روزهای پاریس به روایت صادق طباطبایی-۲۹

چگونگی زمین‌گیر شدن دولت بختیار به وسیله امام/فرمان تشکیل کمیته اسکان ارتشیان و کارمندان اعتصابی

‌‌اعلام‌ برنامه‌های‌ سیاسی‌ امام‌ و تعیین‌ شورای‌ انقلاب‌ و مراحل‌ انتقال‌ قدرت‌ و راه‌ها‎ ‎‌و شیوه‌ تغییر نظام‌ و رژیم‌ سیاسی‌ کشور، بحران‌ دولت‌ بختیار و نیز سردرگمی‌ ارتشیان‌‎ ‎‌حامی‌ او را تشدید کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: ‌‌‌‌گزارشی به امام رسید که حاکی ‎‌از وضع بد مالی‌ و امنیتی‌ سربازان‌ فراری‌ از حوزه‌های‌ ماموریت خود بود که‌ غالباً در ‌‎ ‎‌شهرستانها و نقاطی‌ قرار داشت‌ که‌ بستگان‌ یا آشنایان نزدیک نداشتند و لذا بیشتر در‎ ‎‌مضیقه‌ مکان‌ و چه‌ بسا امرار معاش‌ بودند. این مساله خصوصاً زمانی‌ حاد شد که‌ گفته‌ ‎‌شد، ماموران نظامی در بین‌ راهها به‌ کنترل‌ وسایل‌ نقلیه‌ و اتوبوسها پرداخته‌ و سربازان‌‎ ‎‌فراری‌ را شکار می‌کنند. هم‌چنین‌ کارگران‌ و ماموران دولتی‌ دیگر نهادها نیز که به‌‎ ‎‌اعتصاب روی آورده‌اند و از گروه روزمزدان هستند، با مسائلی‌ این‌ چنین‌ مواجه‎‌اند.‌

‌‌همین مساله‌ و مسائل‌ دیگری که‌ در ارتباط با نافرمانی مدنی و اعتصابات پیوسته‌‎ ‎‌مشکل‌آفرین‌ شده‌ بود، امام‌ را بر آن‌ داشت تا کمیته‌ای را مسئول تنظیم امور و مسائل‌‎ ‎‌مربوط به اعتصابات کرده‌ و به‌ آنان‌ اجازه‌ دهند از محل وجوهات‌ شرعی‌ و حتی‌ سهم‌‎ ‎‌امام‌ به‌ نیازمندان‌ مدد رسانند. ایشان‌ همچنین طی‌ پیامی‌ دیگر از قاطبه‌ مردم‌ خواستند در اسکان‌ دادن‌ به‌ ارتشیان‌ و کارمندان و کارکنان اعتصابی، حمایتهای لازم‌ روا دارند.‎ ‎‌کسانی‌ که‌ از طرف‌ امام‌ به عضویت در این کمیته منصوب شدند عبارت‌ بودند از آقایان‌‎ ‎‌دکتر یدالله ‌سحابی، دکتر محمد‌جواد باهنر و مهندس علی‌اکبر معین‌فر.‌

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

19 صفر 99

جناب آقاى دکتر ید اللَّه سحابى‌

به طورى که اطلاع دارید ملت مسلمان و غیور ایران و جمع کثیرى از کارمندان و کارگرانِ در استخدام دولت، به منظور درهم شکستن مقاومت لجوجانه نظام استبدادى کهن، از چهار ماه قبل به این طرف با قبول انواع محرومیتها و فداکاریها دست به اعتصابهاى عمومى زده و تدریجاً قدرت عمل را از شاه مخلوع و دولتهاى زیر فرمانش گرفته‌ اند. رجاى واثق داریم که به فضل الهى و به همت مبارزین آگاه، بساط ننگین فساد و ظلم شاهنشاهى بزودى از سرزمین ما برچیده شده جاى خود را به حکومت عدل و رحمت اسلامى دهد.

نظر به اینکه بعضى از اعتصابها و متوقف بودن وسایل حمل آذوقه و مواد غذایى مورد نیاز مردم، خصوصاً گندم، و یا تعطیل برنامه‌ هاى نگهدارى و تعمیرات دستگاههاى صنعتى، ممکن است سبب محرومیتهاى مشقت بار و فلج‌ کننده براى مردم زیر ستم یا رکود فعالیتهاى اقتصادى و سبب خسارتهاى غیر قابل جبران گردد، و نیز دستاویز تبلیغاتى و حربه جنگى به دست حریف بدهد، باید سعى شود که ضمن ابراز انزجار و به زانو درآوردن دستگاه غاصب حاکم- که هدف اصلى اعتصاب است- زیانهاى ناشیه کمتر متوجه ملت شجاع و مردم بیدارى که سربازان این کارزار مى‌ باشند گردد.

بدین وسیله به جنابعالى مأموریت داده مى‌ شود که به اتفاق جناب آقاى‌ حجت الاسلام آقاى شیخ محمد جواد باهنر و جناب آقاى مهندس على اکبر معین فر و دو نفر دیگر که با مشورت آقایان تعیین خواهید کرد، هیأتى براى تقویت و تنظیم اعتصابات تشکیل دهید. این هیأت با کسب نظر و همکارى گروههاى شرافتمند در حال اعتصاب، تدابیر و ترتیباتى اتخاذ نمایند که تا سقوط نهایى نظام استبدادى حاضر، اعتصابها در حد ضرورت ادامه یافته و ضمن حداکثر فشار بر دستگاه غاصب، حداقل خسارت را براى ملت و مملکت در زمینه احتیاجات ضرورى و گردش چرخهاى اقتصادى و حفظ سرمایه‌ هاى انسانى و صنعتى با رعایت الأهم فالأهم فراهم آورد. از عموم اعتصاب کنندگان محترم تشکر مى‌ کنم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌» (صحیفه امام؛ ج 5، 494-495)

 

‌‌اعلام‌ برنامه‌های‌ سیاسی‌ امام‌ و تعیین‌ شورای‌ انقلاب‌ و مراحل‌ انتقال‌ قدرت‌ و راه‌ها‎ ‎‌و شیوه‌ تغییر نظام‌ و رژیم‌ سیاسی‌ کشور، بحران‌ دولت‌ بختیار و نیز سردرگمی‌ ارتشیان‌‎ ‎‌حامی‌ او را تشدید کرد. فرمان‌ امام‌ مبنی‌ بر راه‌ ندادن وزرای‌ کابینه‌ «مرغ‌ طوفان» به‌‎ ‎‌وزارت‌خانه‌ها از دیگر عوامل‌ زمین‌ گیر کردن رژیم‌ رو به‌ زوال‌ شاهنشاهی‌ بود.‌

‌‌طرحی‌ که‌ توسط‌ شورای‌ انقلاب‌ برای ناکارآمد کردن‌ شورای‌ سلطنت‌ و گرفتن‌ متن‌‎ ‎‌استعفانامه‌ از چند تن‌ از آنان قبل‌ از پذیرفتن‌ رسمی‌ عضویت‌ آن شورا تدارک‌ دیده‌ شده‌‎ ‎‌بود، هم‌ چنین صدور پیام‌ و فرمان‌ امام‌ مبنی‌ بر غیر شرعی‌ و غیر قانونی‌ بودن‌ و مآلاً ‌‎ ‎‌انحلال آن، روند اضمحلال‌ نظام‌ سلطنتی‌ را شتابی‌ غیرقابل‌تصور بخشید. 

‌‎

 

برشی از خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطبایی؛ ج. 3، ص 193-195؛ چاپ سوم (1392)؛ ناشر: چاپ و نشر عروج.

دیدگاه تان را بنویسید