سختی‌های ساخت انیمیشن سینمایی از زبان کارگردان"بنیامین"

نشست خبری انیمیشن «بنیامین» برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این نشست با حضور محسن عنایتی (نویسنده و کارگردان)، مصطفی حسن آبادی (تهیه‌کننده)، حامد فرهادی (کارگردان هنری)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، امیر زند (مدیر دوبلاژ)، فرشید جلیلی‌نژاد (صداگذار)، علیرضا زارع (سرپرست متحرک‌سازی)، میلاد مزرعتی (کامبوزیت)، ابوالفضل مزرعتی (جلوه‌های ویژه)، مسعود مزرعتی (جانشین تولید)، علی‌اکبر مزرعتی (شبیه‌سازی مو و لباس) برگزار شد و محمود گبرلو اجرای آن را برعهده داشت.

محسن عنایتی در ابتدای این نشست درباره زمان ساخت این فیلم گفت: شش ماه پیش‌تولید داشتیم و دو سال تولید این کار زمان برد. دوستانی که اینجا هستند و خیلی از دوستانی که الان نیستند در این کار با ما همکاری کردند. روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم ولی بچه ها با همدلی و پشتکار توانستند کار را به سرانجام برسانند و حاصلش این انیمیشن شود.

عنایتی درباره سختی های ساخت انیمیشن سینمایی گفت: سختی از مرحله پیش تولید شروع می شود. ما الان با یک بحران به اسم فیلمنامه انیمیشن روبه رو هستیم و حتی در تعریف ها هم مشکل داریم. وقتی می گویند انیمیشن سینمایی از حالت رسمی خارجش می کنند. در حالی که ما اعتقاد داریم فیلم، اول باید فیلم باشد و بعد در ژانر انیمیشن یا کودک تعریف شود. در پروسه تولید دیگر مشکلات بسیار زیاد است.

مصطفی حسن آبادی تهیه کننده هم درباره مراحل تولید انیمیشن «بنیامین» گفت: در همین ابتدا چند نکته بگویم. ما در جشنواره امسال شرکت کردیم ولی شاید خیلی از دوستانی که اینجا هستند بار اولی است که متوجه می شوند انیمیشن در این جشنواره بود. چند گله از مسوولین امر داریم. مسوولین نسبت به پارسال چند امتیاز به ما دادند، جایزه برای انیمیشن گذاشتند و سعی کردند از نگاه خودشان یک اهمیت به انیمیشن بدهند که شاید از دید مسوولین یک منت بزرگ به حساب بیاید ولی ما خودمان را در این جشنواره یک مهمان ناخوانده می دانیم. متاسفانه فیلم خیلی جاها دیده نمی شود. دوستان بزرگواری که کار کردند کارشان دیده نمی شود. آقای عبدی که موسیقی را کار کردند دو کار دیگر در این جشنواره دارند. آن دو کار دیده می شود و در بخش سودای سیمرغ به داوری گذاشته می شود. این یک امتیاز منفی برای انیمیشن است. حتما جناب آقای عبدی، آقای جلیلی و یا آقای زند وقتی در مهمترین جشنواره سینمایی کشور کارشان دیده نمی شود، قطعا انگیزه شان برای کارهای بعدی کمتر می شود. اگر قرار است به انیمیشن بها داده شود و اگر قرار شود انیمیشن که کمبودهایی دارد و نقدهایی به آن وارد است باید بهایی به آن داده شود که سطحش بالاتر بیاید.

محسن عنایتی هم درباره سینماهای مردمی گفت: فیلم وقتی فیلم کودک است باید بلیت فروشی طوری باشد که مخاطب کودک در سینمای مردمی بیاید و این فیلم را ببیند. جشنواه امسال برای انیمیشن خیلی خوب بوده ولی توقع بیشتر است و این آسیب شناسی باید انجام شود و روش ها فرق کند.

بهزاد عبدی آهنگساز درباره وضعیت انیمیشن در سینمای ایران و تفاوت آن با فیلم رئال گفت: وقتی واژه فیلم به یک پدیده نسبت داده می شود طبیعتا باید تمام مناسبت های یک فیلم در آن رعایت شود مخصوصا انیمیشن که بار اصلی فیلم را صدا و موسیقی دارد. شخصیت اگر شیر است ما به آن عادت می کنیم و از دقیقه 5 به بعد تازه سینما آغاز می شود و هر آنچه وجود دارد باید درست مثل یک فیلم سینمایی باشد به ویژه کار صوت و موسیقی. تمام انیمیشن های بزرگ دنیا موسیقی فوق العاده دارند و بار اصلی را به جز افکت های صوتی موسیقی بر دوش می کشد. درباره این انیمیشن هم افتخارم حضور در آن بود. دوستانی که با کمترین امکانات این انیمیشن را ساختند و روزی که من استودیوی ساخت این انیمیشن را دیدم چنین خروجی ای را برای آن باور نمی کردم. انیمیشن بازیگر ندارد که بخواهید به آن جایزه بدهید، ولی موسیقی، صدا، تدوین و قصه اش می تواند مورد داوری قرار بگیرد و اگر قرار نیست انیمیشن یک حضور درست داشته باشد اصلا چرا باید حضور داشته باشد؟ 

امیر زند مدیر دوبلاژ «بنیامین» هم در ادامه نشست پرسش و پاسخ این فیلم گفت: آقای حسن آبادی در مراحل ابتدایی فیلم به من پیشنهاد کار را دادند. همه فیلم خیلی خام بود ولی داستان را برای من تعریف کردند. فیلم صدای شاهد داشت اما خیلی خوب نبود. من پیشنهاد دادم از پیشکسوت های دوبلاژ استفاده کنیم و سر این کست به توافق رسیدیم. که همین جا باید از آقای جلیلوند، طهماسب و خانم شیرزاد تشکر ویژه داشته باشم. همینطور دوستان جوان دکتر مهبد قناعت پیشه، کورش زارع پناه، خانم تینا هاشمی و آقای مهرداد معمارزاده تشکر کنم. صدابرداری کار به عهده پسرم سینا زند بود که نهایت تلاش خودش را کرد. از حسین وفایی که از صدابردارهای پیشکسوت هستند تشکر می کنم که توصیه های لازم را به سینا کردند. من فکر می کنم دوبله خیلی خوبی شده است.

محسن عنایتی درباره تیم جوانش گفت: ما حتی بچه های جوان تر هم داریم و ما پنج، شش سالی هست که در کاشان فعالیت می کنیم. از اقتضائات انیمیشن این است که جوان ها بیشتر به آن علاقه دارند.  ما گفتیم الگوهای والت دیزنی را سعی می کنیم داشته باشیم. اصلا دنبال ضدپیرنگ و اینها نیستیم. مسیری که استودیوهای والت دیزنی رفتند را به این شکل دنبالشان می رویم اما اینکه به آنها برسیم خیلی فاصله است. ما با همین الگو الان مشکل داریم. ساختار سه پرده ای، قصه گویی اصلا در سینمای ما وجود ندارد.

کارگردان «بنیامین» درباره مخاطب فیلمش گفت: ما یک مخاطب هدف داشتیم و بعد داستان پردازی را به سمتی بردیم که اطلاعاتی در دل قصه جا دادیم که هم بزرگسالان می توانند چیزهایی که می خواهند از آن بازه تاریخی بگیرند ولی مخاطب هدفمان همان کودک است.

تینا هاشمی صداپیشه «بنیامین» هم در ادامه گفت: خیلی خوشحالم که در این پروژه همکاری داشتم. این انیمیشن به عنوان یک انیمیشن ایرانی و به عنوان سینمای کودک برایم خیلی جذاب بود. چون کودکان خیلی به انیمیشن نیاز دارند و به کارهایی که در سینما بتوانند با آن ارتباط بگیرند. در سینمای ما کار کودک خیلی کم داریم. احساس می کنم برای بچه ها، کودکان و نوجوانان، حتما باید فکر اساسی شود. اگر ده فیلم ساخته می شود، حداقل 5 فیلم برای کودکان ساخته شود. 

محسن عنایتی درباره اینکه فیلمش برای کودک ساخته شده و به درد نوجوان هم نمی خورد گفت: ما دنبال شخصیت هایی بودیم که هشت، ده یا یازده سال داشتند. وقتی با این کاراکترها قصه تعریف می کنیم قاعدتا بیشتر برای کودکان است. المان هایی در قصه هست که کم و بیش مخاطب نوجوان یا حتی بزرگسال هم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

مصطفی حسن آبادی هم درباره «بنیامین» گفت: یکی از امتیازهای بزرگ کار ما همکاران خیلی جوان و باانگیزه بودند. همه بچه ها برای کارهای بعدی انگیزه خیلی خوبی دارند. یکی از امتیازهای کار ما زمان انجام این کار بود که توانستیم این کار را در دو سال جمع کنیم که برابر با حداکثر زمان فیلم هایی است که در سینما ساخته می شود و با توجه به اینکه کار اول ما بود و همه بچه ها کار اولشان بود، فکر می کنم یک موفقیت بزرگ کسب کنیم که توانستیم در این بازه زمانی کار را جمع کنیم و با توجه به محدودیت هایی که داشتیم کار خوبی ارائه کنیم.

فرشید جلیلی‌نژاد صداگذار این کار هم در پایان نشست گفت: 50درصد کار انیمیشن صدا و موسیقی است و واقعا با کارهای رئال قابل داوری شدن و رقابت هستند. حتی ممکن است یک فیلم عادی در دو هفته صداگذاری شود ولی انیمیشن دو ماه طول بکشد و کار خیلی سخت تر باشد. امیدوارم به این موضوع هم توجه شود.

دیدگاه تان را بنویسید