صدها اکانت اندونزیایی در فیس‌بوک بسته شد

صدها اکانت اندونزیایی متعلق به گروه رسانه‌ای Saracen در فیس‌بوک بسته‌شده و 3 نفر در این رابطه بازداشت شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، 3 مظنون متهم هستند با دادن پول اخبار جعلی را روی فیس‌بوک منتشر می‌کردند. فیس‌بوک اعلام کرد این اکانت‌ها متعلق به یک گروه آنلاین خبری بوده که جملات نفرت‌انگیز و اخبار جعلی را روی صفحات و گروه‌های فیس‌بوکی منتشر می‌کردند.

پلیس می‌گوید 3 بازداشت‌شده مربوط به سندیکای خبری است که با دادن پول اخبار جعلی روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند و همگی متعلق به گروه Saracen بوده‌اند.

ناتانیل گلیچر، مدیر سیاست‌گذاری سایبری  فیس‌بوک ضمن تائید خبر به رویترز گفت: آن‌ها با استفاده از پیام‌های فریبنده روی صفحات و اکانت‌های پنهان خود اغلب روایت‌های جعلی از یک خبر را به‌صورت شبکه‌ای منتشر می‌کردند تا مباحث کلیدی و عمومی در اندونزی را تحت‌الشعاع قرار دهند.

اندونزی سومین بازار بزرگ فیس‌بوک با 100 میلیون کاربر محسوب می‌شود و آوریل امسال قرار است در این کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و بیم آن می‌رود که اخبار جعلی نتیجه احتمالی انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد.

از سوی دیگر فیس‌بوک از سوی رگلاتورهای اغلب کشورهای جهان تحت‌فشار قرارگرفته است تا مانع از انتشار اخبار غلط روی پلتفرم خود شود. فیس‌بوک ژانویه اعلام کرد دو مرکز پایش منطقه‌ای برای این کار تعریف کرده است تا مانع از انتشار اخبار جعلی به‌خصوص درکشورهایی که امسال انتخابات برگزار می‌کنند، شود.

در اقدامی دیگر فیس‌بوک 783 اکانت، صفحه و گروه مرتبط با ایران را بست.{لینک}

گفته می‌شود این اکانت‌ها در حال تأثیرگذاری برای نفوذ ایران در خاورمیانه و آسیای جنوبی بودند. البته برخی از اکانت‌ها مربوط به سال 2010 بوده است که دیلیت شدند. فیس‌بوک اعلام کرد این اکانت‌ها رفتارهای ناعادلانه و هماهنگ شده‌ای داشته‌اند که با هدف تحت تأثیر قراردادن مردم جهان به‌خصوص در خاورمیانه و آسیای جنوبی فعالیت می‌کردند.

این اقدام هم‌زمان با دیلیت کردن اکانت‌ها مشابه روی توئیتر صورت گرفته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید