نگاهی به جام ملت‌های آسیا و تیم‌های صعود کننده از نگاه مربی ایرانی شاغل در سوئد؛

فوتبال امروزی نیازمند تغییر است؛ کم شدن بازیکنان یا بزرگتر شدن زمین؟

مدرس فوتبال ایرانی شاغل در سوئد و مجارستان در یادداشتی به تفسیر جام ملت های آسیا و نحوه موفقیت چهار تیم حاضر در مرحله نهایی این مسابقات پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ جام ملت های آسیا به ایستگاه نیمه نهایی رسیده و چهار تیم ایران، ژاپن، امارات و قطر برای رسیدن به قهرمانی، تلاش می کنند.

عباس رضوی، از کارشناسان فوتبال ایران و مربیان فعال در مجارستان و سوئد که سابقه بالایی در تدریس فوتبال دارد، درباره شکل و شمایل جام ملت های آسیا تا پایان مرحله یک چهارم نهایی، یادداشتی نوشته که در ادامه می خوانید:

*رشد فوتبال و کاهش جذابیت و زیبایی‌های فوتبال

ایران با تفاوتی برتر و بازی‌هایی هوشمندانه در این مسابقات، به دیدارهای ردبندی را یافت تا برابر تیم خوب ژاپن، بخت رسیدن به فینال را با پیروزی، آزمایش کند. برنده بازی امارات و قطر نیز، بازی فینال را برگزار خواهد کرد. اما با نگرشی به این مسابقات و جام جهانی می بینیم که همراه با رشد فوتبال ما شاهد آن جذابیت و زیبایی های فوتبالِ گذشته نیستیم و خشونت های عمدی و بازیهای دفاعی مورد توجه تیم ها، از زیبایی بازی ها کاسته است.

فوتبال به هندبال شبیه شده است

حفظ توپ به صورت پاس‌های عرضی هول هوش منطقه یک سوم دفاعی حریف، گویی بازی فوتبال به بازی هند بال شباهت داده  است. دیگر تیم‌های صاحب نام با بازیکنان بزرگ خود در این گونه مسابقات به راحتی به پیروزی نمی‌رسند. دیگر سیستم‌ها و چیدمان عددی بازیکنان در زمین جواب معادله پیروزی نیست. پیشرفت علمی، آمادگی جسمانی و تدارک مناسب تیم‌ها و تحول تاکتیک‌ها در اولویت بازی‌های دفاعی قرار گرفته است و محاسبات حرکتی در اجرای تاکتیک های دفاع منطقه‌ای گل زدن را برای تیم ها بسیار دشوار ساخته است.

ناکامی تیم‌های بزرگ و درس نگرفتن از گذشته

در همین مسابقات آسیایی، تیم‌های استرالیا قهرمان جام گذشته آسیا و عربستان و کره جنوبی حذف می‌شوند. تیم استرالیا برابر اردن با داشتن %۷۸ مالکیت توپ با یک ضد حمله بازی را به اردن واگزار می‌کند و بدون درس گرفتن از این بازی در یک بازی مشابه برابر امارات از رقابت خارج می‌شود. تیم خوب کره جنوبی برابر تیم قطری با توجه به برتری چشمگیر در دقا یق آخر با ضد حمله تیم قطری مغلوب می‌شود. تیم امارات در بازی مقدماتی در گرداب تیم قرقیزستان تا دقایق آخر دست و پا میزند و در آخر با پنالتی مشکوک موفق به پیروزی می‌شود.

خلاقیت و ویژگی فردی مجالی برای خودنمایی ندارد

حال با نگاهی به کل بازی‌های انجام گرفته می بینیم که اکثر گل‌های زده شده روی پرتاب ها و کرنر ها و ضربه های آزاد صورت گرفته است. می بینیم خلاقیت ها و ویژگیهای فردی کمتر اجازه خود نمائی داشته است. می بینیم تصویرهای تهاجمی بیشتر بازی‌ها  در منطقه یک سوم دفاعی و در نهایت تمرکز دفاعی دیده می‌شود. و فوتبال بدینگونه جذابیت خویش را از دست می‌دهد و این تاسفی برای آینده فوتبال خواهد بود.

کم شدن بازیکنان یا بزرگ شدن زمین فوتبال؟

امید است فیفا و کارشناسان فوتبال دنیا برای این نوع فوتبال و کم شدن درصد گل‌ها چاره اندیشی کنند و پیشنهاد من کم شدن تعداد بازیکنان هر بازی یا اضافه کردن مساحت استاندارد زمین فوتبال برای ۲۲ بازیکن است .

دیدگاه تان را بنویسید