جزییاتی از زندگی در سردترین نقطه کره زمین

جمهوری ساخا یا (یاکوتیا) در منطقه سیبری روسیه سردترین منطقه مسکونی جهان محسوب می شود و درجه برودت هوا در این منطقه گاهی وقت ها تا ۷۰ درجه زیر صفر می رسد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، جمهوری ساخا بیش از شش ماه از سال را در سرمای شدید بسر می برد و هوا در این منطقه از ماه سپتامبر (مهر ماه) سرد می شود و سرمای هوا تا ماه ژوئن (خرداد ماه) ادامه می یابد.

در ماههای نخست پاییز درجه برودت سرما در جمهوری ساخا یاکوتیا به حدود ۲۰ درجه زیر صفر می رسد و در دسامبر سرما از مرز ۵۰ درجه زیر صفر عبور می کند.
معمولا سرما در مناطق مختلف ساخا هفت تا ۹ ماه ادامه دارد و در تابستان نیز درجه هوا به بیش از ۱۲ درجه سانتیگراد بالای صفر نمی رسد.
در هفته های اخیر در چند منطقه این جمهوری سیبری درجه برودت سرما به زیر ۶۰ درجه زیر صفر رسید و در روزهای اخیر ۶۵ درجه زیر صفر را نیز تجربه کرد.
جمهوری ساخا با پایتختی یاکوتسک با مساحت ۳ میلیون و ۱۰۳ هزار کیلومترمربع در شمال شرقی منطقه سیبری واقع شده است.
این جمهوری بزرگترین منطقه روسیه است و گفته می شود پهناورترین منطقه در جهان به حساب می آید چرا که مساحت آن از آرژانتین هم بیشتر است.
با وجود مساحت وسیع این جمهوری، جمعیت ساخا کم است و به سختی به ۹۳۰ هزار نفر می رسد که بی شک سرمای مرگ آور دلیل آن است.
در این جمهوری ۷۰۰ هزار رود و جویبار کوچک و بزرگ وجود دارد و هزاران دریاچه و برکه بزرگ و کوچک در مناطق مختلف آن ازجمله چند جزیره در اقیانوس منجمد شمالی قرار گرفته است.
چندین رود بزرگ این منطقه از جمله لنا با چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر طول، ویلیوی با دو هزار و ۶۵۰ کیلومتر، اولنیوک با دو هزار و ۲۹۲ کیلومتر و آلدان با دو هزار و ۲۷۳ کیلومتر طول قابل کشتیرانی هستند.
جمهوری ساخا یا یاکوتیا چهار هزار کیلومتر خط ساحلی با اقیانوس منجمد شمالی دارد ضمن اینکه بیش از ۴۰ درصد این منطقه در محدوده همجوار قطبی روسیه واقع شده است.
از آنجا که بزرگترین معادن الماس روسیه در منطقه ساخا قرار دارد به آن سرزمین الماس ها هم می گویند چرا که تقریبا تمام الماس تولید شده در دومین کشور جهان در تولید الماس، از این منطقه استخراج می شود.
در این منطقه معدن بزرگ اورانیوم و معادن ذغال سنگ و طلا هم وجود دارد اما ساخا به وجود معادن بزرگ الماس در جهان شهرت یافته است.
ساکنان جمهوری ساخا یا کوتیا اکثرا در مراکز اقتصادی یعنی نزدیک معادن و سدهای تولید نیروی برق زندگی می کنند ضمن اینکه بخش زیادی از آنان در مناطق غیرشهری شامل روستاها و تایگا (جنگل های پهناور این منطقه) به دامداری مشغول هستند.
در این منطقه سردسیر و همجوار قطب شمال بجای گاو و گوسفند، نوعی گاومیش به نام بیزون نگهداری می شود و پرورش گوزن نیز رایج است ضمن اینکه سگ های هاسکی نیز نقش ویژه ای در تسهیل شرایط زندگی مردم دارند.
تمام محصولات کشاورزی و میوه های مصرفی ساخا از مناطق جنوب روسیه و جمهوری های آسیای مرکزی وارد می شود.
بیش از ۶۰ درصد اراضی جمهوری ساخا کوهستانی است که قابل کشت و زرع نیست.
نکته جالب دیگری در خصوص سردترین نقطه مسکونی دنیا این مساله است که ساکنان آن به زندگی در سرمای شدید عادت کرده و حتی در سرمای ۶۰ درجه زیر صفر نیز به فعالیت های روزمره خود ادامه می دهند.
معمولا ساکنان این جمهوری در روزهای سرد سال پالتوهای پوست ضخیم و کلاه و دستکش های پوستی به تن می کنند چرا که بدون چنین پوششی نمی توان زنده ماند.
همین مساله باعث شده است که شکار حیوانات خز دار در این منطقه رواج داشته یابد و به درآمدی پرسود برای شکارچیان تبدیل شود.
شاید تعجب آور باشد اما مدارس مناطق یاکوتیا در سرمای شدید نیز همچنان به کار خود ادامه می دهند و تنها وقتی که درجه برودت هوا به ۵۰ درجه زیر صفر می رسد ، مدارس در این منطقه روسیه تعطیل می شوند و دانش آموزان از طریق اینترنت درس می آموزند.
در روزهای بسیار سرد نیز سازمان های امدادرسانی ازجمله وزارت موقعیت های اضطراری روسیه برای مقابله با حوادث و اوضاع اضطراری به حالت آماده باش در می آیند.
سازمان راهنمایی و رانندگی ساخا در چنین روزهایی (۶۰ درجه زیر صفر یا سردتر)با توجه به کاهش دید از رانندگان می خواهد که بیش از پیش احتیاط کنند ضمن اینکه داشتن تلفن همراه و باتری یدکی خودرو امری ضروری است و می تواند آنها را در شرایط اضطراری از مرگ نجات دهد.
به رانندگان همچنین توصیه می شود چراغ قوه، لباس گرم، کبریت و غذا به همراه داشته باشند تا در صورت گیر کردن در جاده یا از کار افتادن خودروها به دلیل سرمای بیش از حد، بتوانند تا زمان رسیدن نیروهای امدادی، بدن خود را گرم نگه دارند و از یخ زدگی بگریزند.
قبول زندگی در شرایط سخت و سرمای کشنده باعث شده است که سطح درآمد مردم در این منطقه بالاتر از میانگین روسیه باشد.
یک کارگر ساده در سردترین نقطه روسیه ماهیانه بیش از ۶۰ هزار روبل نزدیک به ۹۰۰ دلار آمریکا دریافتی دارد ضمن اینکه دولت روسیه برای ماندن مردم در این منطقه تسهیلاتی ویژه برای دوران بازنشستگی آنان در نظر گرفته است تا ساخا به منطقه ای متروکه تبدیل نشود.

 

دیدگاه تان را بنویسید