر باشد.

رئیس کمیته انضباطی ادامه داد: موضوع دوم این است که با توجه به اینکه کمیته محترم داوران، دپارتمان داوری و قشر زحمتکش داوران تمام تلاش خود را مصروف می‌کنند تا با حسن انجام وظیفه کلیه مسابقات فوتبال به نحو احسن برگزار شود و این قشر زحمتکش به دلیل حساسیت شغل خود نیاز به آرامش و طمأنینه دارند، تقاضا داریم که از هرگونه اظهارنظر درباره داوری مسابقات، به ویژه تیم داوری که برای مسابقه تعیین و انتخاب می‌شوند، خودداری شود، چرا که یک اظهارنظر زودهنگام توسط یک مقام مسئول در باشگاهی می‌تواند ذهنیت غلط به تماشاگر منتقل کند و مسلماً در روز مسابقه سکوهای ملتهبی خواهیم داشت. لذا انتظار می‌رود همه مقامات مسئول در باشگاه‌ها و کادر فنی و بازیکنان به جامعه داوری احترام گذاشته و اجازه دهند داوران عزیز با آسودگی خاطر انجام وظیفه کنند. البته از همکاران خود در جامعه داوری هم تقاضا داریم با زحمت و دقت نظر فراوان و انعکاس دقیق اتفاقات مسابقه  به حسن انجام امور کمک کنند.

حسن‌زاده ادامه داد: مطلب سوم که باید به آن اشاره کنم این است که در روز انجام یک مسابقه جام حذفی بین تیم‌های پرسپولیس تهران و سپیدرود رشت شاهد رفتار تحسین برانگیز تماشاگران فهیم تیم سپیدرود در رشت بودیم که مقامات رسمی مسابقه رفتار پسندیده و شایسته هواداران تیم سپیدرود را منعکس کردند و ما هم ضمن تقدیر از باشگاه سپیدرود پیشنهاد پاداش مالی به کانون هواداران باشگاه سپیدرود را داده‌ایم تا ان‌شاءالله مقامات مسئول در سازمان لیگ پاداش قابل توجهی به آن باشگاه بپردازند. این مطلب را از این جهت مطرح کردم که در آستانه شروع مسابقات نیم‌فصل انتظار داریم هواداران فهیم فوتبال ما در هر شهری و هر ورزشگاهی ضمن احترام به قوانین و مقررات و همکاری با مسئولان برگزارکننده، مراتب میهمان‌نوازی و احترام به تیم و تماشاگران میهمان را به نحو شایسته‌ای انجام دهند و از هرگونه رفتار و گفتار غیرورزشی که شایسته فرهنگ جامعه ما نیست، پرهیز کنند و اگر چه در مقررات انضباطی ما، ماده قانونی خاص برای تشویق  وجود ندارد، اما بنده و همکارانم در کمیته انضباطی، در مسابقاتی که رفتارهای شایسته هواداران تیم‌ها و اقدامات فرهنگی از سوی کانون هواداران به عمل آید، ضمن تقدیر و تشکر، پیشنهاد پاداش مالی به کانون هواداران را در دستور کاری خود قرار داده‌ایم. ان‌شاءالله که مسئولان مالی فدراسیون فوتبال هم از محل وصول جریمه‌های انضباطی مبالغی که کمیته انضباطی پیشنهاد می‌کند را برای ارتقای فرهنگی کانون‌های هواداران در اختیار آنها قرار دهد.

وی گفت: نکته چهارم این است که با اجرای مقررات انضباطی از آذرماه سال 96 تا به امروز، آرای مربوط به اتفاقات انضباطی با حداقل یک هفته تأخیر صادر می‌شود و علت آن این است که پس از وصول گزارش به افرادی که از آنها تخلفی گزارش شده است، فرصت دفاع داده می‌شود. لذا از افراد حقیقی و حقوقی تقاضا می‌شود در کمترین فرصت زمانی ممکن به محض وصول ابلاغیه نسبت به انعکاس دفاعیات خود اقدام کنند تا اولاً دفاعیات آنها در تصمیم‌گیری و صدور حکم مورد ملاحظه قرار گیرد. ثانیاً ما هم بتوانیم در کمترین زمان ممکن رأی تخلفی که در مسابقات گذشته گزارش شده است را صادر کنیم.

حسن‌زاده افزود: نکته بعدی که به آن اشاره می‌کنم این است که پرونده‌های متعددی با موضوع استفاده از بازیکن غیرمجاز در فوتبال پایه در کمیته انضباطی تشکیل می‌شود که اکثراً به شکل ناقص به این کمیته ارجاع داده می‌شود. در این زمینه لازم است بگویم که اولاً شکایت‌ها باید در مهلت قانونی به عمل آید، ثانیاً شکایت‌ها باید از طریق مراجعی که مقررات معلوم کرده است به دست ما برسد، ثالثاً هزینه دادرسی باید در زمان طرح شکایت پرداخته شود و چهارم اینکه هرگونه دلیل و مستندات هم باید ارائه شود. در حالی که اکثر شکایت‌ها ناقص تسلیم می‌شود و لذا رسیدگی به تأخیر می‌افتد. تقاضا داریم اگر باشگاهی با این موضوع شکایتی مطرح کرد، با رعایت موارد فوق باشد تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن رسیدگی و صدور حکم نماییم.

وی در پایان گفت: در خاتمه می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم. در یکی از رسانه‌ها به درستی مطرح شده بود که سرمربیان محترم و کادر فنی در مصاحبه‌های قبل و بعد از مسابقه فقط به تکالیف فوتبالی خود بپردازند و از پرداختن به مسائل غیرمربوط و حتی گاهی به مباحث تنش‌زا خودداری کنند. من ضمن تأیید این مطلب خطاب به رسانه‌های محترم عرض می‌کنم که اگر یک سرمربی در مصاحبه مطبوعاتی خود به موارد غیرفوتبال اشاره کرد، مسلم است که رسانه این تشخیص و اختیار را دارد که آنها را منعکس نکند. یعنی اینکه اولاً از عزیزان کادر فنی تیم‌ها تقاضا داریم فقط به تکالیف فوتبال خود بپردازند و اگر هم به حواشی دیگر پرداختند، رسانه‌های محترم آن مواردی که غیرفوتبالی می‌دانند را منعکس نکنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید