گزارش جی پلاس؛

آمارهای خوب و بد ایران در جام ملت ها/ "چهارم"، پرتکرارترین رتبه ملی پوشان

هفدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا حاوی آمارهای فنی متفاوتی بود که ملی پوشان ایران عمدتا در رده های نخستین و نه بهترین حضور دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ جام ملت‌های آسیا با قهرمانی قطر و نایب‌قهرمانی ژاپن به پایان رسید. بررسی نکات آماری این جام نشان می‌دهد که رقابت تیم‌های آسیایی تا چه حد کیفیت داشته و چقدر توانسته انتظارها را برآورده کند. در این جام 51 بازی برگزار شد که در این بازی‌ها 130 گل به ثمر رسید. یعنی به طور میانگین، 30/2 گل به ازای هر بازی. قطر با 19 گل زده عنوان بهترین خط حمله بازی‌ها را به خود اختصاص داد و ایران و ژاپن، هر یک با 12 گل زده در رده دوم قرار گرفتند.

** بهترین گلزنان؛ سردار چهارم شد

بهترین گلزن جام ملت‌ها نیز در ترکیب قطر حضور داشت. معز علی که 9 گل به ثمر رساند. یعنی به طور میانگین، 29/1 گل در هر بازی. بعد از معز علی، 4 بازیکن 4 گل زدند. شومورودوف از ازبکستان و اوساکو از ژاپن با میانگین یک گل در هر بازی، سردار آزمون از ایران با میانگین 0/67 گل در هر بازی و علی مبخوت از امارات با همین آمار.

** ایران، شوت زن ترین تیم جام

در جام ملت‌های آسیا، تیم‌ها 1196 شوت زدند. شوتزن‌ترین تیم نیز ایران بود که بازیکنانش 91 بار به سمت دروازه حریفان ضربه زدند. استرالیا با 89 شت در رده دوم قرار گرفت و بازیکنان ژاپن هم 81 بار به سمت دروازه حریف شلیک کردند. سردار آزمون با 24 شوت، شوتزن‌ترین بازیکن جام بود و علی مبخوت از امارات و هوانگ یو جو از کره‌جنوبی با 16 شوت در رده بعدی قرار گرفتند.

** شوت در چهارچوب؛ ایران چهارم شد

398 شوت در چارچوب، آماری بود که در جام ملت‌های آسیا به ثبت رسید. ژاپن با 32 شوت در صدر قرار گرفت و استرالیا و قطر با 31 شوت در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند. ایران هم با 30 شوت در چارچوب جام را به پایان رساند و عنوان چهارم را در این بخش به‌دست آورد.

** کلین شیت؛ بیرانوند دوم شد

در این جام، 38 کلین‌شیت هم به ثبت رسید که سعد الشیب- دروازه‌بان قطر- با 6 کلین‌شیت در صدر قرار گرفت، علیرضا بیرانوند با 5 بار بسته نگه داشتن دروازه در رده دوم ایستاد و گوندا از ژاپن با 4 کلین‌شیت عنوان سوم را کسب کرد.

** پاسکاری و رتبه ششم برای ملی پوشان کشورمان

43941 پاس در این دوره از جام ملت‌ها میان تمام بازیکنان رد و بدل شد. کره‌جنوبی با اینکه در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شد و کمتر از سایر تیم‌های مدعی بازی کرد، با 3341 پاس عنوان نخست را در اختیار گرفت. ژاپن با 3302 پاس در رده‌ی دوم قرار گرفت و استرالیا با 3021 پاس عنوان سوم را به‌دست آورد. بازیکنان ایران هم 2727 پاس رد و بدل کردند و از این حیث در جایگاه ششم قرار گرفتند.

** رتبه پنجم ایران در کرنرها

در میان بازیکنانی که بیشترین پاس را ارسال کردند، جونگ وو یونگ از کره‌جنوبی با 495 پاس در صدر قرار گرفت، ترنت سایسبوری از استرالیا با 446 پاس در جایگاه دوم ایستاد و مایا یوشیدا، دفاع وسط ژاپن با 427 پاس عنوان سوم را به خود اختصاص داد. در بخش بیشترین کرنرها نیز ژاپن با 40 کرنر در صدر ایستاد، استرالیا با 39 کرنر در رده بعدی قرار گرفت و کره‌جنوبی هم 32 کرنر زد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. سهم ایران از 475 کرنری که در این جام ارسال شد، 30 کرنر و حضور در رده‌ی پنجم بود.

** بعد از ژاپن، دومین تیم پرخطای جام شدیم!

داورها در این جام ملت‌ها 15 پنالتی گرفتند که 3 تا از آنها به سود ژاپن بود، 2 تا امارات و ایران هم یک بار از روی نقطه پنالتی به گل رسید. نکته‌ی جالب اینکه یکی از پنالتی‌های ژاپن در بازی با ایران به سود این تیم اعلام شد که البته بیرانوند نتوانست آن را مهار کند. ژاپن البته به جزء پنالتی‌ها، در بخش خطاها نیز در صدر جدول قرار گرفت. بازیکنان حاضر در جام ملت‌های آسیا روی هم  1374 خطا انجام دادند که سهم ژاپن 113، ایران 89 و قطر 82 خطا بود. یعنی ژاپن، ایران و قطر جزء خشن‌ترین تیم‌های جام بودند.

به گزارش جی پلاس؛ داورها در این جام، 185 کارت زرد به بازیکنان نشان دادند که قطر با 13، ژاپن با 12 و کره‌شمالی، ایران و تایلند با 11 کارت زرد در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند. در بخش اخراج نیز، روی هم داورها 5 کارت قرمز نشان دادند که کره‌شمالی با 2 و فلسطین، امارات و ازبکستان با دریافت یک کارت قرمز در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند.

این‌ها آماری است که در جام ملت‌های آسیا به‌دست آمد. آماری که نشانه‌هایی از پرگل بودن جام است. جامی که با قهرمانی قطر به پایان رسید و ایران هم بدون جام به خانه برگشت.

دیدگاه تان را بنویسید