یادداشت جی پلاس؛

فوتبال ایران با شکست به ژاپن چه چیزی را از دست داد؟

دیوار آرزوهای فوتبال ایران با شکست برابر ژاپن فروریخته است، رویایی که با سه گل سامورایی‌ها به باد رفته و دیگر امیدی به قهرمانی در امارات نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ افراد زیادی قلم به دست گرفته و دنبال مقصر و برگزاری دادگاه می‌گردند. همه عملکرد تیم ملی با این شکست تحت اشعاع قرار گرفته؛ گویی که ایران برابر تیمی دست و پا بسته، تیمی کم نام و نشان و نه در حد و اندازه‌های قهرمانی در آسیا شکست خورده است.

به دور از واقعیت نیست اگر تیم ملی را از مدعیان اصلی قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بدانیم؛ تیمی که با نمایش‌های قابل قبول در جام‌های جهانی و پنج دیدار نخست این مسابقات، تحسین همه را برانگیخته بود.

شاید دیدار ایران و ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، تعیین کننده قهرمان مسابقات باشد چرا که روی کاغذ هم این دو تیم جزو مدعیان اصلی قهرمانی بودند تا امارات و قطر.

نگاهی به صحنه واقعه و بررسی جزییات شکست ایران مقابل ژاپن، نشان دهنده برخی از واقعیت‌ها است که در کنار برخی تندروی‌ها و اظهارات عجولانه و در نظر نگرفتن حق و انصاف و صد البته قضاوت های شخصی از چشم به دور مانده است.

دو شنبه شب، ژاپنی برابر ایران قرار گرفت که سال‌هاست در تمام زمینه‌ها، از نظر فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و ... مورد تحسین ایرانی‌ها قرار گرفته است. فوتبال این کشور هم به تاسی از فرهنگ ژاپنی‌ها یعنی برنامه‌ریزی هدفمند برای رسیدن به خواسته‌ها مسیر متفاوتی را از فوتبال آسیا طی کرده و به حق در آستانه کسب پنجمین قهرمانی در آسیا است.

تیم ملی می‌توانست ژاپن را ببرد؛ نه به خاطر تجهیزات، تمهیدات و نه به خاطر سطح و کلاس بالای بازیکنان ایرانی بلکه به خاطر تلاش و تمرین بیش از حد بازیکنان و برنامه ریزی کادرفنی طی هشت سال گذشته، در صورت عدم ارتکاب  به هر گونه اشتباه و بهره بردن از اشتباهات حریف، شایسته قهرمانی بود.

حال که اوضاع بر وفق مراد ما نبوده، کسانی در اوج عصبانیت و ناراحتی، تلاش بازیکنان ایرانی را به باد فحش و دشنام گرفتند. سوال اینجاست که اساسا چرا شکست مقابل ژاپن که تیم کوچکی در آسیا نیست، دور از انتظار برخی بوده است؟ آیا ژاپنی‌ها تیم ضعیف و کم تجربه‌ای دارند و یا در سال‌های گذشته قهرمانی در آسیا را تجربه نکردند؟

تا تاریخ در قرن بیستم و یکم به یاد دارد، تیم‌های ایرانی همواره در آخرین مراحل تورنمنت‌های باشگاهی و ملی، به محض رویارویی با ژاپن شکست خوردند. چهار فینال در مسابقات قهرمانان آسیا و مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های 2019 نشان از ناکامی بلامنازع نمایندگان فوتبال ایران برابر فوتبال مدرنیته ژاپنی دارد.

با این وجود، کسی نمی‌تواند منکر احتمال پیروزی تیم‌های ایرانی برابر ژاپن شود. پرسپولیس، سپاهان، ذوب آهن، استقلال و حتی تیم‌ملی می‌توانستند پنج نماینده مختلف ژاپنی را مغلوب کنند.

اگر ایران می توانست ژاپن را مغلوب کند، اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران بود که بعد از سال‌ها به فینال این مسابقات صعود می‌کرد اما حال که این اتفاق رخ نداده، فوتبال ما چیزی را از دست نداده که پیش از این و در گذشته نزدیک در اختیار داشته باشد. ما سال‌ها قبل، در حدود یک قرن پیش از فوتبال ژاپن جا ماندیم.

دیدگاه تان را بنویسید