میرسلیم: تمایلی به دیدن فیلم‌های خنده‌دار ندارم

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد گفت: تجمع اهل فن و اصحاب هنر و نقادان، در میان مردم، به مناسبت دهه فجر، بسیار خوش یمن است چه از نظر رفع کاستى‌ها چه اثرگذارى بر روند سینمای ایران در بین کشورهاى همسایه و سپس در جهان.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مصطفی میرسلیم وزیر ارشاد دولت سازندگی با بیان اینکه فیلم یا هنر هفتم یکى از ابزارهاى مهم آگاهى رسانى و انتقال مفاهیم و آموزش و پرورش به ویژه در صحنه فرهنگ عمومى است، گفت: انقلاب اسلامى ایران پیام‌آور ارزش‌هایى بود که نه فقط براى خود ما ایرانیان که براى تمام آزادی‌خواهان جهان مهم است. یکى از مؤثرترین ابزارهاى آگاهى‌رسانى در باره ارزش‌هاى انقلاب و نیز انتقال گفتمان انقلاب سینما است و تأثیرگذارى آن به قدرت نفوذ این هنر در ذهن و دل مردم برمى‌گردد.

سینما می‌تواند عمیقا اثربخش باشد

او درباره تاثیرگذاری سینما گفت: در نیل به موفقیت هنگام ایفاى این وظایف تمام مراحل باید درنظر قرارگیرد، این‌ها شامل اندیشه اولیه، داستان‌نویسى براساس واقعیت‌ها یا بر پایه قدرت تخیل و آفرینش هنرى، صحنه‌پردازى، کارگردانى، استفاده از آثار ویژه، بازیگرى است. ارائه تصویر درست از انقلاب و ارزش‌هاى انقلاب وابسته است به قدرت هنرى و فنى ما در فضاى خلاقیت سینمایى. به علاوه در شناساندن مسائل و مشکلات کشور چه میراث دوران طاغوت باشد و چه بر اثر کینه‌توزى دشمنان انقلاب و لجاجت بدخواهانى که منافع‌شان را از دست داده‌اند رخ داده باشد و چه ناشى از قصورها و تقصیرهاى کارگزاران حکومتى باشد، و سپس در الهام بخشى تعهد و به ثمر رساندن راه حل‌ها، سینما مى‌تواند عمیقاً اثربخش باشد؛ مثلا در ایجاد تنفر نسبت به زشتى‌ها و خباثت‌ها یا در شکل دادن محبت و علاقه نسبت به زیبایی‌ها، پاکی‌ها، صداقت‌ها، شهامت‌ها و از خود گذشتگی‌ها.

تحسین ابتکار برگزاری جشنواره فیلم در ایام دهه فجر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در این زمینه البته کوشش‌هاى فراوانى صورت گرفته است، گفت: موفقیت‌هایى هم به دست آمده که تحسین‌برانگیز بوده ولى نه در تراز انقلاب اسلامى و ارزش‌هاى متعالى آن. نگرانى که در این مورد به چشم می‌خورد به نیت نامبارک برخى تهیه‌کنندگان و همکاران‌شان برمى‌گشت که هدف‌شان نشان دادن مسائل و مشکلات کشور به ویژه بعد از پیروزى انقلاب به منظور برانگیختن تحسین کسانى بود که در خارج از کشور، در کمینگاه فرهنگى، برنامه‌شان در استفاده از سینما، تحقیر جمهورى اسلامى، توهین به انقلاب و خفیف جلوه‌گر ساختن انقلابی‌ها بود و در این راه تا آنجا پیش رفتند که براى دریافت جایزه از بیگانکان با خوار نشان دادن کشور و انقلاب از هم سبقت گیرند.

عضو حزب موتلفه با تحسین ابتکار برگزاری جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی در ایام دهه فجر، گفت: دهه فجر براى ما ایرانیان بسیار مبارک است و چه بهتر که به همان مناسبت آثار فاخر فرهنگى و هنرى پس از نقد و بررسى‌هاى اولیه، در همان حال و هواى جشن‌هاى مردمى پیروزى انقلاب، به معرض بهره‌بردارى توأم با داورى مردم هم گذاشته شود. این ابتکار خوبى بود و باید قدر آن را دانست.

در دوران وزارتم پیگیر امور جشنواره بودم

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد درباره تجربه در صف ایستادن برای دیدن فیلم در جشنواره گفت: در دوران وزارت منظماً پیگیر امور جشنواره بودم و هر سال براى آن و ارزیابى کارهاى ارائه شده وقت مى گذاشتم البته نه در صف جشنواره.

ماجرای آدم برفی

میرسلیم در پاسخ به این سوال که کدام فیلم جشنواره شما را شگفت‌زده کرده است؟ با کدام فیلم بغض کردید و با کدام فیلم از ته دل خندیدید؟، گفت: فیلم‌هاى حضرت مریم و داستان اصحاب کهف از کارهاى موفق جمهورى اسلامى بوده است. فیلم محمد رسول الله مجیدى هم با نیت خوبى طراحى شد هرچند انعکاس عظمت شأن آن حضرت کار ساده اى نیست و من باید جرأت او را تمجید کنم. فیلم «آدم برفى» پیامى داشت که متناسب با خیالپردازى داستانى‌اش نبود. اما صادقانه مى‌گویم به دنبال آثارى که خنده‌ام را برانگیزد نرفته‌ام و اساساً تمایل نداشته‌ام؛ البته مخالف تهیه فیلم‌هاى شاد براى مسرور کردن دل مردم نیستم ولى خودم جایگاه سینما را رفیع‌تر از اینها مى‌دانم.

تجمع اهالی هنر و نقادان در میان مردم بسیار خوش یمن است

میرسلیم با تاکید براینکه رسالت سینماى ایران پس از انقلاب اسلامى، دیگر نمى‌تواند در فیلم ایرانى قبل از انقلاب نمایان شود، خاطرنشان کرد: هم بینش هنرى تغییر ماهوى پیدا کرده و هم توقع از هنر متعهد این است که شاهد تهیه و تدوین فیلم‌هایى باشیم که نمایش‌دهنده جایگاه انسان و کرامت او و هدف آفرینش او، و بازکننده گره‌هایى باشد که با تدابیر سیاسى و اقتصادى و انتظامى گشودنى نیست. کمک دولت باید در این مسیر باشد. البته تجمع اهل فن و اصحاب هنر و نقادان، در میان مردم، به مناسبت دهه فجر و ایام جشنواره، بسیار خوش یمن است چه از نظر رفع کاستى‌هایمان و چه ان شاءالله، اثرگذارى بر روند سینما در کشورهاى همسایه و سپس در جهان.

او در بازگویی خاطراتش از حضور در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: خاطره من به دورانى بر مى‌گردد که دهه فجر مصادف شده بود با عاشوراى حسینى و چگونگى تلفیق مراسم عزادارى با جشن‌هاى پیروزى انقلاب و اوج گرفتن عشق به عدالت‌خواهى و آزادگى که هم میراث قیام حسینى بود و هم سرمنشأ انقلاب اسلامى در خرداد 42 و سپس دهه فجر پیروزى انقلاب در 1357. در آن روزها چند ابتکار جالب به روى صحنه رفت که بر دل مى نشست و شایان تقدیر بود.

دیدگاه تان را بنویسید