توضیحات مدیر روابط عمومی جشنواره فجر در برنامه میزانسن

مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر جمعه شب 21 دی با حضور در برنامه میزانسن توضیحاتی درباره حضور رسانه ها در جشنواره و کارت اهالی رسانه ارائه داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مسعود نجفی درباره وظیفه روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، گفت: در سال های کمی دورتر در جشنواره ما فیلم ها را در سینما صحرا، فلسطین و استقلال می دیدیم و توقعی هم وجود نداشت تنها فیلم می دیدیم و در نشست فیلم ها شرکت می کردیم.اما هرچه جلوتر رفتیم شرایط متفاوت شد با این حجم رسانه ها و مدیوم های مختلفی که اضافه شده فضا عوض شده است، به طوری که یکی از معضلات امروز جشنواره این است که جایی پیدا شود تا بتوانیم به هزار و اندی نفر سرویس دهیم و فضای لازم را داشته باشد.

او درادامه خاطرنشان کرد: در آن زمان دو هزار و دویست نفر متقاضی حضور در جشنواره نبودند . جمعه شب که ثبت نام ها به پایان رسید دو هزار و دویست و بیست و هفت نفر ثبت نام کردند. هیچ اتفاق هنری نداریم که تا این اندازه متقاضی برای پوشش اخبار و حضور در جشنواره داشته باشد. در جشنواره فیلم کن 4 هزار نفر متقاضی از سراسر جهان دارد، اما متقاضیان برای حضور در جشنواره فیلم فجر هر سال رفته رفته افزایش پیدا می کند و امسال 400 نفر بیشتر از سال گذشته ثبت نام کرده اند. ما هر سال شاهد رشد نشریات هستیم و در سال های گذشته رسانه های مجازی و اینترنتی وجود نداشت درحالیکه امروز آنها حجم قابل توجهی را دارند.

نجفی در پاسخ به سوالی درباره توجه به اصل مجوز داشتن و نداشتن رسانه ها در صدور کارت‌ها گفت: به هرحال برای ورود به هر جایی قاعده ای داریم که باید بر اساس آن عمل کنیم. با توجه به درخواست های زیادی که داریم باید به شیوه نامه ای رجوع کنیم و ارزیابی داشته باشیم و امسال شیوه نامه جشنواره در 10 بند منتشر شد و کاملا بر اساس همان بندها قرار است حذف و تاییدها را انجام دهیم.

او با بیان اینکه شیوه نامه سه بند تعیین‌کننده دارد، افزود: ابتدا داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گستره فعالیت کشوری و ارتباط با فعالیت های روز سینما. بر اساس همین 3 بند می توانیم به تعداد قابل قبولی برسیم. با توجه به اینکه فضای سینمای رسانه متقاضیان زیاد و همچنین تاثیر زیادی در وضعیت فیلم ها نیز دارد باید به وضعیت قابل قبولی برسیم . وقتی من به عنوان خبرنگار بسیاری از فیلم ها را با شرایط بدی ببینم موجب می شود ذهنیت ناخوشایندی از فیلم به وجود آید و همانطور که می دانیم گاه این ذهنیت بر روی مطالبی که نوشته می شود تاثیر زیادی می‌گذارد.

مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به مطالبه مهمان تلفنی برنامه (حسین لامعی) مبنی بر عدم حضور فعالان برخی رسانه های یادآور شد: بسیاری از این افراد که اشاره شد از طریق سایتشان ثبت نام کرده اند که اگر دارای شرایط اعلام شده باشند بیرون نمی مانند. در دو سال اخیر سعی مان بر این بوده که بیشتر پذیرای اهالی رسانه و افرادی که در سینما حضور فعال دارند باشیم و حتی در سال آخری که جشنواره در برج میلاد برگزار شد نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم. ما به عنوان جشنواره باید متقاضی را بشناسیم اما در مورد بسیاری از کانال های موجود نمی دانیم با چه فردی طرف هستیم (البته خارج از تعداد معدودی که می شناسیم)

او ادامه داد: در دوسال گذشته هم طبق آیین نامه رسانه های بدون مجوز کارت حضور در جشنواره را دریافت نکردند. هر سال این نوع تقاضاها وجود داشته و فرقش با امسال این است که ما اسامی متقاضیان را منتشر کردیم.

نجفی درباره نامه ای که برای عدم حضور برخی رسانه ها منتشر شده بود و علت بازنشر آن نیز توضیح داد: مطالبه ای بود که از جشنواره شده بود و طبیعی بود که سایت جشنواره باید آن را منتشر می کرد اما به معنای تایید و رد آن نیست. درخواست 40 رسانه رسمی بود مبنی بر اینکه رسانه های بدون مجوز کارت جشنواره نگیرند که ما در دو سال گذشته همین کار را انجام داده بودیم و همانطور که اشاره کردم لیست متقاضیان منتشر شد و در ادامه لیست رسانه های دیداری و شنیداری را هم منتشر خواهیم کرد و در ادامه افرادی که تایید شدند و نشدند هم اطلاع رسانی می شود .

او تاکید کرد: در سال های گذشته برای خبرنگاران فعال و موثر که ما آنها را می شناسیم راهی برای حضورشان در جشنواره پیدا شده است و اگرهم نبوده به عنوان پیشکسوت کارت جشنواره به آنها تعلق گرفته است.

نجفی با بیان اینکه روابط عمومی تحت فشار نیست، گفت: اعلام لیست متقاضیان کارت جشنواره این حُسن را داشت که همه متوجه شدند چه تعدادی درخواست برای گرفتن کارت جشنواره وجود دارد و اکثر آنها پیگیر تلفنی و حضوری هستند. در نهایت سعی مان بر این است تا افرادی که وظیفه شان پوشش اخبار جشنواره است بتوانند به بهترین شکل کارشان را انجام دهند .

او در پاسخ به سوالی مبنی بر نداشتن بودجه جشنواره برای برگزاری در استان ها نیز پاسخ داد: آقای سید حسین سیدی مسئول بخش استان ها در مصاحبه ای اعلام کردند جشنواره آمادگی کامل برای برگزارشدن هر چه بهتر در استان ها را دارد.

نجفی در پایان درباره انتشار لیست نهادها و سازمان ها نیز گفت: در لیست منتشر شده هم اسامی خارج از رسانه وجود داشت که از اهالی رسانه نیستند و درخواست حضور در جشنواره را داشتند و اسمشان منتشر شد.

در ادامه نیما حسنی نسب که به عنوان کارشناس در برنامه حضور داشت درباره پردیس سینمایی ملت به عنوان سینمای رسانه، گفت: همه ما در پردیس ملت فیلم ها را با خیال راحت دیدیم. در پردیس ملت جدای از مشکلات سخت افزاری حداقل تلفات اینکه زیر دست و پا بمانیم را نداشتیم و فضا بسیار خوب بود.

او ادامه داد: به نظرم کمی بالادست تر باید به این نتیجه برسند که این نسل و رسانه های مجازی را باید به رسمیت بشناسند و اینکه این ها در این فضا رشد کردند بدان معناست که با بوروکراسی، کاغذبازی و مجوز بگیرند، مساله نداشته باشند مغایرت دارند. تناقضی که ایجاد شده بخشی از آن حاشیه سازی کسانی است که از ورود این آدم ها به فضای رسانه ای ترس دارند .

حسنی نسب ادامه داد: روزنامه ها و مجلات ناکارآمد برای اینکه اوضاعشان از این بدتر نشود معتقدند که باید این نسل را محدود کنند درحالیکه این راه چاره نیست زیرا وقتی صفحه اینستاگرامی وجود دارد که مخاطب بسیار زیادی دارند که از جمع مخاطبانشان از مجلات و روزنامه ها بیشتر و کیفیت کار و سرعت اطلاع رسانی شان بهتر است، نباید جلوی آنها مقاومت کنیم و این دوگانه بامجوز و بی مجوز دوگانه تند و تیزی است.

او ادامه داد: انتشار اسامی متقاضیان جشنواره در ادامه کار شفاف سازی کار خوبی است اما نکته مهم این است که هیچ فردی بهتر و بیشتر از خود شما فعالان رسانه ای را نمی شناسد.

مهدی سجاده چی مجری برنامه نیز در سخنان کوتاهی گفت: مشکل اصلی در زیاد بودن درخواست کنندگان کارت جشنواره وجود آدم هایی هستند که جز اهالی رسانه نیستند و کسی آنها را نمی شناسد.

نیما حسنی نسب در ادامه صحبت های مجری برنامه معتقد بود که در دو سال اخیر افرادی غیر از رسانه در پردیس سینمایی ملت حضور نداشتند.

دیدگاه تان را بنویسید