تحلیل فنی عملکرد تیم ملی و کی روش در گفت و گو با جی پلاس؛

چراغپور: کی روش هنوز دستش را رو نکرده / شاید ایران و عراق به یک نتیجه رضایت دهند!

سرمربی سابق تیم ملی ایران می گوید شاگران کی روش او را بیش از یک مربی قبول دارند و همین موضوع موجب همدلی و جنگندگی بیشتر در تیم ملی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی فوتبال ایران با دو پیروزی برابر یمن و ویتنام مجوز حضور در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت های آسیا را به دست آورد. شاگردان کی روش برای مسجل کردن صعودشان به عنوان تیم صدرنشین روز چهارشنبه مقابل عراق به میدان می روند که همانند ایران تمام امتیازات بازی های خود را به دست آورده است.

تیم ملی برابر عراق به طور جدی محک خواهد خورد و این فرصت را دارد که شکست در دو بازی اخیر مقابل این کشور را جبران کند.

جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره عملکرد ملی پوشان ایران دو دیدار ابتدایی جام ملت های آسیا 2019، اظهار کرد: بدون شک همه انتظاری جزء پیروزی در دو بازی نخست مرحله گروهی نداشتند چرا که تیم ملی ایران از هر مقیاسی که بسنجید، بهتر از یمن و ویتنام است. حتی درصد بسیاری زیادی از کارشناسان برد مقابل عراق را پیش بینی می کنند اما جنس این بازی متفاوت از دو بازی دیگر است چرا که عراق کشوری دارای فوتبال است و همواره مقابل تیم ملی ایران حرفی برای گفتن داشته است.

** ایران مقابل ویتنام بهتر از بازی با یمن بود

سرمربی اسبق تیم ایران با بیان اینکه تیم ملی در دیدار با ویتنام بهتر از بازی نخست بازی کرد، ادامه داد: ملی پوشان در بازی با ویتنام بهتر از یمن بودند. عمده بازی تیم ملی براساس وارد کردن فشار و بازپس گری سریع توپ است که تاکنون بهتر از هر تیم آسیایی این کار را خوب انجام داده است. در گذشته بعد از گرفتن توپ، برنامه های خوبی برای رسیدن به موقعیت گل اجرا نمی شد اما با افزایش بازیکنان فنی و تاکتیکی مانند قدوس، ترابی، طارمی، امیری و ... در این بخش هم پیشرفت داشتیم. به طور کلی خط حمله ما در هر بازی بهتر شده است ولی باید از رویارویی با عراق، برای افزایش هماهنگی و تسلط تیم بر موارد هجومی، استفاده کنیم تا در مراحل پایانی بهتر و بهتر شویم.

** خطاهای خط دفاعی در مراحل بالاتر کمتر می شود

این تئورسین فوتبال در واکنش به این نقد که ظاهرا خط دفاعی تیم ایران استحکام و قدرت گذشته را ندارد، چرا که مدافعان تیم ملی مقابل تیم هایی مثل یمن و ویتنام هم بعضا خطاهایی داشتند، به جی پلاس گفت: در جناحین مشکلاتی دیده می شود. مشکل ما در عمق نیست. هر دو مدافع کناری تیم ملی مرتبا در رفت و آمد هستند و اجرای این برنامه، فضایی را برای مهاجمان حریف ایجاد می کند که دو مدافع وسط و هافبک دفاعی می توانند این فضا را پوشش دهند؛ اما معتقدم هر چه به مراحل بالاتر برویم و حساسیت بازی ها بیشتر شود، این فضا بیش از پیش پوشش داده می شود و شاید دو مدافع کناری تیم کمتر بخواهند بی گدار به آب بزنند.

** کی روش هنوز دستش را برای رقبا رو نکرده!

جلال چراغپور با اعتقاد به وسواس کی روش برای رو نشدن دستش مقابل رقبا، تصریح کرد: قبل از جام ملت های آسیا بازی های تیم ملی پشت درهای بسته برگزار شد. در بازی با یمن نوعی از ترکیب تیم ملی را مشاهده کردیم که تقریبا قابل پیش بینی بود ولی در بازی با ویتنام ترکیبی به کار گرفته شد که کمتر استفاده شده بود و یک غافلگیری دیگر برای مربیان ویتنامی بود. کی روش با این دو ترکیب، دست خود را برای بازی با عراق رو نکرده و مشخص نیست با کدام ترکیب در بازی سوم حاضر شود و چه بسا دست به چیدمان ترکیب دیگری بزند که معتقدم بر اساس بازیکنان دعوت شده به اردو، این پتانسیل در تیم ملی وجود دارد.

** بازی سوم، محک جدی برای ایران و عراق هست اما شاید...!

چراغپور دستاورد حاصل از بازی با عراق را برای تیم ایران بسیار ارزشمند دانست و به جی پلاس گفت: دو بازی نخست تیم ملی هنوز مشخص کننده عیار ایران نبوده؛ بازی با عراق باتوجه به کیفیت بالای بازیکنان این تیم که تعدادشان هم کم نیست و چه بسا هر اشتباهی برای ایران گران تمام شود، سرنوشت ساز است. تیم ملی مقابل عراق قدرت واقعی خود را هم به نمایش می گذارد. البته شاید کی روش اقدامی انجام دهد که سایر رقبا را در مراحل بالاتر فریب دهد اما به طور کلی معتقدم عراق و ایران روز چهارشنبه یک محک جدی می خورند مگر اینکه عراق و ایران بخواهند به تساوی رضایت دهند تا به ترتیب اول و دوم شوند.

کی روش

** کی روش بعد از 8 سال از هر نظر الگوی ملی پوشان شده

این کارشناس فوتبال به نقش بالای کی روش در شکل گیری شخصیت بازیکنان تیم ملی هم اشاره کرد و در این باره توضیح داد: کی روش بعد از هشت سال توانسته فلسفه خود را در تیم ملی جا بیاندازد. او در نگاه بازیکنان چیزی بیش از یک مربی است و از هر نظر به الگوی آن ها تبدیل شده و بازیکنان برای هر کاری از او به عنوان یک مربی با تجربه، با دانش و دارای اعتبار، مشورت می گیرند. این موضوع در حال حاضر به نفع ما است و موجب همدلی و اتحاد در تیم ملی شده؛ به طوری که کسی کار کی روش را اشتباه قلمداد نمی کند و با جنگندگی زیادی در بازی ها به میدان می روند.

** راه طولانی تا پایان جام، باعث ریسک کمتر امثال ایران و کره در مرحله گروهی می شود

او در ادامه ‌‌‌در ارزیابی کلی‌اش از جام ملت‌های آسیا و مدعیان آن تا این بخش از رقابت ها، به خبرنگار جی پلاس گفت: روند جام ملت‌های آسیا سوای جام جهانی نیست. بعضی تیم ها مانند ایران که در جام جهانی برای انجام سه بازی حضور پیدا می‌کنیم و تمام توان‌ تیم را برای این سه بازی می‌گذاریم، در جام ملت‌ها حضور پیدا می‌کنند؛ اما تیم‌هایی مانند کره جنوبی و ایران برای سه بازی نیامده‌اند و راه طولانی‌ای تا پایان جام در انتظارشان است. در نتیجه تیم‌هایی که برای انجام ۳ بازی می‌آیند از اخطار، اخراج و مصدومیت نمی‌ترسند. شما یمن را دیدید که با تمام توان بازی کردند.

این کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: بنابراین بازی‌های مرحله گروهی، بازی‌های نرمالی نیست. در اینجا تیم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، تیم‌هایی که فقط برای سه بازی آمدند و تیم‌هایی که برای موفقیت در مرحله حذفی هدف‌گذاری کردند. تیمی مانند فیلیپین می‌داند که نهایت سه بازی دارد، به همین دلیل انتحاری بازی می‌کند و از آسیب و اخطار نمی‌ترسند. در مورد یمن هم همین‌ طور است و مشاهده کردید که یک مصدومیت شدید هم داشتند.

** عیار جام ملت ها از مرحله حذفی ارزیابی می شود

جلال چراغپور همچنین در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تیمی در حد شگفتی‌سازی در جام ملت‌ها ظاهر شده است؟ به جی پلاس گفت: تا الان همه اتفاقاتی که افتاده، قابل انتظار بوده است. در مورد پیروزی اردن مقابل استرالیا و سوریه، اگر سابقه اردن را بررسی کنید، آن‌ها همیشه سابقه خوبی داشتند و در این جام هم نژاد و فیزیک خوبی دارند و توانستند با بردن سوریه از گروه صعود کنند. استرالیا هم مشکلی نخواهد داشت و مطمئنا صعود می کند. تنها اتفاق جالب این جام هندوستان بود که با چهار گل موفق شد یک تیم تقریبا هم رده، خودش را شکست داد. این پیروزی هندی‌ ها نشان می‌دهد که در فوتبال پیشرفت کرده اند. در پایان باید بگویم پس از حذف ۸ تیمی که دیدن بازی‌های‌شان هم طاقت‌فرسا است، عیار جام ملت‌ها مشخص می‌شود و در مرحله حذفی می‌توان ارزیابی خوبی از جام ملت‌ها داشت.

دیدگاه تان را بنویسید