گزارش جی پلاس؛

سرما؛ قاتل باتری گوشی

باتری گوشی جزء چیزهایی است که مراقبت از آن اهمیت بالایی دارد. بعضی کمپانی‌های تولید گوشی دستورالعمل‌هایی را به کاربران خود ارائه داده‌اند تا باتری گوشی آنها کم‌ترین آسیب را متحمل شود. اما به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای محافظت از باتری، دور نگه داشتن آن از سرما و گرمای شدید است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی در سرمای شدید قرار گرفته‌اید، گوشی هوشمندتان ناگهان خاموش شده است. البته بسیاری از کاربران، این مشکل را در مورد سایر وسایل مجهز به باتری مانند هدفون‌های بلوتوثی اعلام کرده‌اند که در سرما ناگهان خاموش شده‌اند.

البته این مسئله به سادگی قابل حل است؛ چرا که باتری‌های گوشی‌های هوشمند در دماهای بسیار سرد و گرم قابل استفاده نیست. گوشی‌های هوشمند امروزی دارای باتری‌های لیتیومی هستند که برای کار به الکترولیت‌های مایع نیاز دارند که بین دو نوع الکترود در باتری قرار می‌گیرند تا نیروی موردنیاز برای باتری را فراهم کند.

زمانی که گوشی هوشمند مجهز به باتری لیتیومی در معرض دماهای خیلی سرد یا خیلی گرم قرار می‌گیرد، این الکترولیت‌های مایع منجمد می‌شوند و قدرت آنها در تأمین انرژی موردنیاز گوشی کاهش می‌یابد. اگر هوا به اندازه کافی سرد شود، تأمین انرژی گوشی به طور کامل متوقف شده و در نهایت منجر به خاموش شدن گوشی می‌شود.

باتری‌های لیتیومی به دلیل مقاومت درونی بسیار پایینی که دارند، دمای بسیار پایین تا حد زیادی تأثیر منفی روی عملکرد آنها به جا می‌گذارد. در واقع، واکنش باتری‌های لیتیومی نسبت به سرمای سردتر از منفی 37 درجه سانتی‌گراد در یک لحظه اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود گوشی در مدت زمانی حدود 5 دقیقه خاموش شود.

از این رو، کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند در دنیا توصیه‌هایی به کاربران خود درباره استفاده از گوشی‌های خود در اختلاف دماهای بیش از حد کرده‌اند. به عنوان مثال، کمپانی اپل به کاربران خود توصیه کرده است که زمانی از گوشی خود استفاده کنند که دمای محیط بین صفر تا 35 درجه سانتی‌گراد باشد. دمای کم‌تر یا بیشتر از این حد، باعث بروز تغییراتی در گوشی می‌شود تا بتواند خود را با تغییرات دمایی سازگار کند.

استفاده از دستگاه‌های iOS در آب و هوای سرد طول عمر باتری دستگاه را پایین می‌آورد اما دمای منفی 20 درجه سانتی‌گراد شارژ باتری گوشی را ناگهان تمام می‌کند. در واقع، برای گوشی‌های مختلف، دستورالعمل استفاده در دماهای خاصی اعلام شده به عنوان مثال، در گوشی توصیه شده است که کاربران گوشی Pixel 2 گوگل بهتر است در دمایی بین صفر تا 35 درجه سانتی‌گراد از آن استفاده کنند تا باتری گوشی آسیب نبیند.

بعضی تصورات غلط هم در این مورد وجود دارد که کاربران بهتر است با آگاهی از آنها، بیشتر مراقب باتری گوشی‌های خود باشند. به طور مثال، در روزهای خیلی سرد یا خیلی گرم، گوشی‌هوشمندتان را داخل داشبورد خودرو قرار ندهید. از سوی دیگر، برخی افراد بر این باورند که قرار دادن باتری گوشی داخل فریزر، عمر آن را بیشتر می‌کند در صورتی که این کاملا اشتباه است و برعکس باعث آسیب به باتری می‌شود.

اگر با قرار گرفتن در هوای سرد متوجه شدید که گوشی شما خاموش شده است، در اولین فرصت به داخل فضایی سرپوشیده بروید و اجازه دهید گوشی مدتی گرم شود و سپس آن را روشن کنید. اگر گوشی روشن نشد، شارژر را به آن متصل کنید و مدتی صبر کنید تا گوشی شارژ لازم برای روشن شدن رابه‌دست آورد. بنابراین بهترین راه برای محافظت از باتری گوشی، قرار ندادن آن در معرض هوای سرد است. اما اگر چاره دیگری ندارید، بهتر است گوشی را در داخل جیب‌تان قرار دهید که بیشترین تماس را با بدنتان داشته باشد و گرم بماند.

دیدگاه تان را بنویسید