یادداشت جی پلاس

آن کی روش را بیشتر دوست داریم!

آقای کی روش، مردم آن مربی با مشت های گره کرده را بیشتر دوست داشتند!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ صحبت های عجیب و غریب کارلوس کی روش بعد از برد پرگل تیم ملی مقابل یمن صدای همه را درآورد با اینکه بار اول و دومش نیست و می دانیم اخلاق و رفتارش به همین منوال است و خیلی به این توجه نمی کند که حالا زمان شادی و جشن است نه صحبت های حاشیه ای.

این بار هم در شرایطی که پس از برد شیرین یمن باید همه مشغول تحلیل های فنی و بررسی تغییر سیستم جالب کی روش و بازی هجومی و متفاوت تیمش باشند، درگیر حمله به برانکو، پاسخ ها و فحاشی علیه یکدیگر شدند!

  • کی روشی که می شناختیم

کارلوس کی روش با صعود به جام جهانی 2014 بود که به اوج دوران محبوبیتش رسید. با آن مشت های گره کرده و رگ گردن باد کرده اش در مقابل مربی کره جنوبی. با کری خوانی های پیاپی و آتشینش به سبک مورینیو برای مربی کره و ایجاد جو سنگینی که در نهایت به سود تیم ایران تمام شد و مسافر جام جهانی اش کرد. آن روزها بود که فدراسیون فوتبال زیر فشار سنگین میلیون ها ایرانی که به هر قیمتی خواهان ماندن کی روش بودند، قراردادش را تمدید کرد و باعث ماندنی شدن او شد.

آن کی روش بود که محبوب ترین مربی ایران بود و خیلی ها را شیفته کاریزمای خودش کرده بود؛ نه این کی روش!

  • چرا برانکو آنقدر برای کی روش مهم است؟

پاسخ این سوال شاید خیلی هم ساده نباشد. برخی ماجرای جانشینی برانکو در تیم ملی پس از کی روش در پایان جام ملت ها را مطرح می کنند و برخی دیگر هم ریشه اختلاف او با سایر مربیان خارجی که به ایران آمده را مثالی برای رد این مدعا مطرح می کنند؛ البته کی روشی که ما می شناسیم، اخلاق و روحیه متفاوتی دارد و به یکسری چیزهای خطرناک و عجیب، بسیار علاقمند! که تقریبا علت بودن هر دو مورد فوق را رد می کند.

به هر ترتیب این اختلاف از هرکجا که به وجود آمده، با رفتار نادرست هر دو طرف به بدترین شکل ممکن پیش رفته و هیچ کدام هم کوتاه نیامده اند. هر دو به نوعی موفق اند و هر بار که کار بزرگی می کنند، فرصت را برای حمله به دیگری از دست نمی دهند!

** تخریب های هوشمندانه

جنگ لفظی ایجاد شده بین این دو مربی آنقدرها هم ساده نیست و به یک اظهار نظر آنی و همراه با خشم ختم نمی شود. هم برانکو خیلی زیرکانه در کنفرانس خبری به فینالیست شدن تیمش در آسیا همراه با یک ملی پوش اشاره می کند و با یک جمله فشار قابل توجهی را روی دوش تیم کی روش می گذارد و هم سرمربی تیم ملی با جملاتی حساب شده و زهردار مانند نمونه های زیر به سرمربی پرسپولیس کنایه می زند:

*همیشه می گفت فوتبال ایران سیرک است

* 65 میلیون ایرانی برای تیم ملی دعا می کنند، اومربی عراق را تحسین می کند

* او شهره است که از بازیکنان اوکراینی حمایت می کند

* او البته سعی می کند جمله هایی را هم استفاده کند که جماعتی را هم همراه خودش کند.

*با تمام حمایتی که از تیمش دریافت کرد نتوانست قهرمان لیگ قهرمانان شود حمایتی که باعث ضرر تیم های دیگر شد.

با این جمله حداقل بخشی از هواداران استقلال که مدعی حمایت بیشتر وزارت ورزش از پرسپولیس هستند، کری های رنگی خود را وارد بحث ملی می کنند و با مربی تیم ملی همراه می شوند!

** نقش پررنگ رسانه ها

بازوی اصلی این دو مربی برای داغ کردن تنور این اختلاف و حواشی، رسانه ها هستند. رسانه هایی نظیر آن هایی که نمایندگان شان این روزها چند هفته ای می شود همراه تیم ملی در سفر اند اما بعضا شاید خواست شخصی سرمربی را بر منافع ملی ترجیح داده و با پرسیدن سوال های غیرمرتبط، فرصت ادامه تاخت و تاز در زمانی که تیم ملی بیش از پیش نیاز به آرامش دارد را بدهند!

** لزوم دور کردن تیم ملی از حاشیه

رویه بسیاری از رسانه ها در این روزها دوری از هرگونه حاشیه سازی برای تیم ملی است. خیلی ها اگر انتقاد غیر فنی هم داشته باشند می گذارند برای بعد از جام ملت ها که درست هم هست. با این حال بزرگترین حواشی را این روزها شاید خود سرمربی تیم ملی ایجاد کند که او هم البته فشار روانی سنگینی را متحمل است؛ در چنین شرایطی می طلبد که همکاران رسانه ای نیز با عملکردی هوشمندانه و در جهت منافع تیم ملی، مانع خروج رسانه ای مربیان از مسیر منطقی و درست شوند.

کی روش برای ماندن بیش از هرچیز به حمایت و خواست مردم نیاز دارد. مردمی که با نتیجه خوب و یا حتی همان مشت های گره کرده و بیرون زدن رگ غیرت او بخاطر تیمشان شیفته اش می شوند نه به قول خود سرمربی تیم ملی هم زدن هزار باره دعواهای خانوادگی! آقای کی روش، مردم آن مربی با مشت های گره کرده را بیشتر دوست داشتند!

 

دیدگاه تان را بنویسید