سرویس های بهداشتی سیار به همراه WIFI و کافه در یکی آلوده ترین شهرهای جهان

شاید آماری تکان‌دهنده باشد اما بیش از 400 میلیون نفر از مردم شهر «پونا» در هند که دومین کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌رود، به دلیل کمبود بهداشت، از خیابان‌ها به عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، سرویس‌های بهداشتی اولیه که یکی از اساسی‌ترین نیازهای بهداشتی در هر کشوری به شمار می‌رود، در هند بسیار اندک است به طوری که طبق آمارهای ارائه شده از سوی بانک جهانی در سال 2015، سرویس بهداشتی حدود 40 درصد جمعیت یک میلیارد نفری این کشور، خیابان‌های هند است و این شرایط بغرنج گسترش بیماری‌های کشنده‌ای چون اسهال، وبا و حصبه را افزایش می‌دهد.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، مصرف آب آلوده به همراه بهداشت ضعیف سالانه 842 هزار نفر را در دنیا به کام مرگ می‌کشاند. در این میان، تنها عدم رعایت بهداشت باعث مرگ و میر 280 هزار نفر بر اثر ابتلا به اسهال می‌شود. یونیسف به تازگی اعلام کرده است که روزانه حدود 400 کودک زیر پنج سال در هندوستان به دلیل نداشتن بهداشت کافی جان خود را از دست می‌دهند.

با وجود آمار قابل تأملی که از سوی سازمان‌های جهانی اعلام شده، به تازگی ابتکارها و ابداعاتی در شهر پونای هند به مرحله آزمایش رسیده‌اند که از این میان می‌توان به راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی سیار به همراه امکان دسترسی به وای‌فای و کافه‌ و مجهز به حسگرهای دیجیتالی اشاره کرد که سلامت افراد را از طریق بررسی مواد دفعی آنها ارزیابی می‌کنند. شهر پونا با 4 میلیون نفر جمعیت در 113 کیلومتری غرب بمبئی واقع شده و فازی آزمایشی به عنوان آزمایشگاه سرویس‌های بهداشتی در آینده در دنیایی واقعی در این شهر برپا شده است.

190109-india-toilet-mc-414_413dd3168186f4975f8ed622e3bd6980.fit-860w

هدف اصلی از این کار نشان دادن آن است که سرویس بهداشتی حتی در آلوده‌ترین خیابان‌ها هم فراموش‌شدنی نیست بلکه بخشی از یک شهر مدرن به شمار می‌رود. در واقع، حرکتی که در شهر «پونا» آغاز شده، مشارکتی جهانی برای کمک به گسترش استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک است تا با همکاری هم بتوانند مشکل بهداشت را در کشورهای کم‌درآمد برطرف کنند.

در این مشارکت‌ها قرار است فناوری‌های مختلفی چون توالت‌های پیشرفته تا استخراج و استفاده از سوخت‌های زیستی از مواد دفعی مورد استفاده قرار گیرند و طبق تخمین‌های زده شده، ارزش این اقدامات در هند تنها تا سال 2021 به 61 میلیارد دلار خواهد رسید. عدم دسترسی به بهداشت کافی سالیانه 200 میلیارد دلار هزینه به بخش سلامت کشورهای مختلف تحمیل می‌کند.

پروژه‌ای از سوی آژانس فضایی اروپا مطرح شده که طی آن، توالت‌ها به حسگرهای ویژه‌ای مجهز خواهند شد که اطلاعات موردنیاز را از مواد دفعی بدن انسان به‌دست می‌آورند. به عنوان مثال، این حسگرها قادر به شناسایی شیوع بیماری‌هایی چون وبا قبل از شروع علائم بیماری هستند. این اقدام، با شناسایی سریع‌تر بیماری‌های ویروسی مانع از گسترش آنها می‌شود. این حسگرها همچنین کمبود ویتامین و شاخص‌های دیگر بدن را نیز شناسایی می‌کنند.

دولت ژاپن هم به یاری هند آمده و به آنها در ساخت 11 مرکز تصفیه فاضلاب کمک می‌کند. توالت‌های اتوبوسی صورتی رنگ Ti یکی از 12 امکانات اطراف شهر پونا است که نه تنها توالت تمیز و بهداشتی را در اختیار شهروندان قرار داده بلکه دستمال توالت بهداشتی، دسترسی به وای‌فای و پورت‌های شارژ گوشی هم برای استفاده شهروندان قرار گرفته است.

این توالت‌های اتوبوسی اولین‌بار در سال 2017 آغاز به کار کردند که برای ساخت آنها از توالت‌های سبک غربی الهام گرفته بودند. حسگرهای تعبیه شده در این اتوبوس‌ها، دما و رطوبت را کنترل کرده و به اتاق کنترلی متصل هستند که هنگام خراب شدن توالت‌ها، به تعمیرکاران مسئول اطلاع می‌دهند.

دیدگاه تان را بنویسید