این عفونت در مغز منجر به اختلال حافظه می‌شود

محققان کالج پزشکی بیلور در آمریکا با استفاده از موش‌ها مدلی را برای مطالعه پیامدهای عفونت قارچی بر مغز توسعه دادند. در این تحقیقات مشخص شد موش‌ها پس از ۱۰ روز عفونت قارچی را از بین می‌برند اما آثار التهابی و اختلال حافظه حداقل تا ۲۱ روز بعد باقی می‌ماند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این تحقیقات کاندیدا آلبیکاس که نوعی قارچ متداول در بدن انسان است، به جریان خون موش ها تزریق شد و با انجام بررسی های دقیق مشخص شد این نوع قارچ قابلیت عبور از سد خونی مغزی را دارد. سد خونی مغزی یک مکانیزم دفاعی بسیار توانمند است که مانع ورود انواع مولکول های ریز و درشت و همچنین انواع میکروارگانیسم های خطرناک به مغز می شود. قارچ ها پس از ورود به مغز موجب تحریک سلول های ایمنی موسوم به میکروگلیا می شوند. این سلول ها در واکنش به قارچ بسیار فعال می شوند و شروع به هضم قارچ ها می کنند. 

همچنین مولکول هایی را تولید می کنند که یک واکنش التهابی ایجاد کرده و قارچ ها را در ساختارهای گرانول مانندی درون مغز به دام می اندازد. شکل گیری این تومورهای گرانولوم موجب بروز اختلالات موقتی در حافظه موش ها می شود. نکته جالب توجه این است که ساختارهای گرانولومی که در واقع تومورهای متشکل از جوانه های گوشتی هستند، ویژگی هایی مشابه پلاک های ایجاد شده در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر دارند. این نتایج موید نتایج تحقیقاتی است که نشان دهنده آثار نامطلوب عفونت مزمن کاندیداآلبیکاس بر سیستم عصبی هستند.  در این تحقیقات مشخص شد موش ها پس از ۱۰ روز عفونت قارچی را از بین می برند اما آثار التهابی و اختلال حافظه حداقل تا ۲۱ روز بعد باقی می ماند. 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید