در گفت و گو با جی پلاس؛

ایران بهتر بود یا عراق؟/ مرتضی محصص: نقاط ضعف تیم ملی باید برطرف شود/ عراق را شبیه ایران دیدم

کارشناس فوتبال ایران معتقد است تغییرات تاکتیکی تیم ملی در دیدار با ویتنام و پیروزی برابر این تیم نشان دهنده کیفیت بالای بازیکنان تیم ملی و آمادگی بالای آنها در تاکتیک پذیری دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران با کسب شش امتیاز از دو دیدار نخست برابر یمن و ویتنام صعودش به دور بعدی جام ملت های آسیا را مسجل کرد. شاگردان کی روش در هر دو بازی با ترکیب متفاوت به میدان رفتند تا موجب تعجب اهالی فوتبال شوند.

با وجود تغییراتی که تیم ملی در بازی دوم نسبت به رقابت نخست داشت، یاران کی روش مقابل ویتنام سوار بر توپ و میدان بودند و توانستند بدون دردسر رقیب خود را شکست دهند و برای دیدار تعیین کننده با عراق آماده شوند. همینطور تیم ملی عراق نیز همانند تیم ملی ایران از دو بازی ابتدایی خود شش امتیاز کسب کرده و صعودش به دور بعدی قطعی است.

ایران و عراق روز چهار شنبه در دیداری سرنوشت ساز برای صعود به عنوان تیم صدرنشین به مصاف هم می روند.

مرتضی محصص در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ پیرامون عملکرد تیم ملی در بازی برابر ویتنام و پیروزی کم دردسر مقابل این تیم می گوید: تیم ملی با یک بازی حساب شده و کم نقص توانست ویتنام که عراق را با دردسر مواجه کرده بود، ببرند. این پیروزی روی توجه به جزییات و نکات فنی به دست آمد و نشان از آمادگی بالای تیم ملی دارد. تیم ما به محض از دست دادن توپ فشار زیادی را به حریف وارد می کند و می تواند به سرعت توپ را از دست رقیب خارج کند. با گرفتن توپ به سرعت بازیکنان به خط حمله اضافه می شوند تا موج حمله ادامه داشته باشد.

این کارشناس بین المللی فوتبال ایران یادآور شد: این تاکتیک در طول هشت سال گذشته در تیم ملی مرور شده و امروز شاهد این هستیم که به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد و بازیکنان به توجیه لازم رسیدند و اکنون به بهترین شکل ممکن تاکتیک "پرسنیگ" را انجام می دهند. در واقع می توان گفت تیم ایران به نظم تاکتیکی رسیده و با حاکم شدن این تاکتیک در ذهن بازیکنان به توانایی قابل قبول و مطلوبی دست یافته است که در ادامه راه و در بازی با تیم های بزرگ آسیا نیز به کارمان می آید.

او درباره تغییر ترکیب تیم ملی مقابل ویتنام که موجب تعجب کارشناسان و اهالی فوتبال شد، خاطرنشان کرد: شاید از این جهت تعجب داشت که ویتنام تیم بهتری نسبت به یمن بود و طبیعتا کی روش باید از بازیکنانی استفاده می کرد که در بازی نخست به میدان رفتند اما او در هر بازی تفکرات خاص خود را دارد. علاوه بر میدان دادن به بازیکنان حاضر در نیمکت و حفظ آمادگی آن ها، او نسبت به تیم حریف، بازیکنانی را به کار برده که کارایی بیشتری داشته باشند. همه دیدیم که تیم ملی در برابر ویتنام کاملا آماده بود و کم نقص کار کرد.

محصص با بیان اینکه اکنون هر 23 بازیکن حاضر در تیم ملی قادر به بازی در زمین هستند، به جی پلاس گفت: علی رغم مصدومیت بعضی بازیکنان سرشناس، تیم ملی بازیکنان آماده و توانمندی دارد که رقابت تنگاتنگی برای حضور در ترکیب اصلی دارند. به نظر من ما بیش از یازده بازیکن آماده در هر بازی داریم که بر اساس تفکرات سرمربی تیم ملی وارد زمین می شوند.

این کارشناس فوتبال درباره موقعیت های خطرناک ویتنام در بازی با ایران و به خاطر انداختن دروازه بیرانوند، خاطرنشان کرد: هنوز دو بازی از جام گذشته و طبیعتا تیم ملی با انجام بازی های بعدی هماهنگ تر می شود. مطمئنا باید این نقاط ضعف برطرف شود و تیم ملی کم نقص تر شود. آن اتفاق خطرناک بود و تکرار آن می تواند برای ما خسارت بار باشد؛ در عین حال معتقدم خیلی جای نگرانی نیست چرا که تیم ما هر بازی بهتر از بازی بعد می شود.

او درباره دیدار ایران و عراق و ارزیابی اش از کیفیت هر دو تیم در قیاس با هم، به جی پلاس گفت: طبق عملکردی که هر از دو تیم دیدیم، می توانم بگویم تیم ملی ایران در نکات متعددی دارای برتری فنی است اما باید در روز مسابقه این موارد را پیاده کند. تیم ملی عراق نیز دست و پا بسته نیست و از نظر فوتبالی شباهت زیادی به تیم ما دارد. به نظرم دیدار جذابی را از سوی هر دو تیم تماشا خواهیم کرد که دیدن آن بسیار تماشای خواهد بود.

محصص در پایان تاکید کرد: بازیکنان ایران تاکنون نشان دادند از پیروزها مغرور نمی شوند و در بازی پیش رو نیز بهترین نمایش خود را مقابل عراق به نمایش می گذارند. ما نباید توجهی به سایر مسابقات داشته باشیم و باید برای ارتقاء سطح اعتماد به نفس تیم این دیدار را هم با برد پشت سر بگذاریم و یا حداقل به عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید