گزارش جی پلاس/ آخرین یافته محققان نشان می دهد؛

آثار مخرب خم کردن گردن هنگام دیدن مانیتور! + راه پیشگیری

محققان آمریکایی معتقدند که پایین انداختن و خم کردن گردن به جلو هنگام کار با کامپیوتر کشیدگی‌ها و مشکلاتی را در گردن ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، بسیاری از افراد هنگام کار با کامپیوتر گردن خود را در وضعیتی قرار می‌گیرند که مدام تحت فشار قرار می‌گیرد. مطالعات جدید حاکی از آن است که پایین انداختن گردن موقع کار با کامپیوتر و نگاه کردن به نمایشگر، علاوه بر این که ماهیچه‌های گردن را تحت فشار قرار می‌دهد، باعث ایجاد مشکلاتی در ناحیه گردن و شانه‌ها می‌شود.

معمولا بیشتر مواقع آنقدر سرگرم کار با کامپیوتر هستیم که حواسمان به وضعیت قرار گرفتن اندام‌های مختلف بدنمان نیست. یکی از بدترین شرایطی که یک کاربر می‌تواند روبروی کامپیوتر بنشیند این است که سر را به جلو خم کرده و گردن را پایین بیاندازد. در این حالت فشار بیش از حدی به ماهیچه‌های گردن وارد می‌شود.

دانشمندان دانشگاه سن‌فرانسیسکو معتقدند که این وضعیت نامناسب به مرور موجب خستگی، سردرد، کاهش تمرکز، افزایش فشار عضلانی و حتی آسیب ستون مهره‌ها در گذر زمان می‌شود. این کار حتی توانایی چرخاندن سر را نیز به مرور محدود می‌کند.

زمانی که سر را رو به جلو و در راستای ستون مهره‌ها قرار می‌دهید، ماهیچه‌های پشت به راحتی وزن سر و گردن را که حدود 5.5 کیلوگرم است، به راحتی تحمل می‌کنند. اما وقتی سر را به جلو خم می‌کنید و در زاویه 45 درجه قرار می‌گیرد، گردن مانند یک تکیه‌گاه عمل می‌کند؛ مانند این که جسمی سنگین را با اهرمی بلند، نگه داشته‌اید.

در این حالت، ماهیچه‌های گردن باید وزن سر و گردن را تحمل کنند که چیزی حدود 20 کیلوگرم است. بنابراین می‌توانید حدس بزنید چرا این قبیل کاربران بعد از مدتی کار با کامپیوتر دچار درد و گرفتگی در ناحیه گردن، شانه‌‌ها و کمر می‌شوند.

اگر شما هم جزء کاربرانی هستید که از سردرد، گردن‌درد و کمردرد هنگام کار با کامپیوتر رنج می‌برید، ابتدا به وضعیت نشستن خود پشت کامپیوتر توجه کنید و مراقب باشید که سر و گردن‌تان مستقیم و صاف روی ستون مهره‌ها قرار بگیرد.

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای جلوگیری از خم کردن سر به جلو برای راحت‌تر دیدن نمایشگر، درشت‌تر کردن فونت‌ها، استفاده از عینک‌هایی با شیشه‌های مخصوص کار با کامپیوتر، قرار دادن نمایشگر کامپیوتر در راستای چشم‌هاست که همه اینها کمک می‌کنند تا با کم‌ترین فشار وارده به گردن و ستون مهره‌ها با کامپیوتر کار کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید