فضانوردان برای حضور روی کره "ماه" آماده می شوند + عکس

آژانس فضایی بین‌المللی، آزمایشی شبیه‌سازی‌شده از پیاده‌روی روی کره ماه را در منطقه‌ای شبیه به ماه انجام می‌دهند و از این طریق قصد دارند فضانوردان را برای حضور در کره ماه آماده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، پنجاه سال بعد از نخستین باری که انسان روی کره ماه قدم گذاشت، آژانس فضایی اروپا مشغول تعلیم نسل جدید فضانوردانی است که بتوانند روی سطح ماه فعالیت کنند. آنها براساس اکتشافات خود از مأموریت آپولوی ناسا، پیاده‌روی شبیه‌سازی‌شده‌ای را روی کره ماه در اسپانیا انجام می‌دهند تا وسایل الکترونیکی پیشرفته، ابزارهای زمین‌شناسی جدید و پروتکل‌های علمی پیشرفته‌ای را به منظور هر چه ایمن‌تر کردن این سفر فضایی به کره ماه مورد آزمایش قرار دهند.

بعد از بازگشت حدود نیم قرن پیش فضانوردان از مأموریت کره ماه، اشکالاتی به چشم می‌خورد که باید با فناوری‌های قرن 21 و بازسازی قابلیت‌های آپولو، آنها را برطرف کرد اما در این میان، لزوم بازآموزی و تقویت بسیاری از مهارت‌های از بین رفته طی این دو نسل احساس می‌شود. این مسئله به ویژه برای برنامه‌های فضایی اروپا که هرگز پیش از این مأموریت فضایی حساسی به ماه انجام نداده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

2973060

آژانس فضایی اروپا برای غلبه بر این مسائل، کمپین Pangea-X را به راه انداخته است که در آن آزمایش‌های مشابه به آزمایش‌های انجام شده در آموزش فضانوردان آپولو در دهه 1960 را انجام می‌دهند. هدف از راه‌اندازی این کمپین ادغام اکتشافات فضایی، تجهیزات پیشرفته کاوش و زمین‌شناسی است و با گردهم‌آوردن زمین‌شناسان و مهندسان در منطقه‌ای آتش‌فشانی که شباهت زیادی به سطح ماه دارد، قدم‌ نخست را برداشته‌اند.

بخشی از این برنامه نیازمند آن است که فضانوردان یادبگیرند که چطور با پوشیدن لباس‌های فشار کار کنند. این کار به مهندسان و فضانوردان آینده امکان می‌دهد ایده‌ها و نمونه‌های جدید را در حرکات محدود یک لباس فضایی آزمایش کنند. معمولا این لباس‌ها بامحدودیت‌هایی چون خم کردن آرنج و زانو و دستکش‌های تحت فشار مواجه‌اند. استفاده از لباس‌های واقعی در این میدان آزمایشی همیشه کاربردی و عملی نیست.

5aff0b9ea9c44f19008b51c7-750-388

لباس‌های فضایی که فضانوردان در این آزمایش شبیه‌سازی پیاده‌روی روی کره ماه می‌پوشند مجهز به دوربین‌های پخش ویدئوی زنده است که مأموریت فضانوردان را در قالب تصاویر پانارومایی 360 درجه، تصاویر بسته و میکروسکوپی تحت کنترل دارد. علاوه بر این، کتابچه‌های میدان الکترونیکی در اختیار مسئولان کنترل این دوربین‌ها قرار داده می‌شود که علاوه بر این که اطلاعات مرتبط را در اختیار آنها قرار می‌دهند، استفاده آسان از دستگاه‌ها را هم به آنها آموزش داده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید