ناگفته‌های علی مطهری از سینما و فیلم های مورد علاقه‌اش

علی مطهری گفت: فرزندان من یا نوادگان آیت الله مطهری به واسطه حضور در یک خانواده روحانی مشکل یا محدودیتی برای حضور در سینما ندارند. در بین فرزندان، نوه ها یا حتی نتیجه هایشان فردی را به یاد نمی آورم که این محدودیت را داشته باشد. البته تعداد نوه ها شهید مطهری زیاد است ولی به نظرم این مورد را نداریم.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت وگویی مطرح کرد: نمایندگان مجلس باید در جریان فیلمهایی که اکران میشوند، باشند. سینمای بعد از انقلاب پیشرفت کرده است و فیلمها به بهانه کمدی بودن نباید به سمت سخیف بودن حرکت کنند.

مطهری درباه اینکه نگاهاش به ابتکار برگزار کنندگان اولیه این جشنواره برای برپایی جشنواره در این ایام چیست و اینکه چقدر در ارائه تصویری فرهنگی از انقلاب موثر بوده است، توضیح داد: سینمای ایران بعد از انقلاب قطعاً پیشرفت داشته است. سینمای قبل از انقلاب غیر از دو، سه فیلمی که یک مقدار محتوا داشت، بقیه مبتذل بودند. ولی بعد از انقلاب انصافاً فیلم های دارای پیام و با محتوای زیادی داشتیم. این فیلم ها حتی در خارج از کشور هم استقبال شده و تا حد زیادی توانسته ایران بعد از انقلاب را به خوبی به دنیا نشان دهد.

نباید به بهانه کمدی بودن فیلم ها سخیف شوند

این نماینده مجلس اضافه کرد: البته اخیراً کمی شاهد ساخت و پخش فیلم هایی هستیم که می خواهند صرفاً مخاطب و عوام را آن هم به هر قیمتی جذب کنند حتی اگر محتوای کیفی و خوبی نداشته باشند. حتی در برخی مواقع ادب و نزاکت هم در این فیلم ها رعایت نمیشود و به بهانه کمدی بودن تبدیل به یک فیلم سخیف میشوند. معتقدم باید به جد با این آفات مبارزه کرد اما در مجموع سینما بعد از انقلاب موفق بوده است.

نمایندگان باید در جریان فیلم هایی که اکران می شوند باشند

او درباره پیشنهادش که گفته بود نمایندگان قبل از اکران یکسری فیلمها باید آنها را ببینند و جایی که لازم است حتی تذکر دهند و اینکه چنین پیشنهادی دخالت سیاست در سینما محسوب نمیشود، بیان کرد: من نگفتم که نمایندگان همه فیلمها را قبل از اکران ببینند و بعد درباره پروانه نمایش آنها اظهارنظر کنند. من درمورد اعضای کمیسیون فرهنگی گفتم که باید حتماً فیلم هایی که در دست اکران است را ببینند و در جریان باشند، البته میتوانند اظهارنظر هم بکنند که فیلم خوب است یا بد ولی این اظهارنظرها قطعاً اثر اجرایی ندارد که بگوییم جلوی نمایش یک فیلم را بگیریم یا توصیه کنیم که اصلاً پخش نشود.

مطهری ادامه داد: حرف من این بود که بالاخره کسی که عضو کمیسیون فرهنگی است باید همیشه در جریان آخرین فیلم ها باشد. اولاً ببیند که چه خوراک فکری به جامعه داده میشود و بعد هم وقتی با سوالات خبرنگاران و مردم مواجه می شود بتواند اظهارنظر درستی کند.

علاقمندم فیلم ها را قبل از اکران ببینیم

این نماینده مجلس با بیان اینکه علاقهمند هستم حتماً فیلمها را قبل از اکران ببینم، افزود: اما به دلیل تراکم کارها چندان موفق نمیشویم که همه فیلم ها را ببینیم. ولی بیشتر مواقع درخواست می کنیم و وزارت ارشاد هم همکاری می کند.

تا جاییکه بتوانم در جشنواره فیلم‌ها را می بینم

او درباره اینکه تا چه اندازه پیگیر جشنواره فیلم فجر و تماشای فیلم ها در زمان اکران در ایام جشنواره است، توضیح داد: تا جایی که بتوانم در جشنواره فیلم می بینم. به ما کارت می دهند و قاعدتاً می توانیم حضور داشته باشیم ولی بالاخره باید وقت گذاشت. برای دیدن اکثر فیلم ها باید هر روز برویم، ما هم خیلی زمان نداریم.

مطهری در پاسخ به این پرسش که آیا در جشنواره ها فیلمی بوده که بعد از دیدن شان حالتان دگرگون شود، مثلاً خیلی غمگین شده باشید یا واقعاً خندیده باشید، بیان کرد: مدتی است که فیلم ندیدهام و اسامی بعضی از فیلمهایی که در جشنواره دیدهام را هم به یاد ندارم.

فیلم «من سالوادور نیستم» کمدی آموزنده ای بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران درباره اینکه آیا فیلمهای کارگردان یا فیلمساز خاصی را دنبال می کند، گفت: نه، فیلم را می بینم و برایم مهم است، این گونه نیست که کار کارگردان خاصی را دنبال کنم، مثلاً فیلم «به وقت شام» آقای حاتمی کیا خوب بود یا فیلم کمدی رضا عطاران «من سالوادور نیستم» هم با اینکه طنز و کمدی بود ولی فیلم آموزندهای بود. البته فیلم های دیگری هم دیدهام که تحت تاثیر قرار گرفتم اما حقیقت این است که اسمش را به یاد نمیآورم.

دیدگاه تان را بنویسید