سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد:

رابطه میان مصرف گوشت قرمز و سرطان

آیا می دانید که بین 75 تا 80 درصد از بیماری هایی که به سرطان منجر می شود، عوامل بیرونی دارند؟ متاسفانه عادت های بد غذایی نیز یکی از همین عوامل است. به همین دلیل امروز به سراغ گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره رابطه گوشت و سرطان می رویم.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، موسسه ملی سرطان آمریکا (NCI)، سرطان را به عنوان مجموعه از بیماری های بهم متصل معرفی می کند. در این بیماری ها سلول های خاصی از بدن ما، شروع به رشد و تکثیر بدون وقفه و کنترل می کنند و این امر سبب تشکیل توده هایی به نام تومور سرطانی می شود. متاسفانه، دانشمندان هنوز نتوانسته اند این موضوع را تشخیص دهند که چرا برخی افراد، بیشتر در معرض انواع سرطان قرار می گیرند و برخی کمتر. با این حال مطالعات علمی زیادی نشان می دهد که ژنتیک، عناصر و عوامل محیطی و ویژگی ها و عادات خاص رفتاری از جمله عوامل موثر بر تغییر سلول های بدن هستند.

سازمان جهانی بهداشت، طی مطالعه ای  اطلاعات جالبی درباره رابطه میان سرطان و گوشت قرمز منتشر کرده است. بر اساس این مطالعه، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گوشت قرمز بر رشد سرطان کولورکتال (روده بزرگ) تاثیر زیادی دارد. بنابراین، این مطالعه گوشت قرمز را در گروه 2A، یعنی گروهی از عوامل، که احتمالا برای انسان، سرطان زاست، قرار داده‌ است و تاکید بر محدود کردن مصرف آن دارد. از سوی دیگر این سازمان در گزارش خود توضیح می دهد که مصرف بالای گوشت قرمز موجب سرطان می شود و به همین ترتیب این عامل را در گروه 1، یعنی گروه عوامل سرطان زا جای داده است.

این طبقه بندی ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، از شواهد نسبتا متقاعد کننده مطالعات اپیدمیولوژیک، نشات می گیرد. این مطالعات نشان می دهند که مصرف گوشت قرمز، باعث بروز و گسترش سرطان کولورکتال می شود. بنابراین، مطالعات دیگری انجام شد تا نشان دهد مصرف طولانی مدت و مداوم این ماده غذایی، آن را در گروه مواد سرطان زا قرار می دهد.

سازمان جهانی بهداشت با استناد به آمار معتبر موسسه مطالعاتی GBD، اعلام کرده که رژیم غذایی که گوشت قرمز در آن نقش پررنگی دارد، عامل مرگ و میر حدود 34 هزار نفر در سراسر دنیاست. به طوری که مصرف روزانه 50 گرم گوشت قرمز، تا 18 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید