چند کشور در برنامه حذف صفرها از پول موفق شدند؟

بانک مرکزی توضیح دهد چه شد که چرا حذف چهار صفر را در دستور کار قرار داد .

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش جی پلاس، حیدر مستخدمین حسینی با اعلام این مطلب در نشست الزامات حذف چهار صفر از پول ملی در خبراآلاین افزود:  باید دید چه اتفاقی پیش آمده که در دوره ریاست آقای سیف بر بانک مرکزی این لایحه یعنی تغییر واحد پول که به حذف یک صفر می‌توان آن را تعبیر کرد، مصوب شده و بعد مسکوت ماند.  سئوال من اتفاقا از مقامات بانک مرکزی که کانون کارشناسی بازار پول و اتخاذ سیاست‌های پولی است، این است که چه اتفاقاتی رخ داد که شما از برنامه حذف یک صفر به حذف چهار صفر رسیدید؟

وی در پاسخ به این سئوال که چرا دولت دهم این موضوع را ابتدا بررسی کرد و سپس مسکوت گذاشت ، گفت: من اتفاقا در آن دوره در بانک مرکزی بودم. بحث حذف سه یا چهار صفر را داشتیم اما پیشنهادی برای اجرا ارائه نشد، فکر می کنم سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ بود اما دلیل عدم اجرای این طرح علم به این موضوع بود که شرایط برای اجرای این مصوبه مناسب نیست.

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم باید کمی فراتر نگاه کرد. اصلا سئوال اساسی این است که ریشه حذف صفرها چیست؟ این اقدام به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد و تاکنون حدود ۵۰ کشور از این روش استفاده کردند اما تعداد کشورهای موفق به انگشتان دو دست نمی‌رسد. فکر می‌کنم یکی از مهمترین موارد اتفاقا اصلاح زیربناهاست چون من هم معتقدم که صفرها باز می‌گردند. این یعنی تشدید بحران. شما تا وقتی عوامل ایجاد صفرها را از بین نبرید نمی‌توانید صفرها را بردارید.

وی در توضیح این مطلب افزود: همین ترکیه در همسایگی ما ۶ صفر از مقابل پولش برداشت اما گزارش کارشناسی "درویش"، وزیر اقتصاد ترکیه را باید خواند تا دلیل توفیق این کشور را دریافت. حذف صفر راهکار نیست و باید عوامل ایجاد صفر از میان برود.

او تاکید کرد: نکته اینجاست که من با وجود ارتباطاتی که دارم هنوز نتوانسته‌ام گزارش کارشناسی بانک مرکزی را مطالعه کنم تا ببینم چرا چنین تصمیم اتخاذ شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید