دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام خمینی‌ـ۲۷

کاری نکنید که اسلام از ما گله مند باشد/همه باید بر اساس نظم عمل کنند

امام با اشاره به خطرناک بودن مسند روحانیت، گفت: اسلام مال اهل علم نیست مال همه است و این امانتی است که خدا به همه داده است و همه ملت باید تحت پوشش نظم باشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که با قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.   

از دیگر نگرانی هایی که امام در جمع روحانیون ارومیه در تاریخ دهم دی ماه سال 58 به آن اشاره داشته اند، پاسخ به ندای اسلام و خلاف آن عمل کردن از طرف هر قشری در جامعه است، آنجا که می گوید:

 

«کارى بکنید که اسلام از ما گله‌ مند نباشد. قرآن کریم از ما گله‌ مند نباشد، که آقایان که شما خودتان را مى‌ گفتید که ما مروّج قرآن هستیم، مبین احکام قرآن هستیم، چرا خودتان یک کارى دارید مى‌ کنید یا کردید که اسلام یک جور دیگر جلوه کند پیش مردم.

خیلى مواظب باشید. این مسند خطرناک است. این عمامه خطرناک است. این محاسن خطرناک است. خودتان را از این خطرها نجات بدهید. حفظ کنید خودتان را ...

همه همین طور، فرق ندارد. اسلام مال اهل علم نیست. اسلام مال همه است. این امانتى است که خدا به همه داده است. شما هم اگر چنانچه فرض کنید پاسدارید در یک جایى به اسم پاسدارى اسلام، پاسدار شدید، شما حالا پاسدار طاغوت نیستید، پاسدار اسلام هستید. اگر چنانچه پاسدار اسلام هم یک کارى بکند که بگویند اینها هم مثل سابق، در بین همین مردم ضعیف الایمان هست که مى ‌گویند که اى کاش نشده بود براى اینکه ما حالا از دست بعضى از مأمورین بیشتر برایمان بد مى ‌گذرد از سابق، و لو درست نمى ‌گویند، لکن خوب، گفته مى ‌شود. آنها هم که شیطانند تزریق مى‌ کنند به آنها یک همچو مسائلى پیش مى‌ آید.

این یک مسئله ‌اى نیست که مربوط به من و آقا و آقا باشد. این یک مسئله ‌اى است مربوط به ملت است. یک ملتى که اسلام را رأى به او داده، گفته است، رأى داده ملت به جمهورى اسلامى، یعنى قبول کرده است که باید ما نظاممان نظام اسلام باشد آن وقت اینکه قبول کرده است که نظامش باید نظام اسلامى باشد، پاسدار است، بر خلاف نظام اسلام عمل مى‌ کند، کاسب است بر خلاف نظام اسلام عمل مى ‌کند. این نظام مال همه است، نظم یک چیزى است که همه ملت در تحت پوشش نظم باید باشد.»

 

صحیفه امام؛ ج 11، ص 502 -503.

دیدگاه تان را بنویسید