گزارش جی پلاس؛

تحقیقات علمی نشان داد: شب‌ بیدارها کم‌تر باردار می‌شوند!

مطالعات اخیر حاکی از آن است زنانی که صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوند راحت‌تر از شب‌بیدارها شانس بارداری دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی‌پلاس، مطالعه روی بیش از 100 زن نشان می‌دهد زنانی که شب‌ها زودتر می‌خوابند و صبح‌ها هم زودتر از خواب بیدار می‌شوند در مقایسه با زنانی که شب‌ها تا دیروقت بیدار هستند، شانس بارداری بیشتری دارند. محققان دانشگاه «وارویک» انگلیس تحقیقاتی را روی زنانی که به طور طبیعی در طول روز می‌خوابیدند و بیدار می‌شدند، انجام داده و از روش باروری IVF روی آنها استفاده کردند. نتایج به دست‌آمده نشان داد که حدود سه چهارم از آنها بعد از مدتی باردار شدند.

این در حالی است که تنها یک سوم از زنانی که شب‌بیدار بوده و صبح‌ها هم دیر از خواب بیدار می‌شدند شانس بارداری با روش لقاح مصنوعی را پیدا کردند. زنانی که سحرخیزترند، بدن سالم‌تری دارند، بیشتر ورزش می‌کنند، تغذیه سالم‌تری دارند و کم‌تر بیمار می‌شوند و همین موارد احتمال باروری را در آنها بالاتر می‌برد.

افراد سحرخیز معمولا کم‌تر اهل سیگار کشیدن هستند، کم‌تر دچار اضافه وزن شده و دیابت و بیماری‌های قلبی‌ و عروقی کم‌تر به سراغشان می‌رود که این بیماری‌ها احتمال باروری را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

زنانی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند معمولا شب‌ها حوالی ساعت 2 بامداد می‌خوابند و صبح‌ها هم ساعت 10 از خواب بیدار می‌شوند. اما در مقابل، زن‌های سحرخیز صبح‌ها ساعت 5 و سی دقیقه بیدار هستند. تحقیق مشابهی که روی بیش از 2600 زن فنلاندی انجام شد نشان داد زنانی که شب‌ها دیر می‌خوابند 50 درصد کم‌تر شانس بارداری پیدا می‌کنند.

به گزارش جی پلاس؛ محققان به دنبال بررسی ارتباط ساعت بیولوژیک بدن روی بارداری هستند. اثبات این ارتباط، به زنان کمک می‌کند تا با ایجاد تغییرات مثبتی در سبک زندگی و عادت خواب، شانس بارداری را افزایش دهند. علاوه بر این، زنانی که تا نیمه‌های شب بیدار هستند، فرزندانی با جثه کوچک‌تر به دنیا می‌آورند که احتمال زایمان زودرس هم در آنها بالاست.

دیدگاه تان را بنویسید