گزارش تحلیلی جی پلاس؛

ترکیب نهایی کی روش برای جام ملت ها چه ویژگی هایی دارد؟/ بررسی خط به خط تیم ملی

فهرست نهایی تیم ملی فوتبال ایران برای جام ملت های آسیا تفاوت های جالبی نسبت به قبل دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ فهرست 23 نفره تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد و کارلوس کی‌روش نام برخی بازیکنانی را در آن نوشت که خیلی‌ها تصورش را می‌کردند. به خصوص از سه‌شنبه که او بازیکنان خط‌ خورده را یکی یکی صدا زد، با آن‌ها صحبت کرد، دلداری‌شان داد و سپس از دلایل حذف‌شان گفت. خط خورده هایی که بعضا دلیل آن را فقط سرمربی تیم ملی می داند و بس.

** تحلیلی بر انتخاب های کی روش در جام ملت های آسیا:

دروازه‌بان:

درباره حضور علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده در فهرست نهایی هیچ شکی وجود نداشت. بیرانوند یک جام جهانی فوق‌العاده را سپری کرد و در ترکیب پرسپولیس و لیگ قهرمانان آسیا نیز کم‌اشتباه ظاهر شد. دعوت از او به عنوان دروازه‌بان اصلی به هیچ وجه دور از انتظار نبود. همانطور که حضور امیر عابدزاده را هم می‌شد از مدت‌ها قبل حدس زد. درباره دروازه‌بان سوم اما حرف و حدیث فراوان است. بعد از حذف رشید مظاهری از فهرست 30 نفره، حسین حسینی امیدوار به حضور در جام ملت‌های آسیا شد. او تصور می کرد پیام نیازمند با حضور در نخستین اردوی ملی خود، نمی‌تواند رقیب سرسختی برای دروازه‌بان استقلال باشد.

به خصوص که حسینی جام جهانی را نیز در لحظات آخر از دست داد و حضور در جام ملت‌ها می‌توانست باعث فراموشی آن اتفاق شود. حسینی اما خط خورد تا جا برای حضور نیازمند در امارات باز شود و این دروازه‌بان خوش قد و قامت و 22 ساله به اردوی نهایی تیم ملی راه یابد.

دفاع وسط:

در دفاع وسط مرتضی پورعلی گنجی و سیدمجید حسینی که به نفرات اصلی قلب دفاعی تیم کی روش تبدیل شده اند. اما با توجه به آسیب‌دیدگی سعید عزت‌اللهی، روزبه چشمی با دستور کی‌روش به پست هافبک دفاعی منتقل شده و به این ترتیب، یکی از مدافعان میانی در لیست نهایی باقی ماند. پیش تر گمانه‌زنی این بود که هم خانزاده خط می‌خورد و هم کنعانی‌زادگان اما وقتی چشمی مقابل فلسطین به عنوان هافبک دفاعی بازی کرد، یکی از این مدافعان امیدوار شدند تا در میان اسامی بازیکنان تیم ملی در جام ملت ها در کنار پژمان منتظری که او نیز از نفرات ذخیره این پست هست، باقی بمانند.

قرعه حذف این بار و برخلاف جام‌های جهانی 2014، 2018 و جام ملت‌های آسیا در سال 2015 به نام محمدرضا خانزاده افتاد و این مدافع 27 ساله از لیست نهایی تیم ملی خط خورد. حسین کنعانی‌زادگان درست 2 روز بعد از اشتباه فاحش مقابل فلسطین در لیست ماند و البته خانزاده در بهترین فصل فوتبال خود از حضور در جام ملت‌ها محروم شد. خانزاده در الاهلی یک بازیکن مهم است و البته این تیم هم در لیگ ستارگان قطر بهترین نتایج دو دهه اخیر خود را کسب کرده است. پیش تر برای حضور خانزاده منتقد کی‌روش بودیم اما حالا باید از سرمربی تیم ملی برای خط خوردن این مدافع سوال کنیم. به خصوص که کنعانی‌زادگان به جای او مجوز حضور در جام ملت‌های آسیا را به‌دست آورده است. هر چند این حق سرمربی است که در انتخاب نفرات دلایل غیر از دلایل فنی کارشناسانه داشته باشد.

دفاع راست:

درباره حضور رامین رضاییان در فهرست نهایی کی روش، هیچ بحثی وجود نداشت اما وریا غفوری و صادق محرمی از مدت‌ها قبل رقابت را آغاز کردند تا یکی از آن‌ها مسافر امارات شود. وریا که جام جهانی را به طرز عجیبی از دست داده بود، با توجه به حضور در 2 پست- دفاع راست و بال راست- به محرمی ترجیح داده شد و در میان بازیکنان تیم ملی در جام ملت های آسیا قرار گرفت. هر چند آسیب‌دیدگی صادق محرمی و دوری این مدافع 22 ساله از شرایط بازی هم در تصمیم کی‌روش بی‌تأثیر نبود.

دفاع چپ:

تنها پستی که از ابتدا می توانستیم درباره‌اش گمانه‌زنی کنیم ، همین دفاع چپ بود. میلاد محمدی و احسان حاجی‌صفی دو انتخاب اصلی کی‌روش برای این پست بودند. بازیکنانی باتجربه بازی در جام جهانی که می‌توانند سمت چپ خط دفاع ایران را بیمه کنند. میلاد محمدی در احمدگروژنی روسیه شرایط مناسبی دارد و احسان حاجی‌صفی هم یکی از بازیکنان مهم لیگ ایران است که در ترکیب تراکتورسازی حضور دارد.

هافبک دفاعی:

آسیب‌دیدگی سعید عزت‌اللهی در بدترین زمان ممکن اجازه نداد تا تیم ملی از وجود او در جام ملت‌ های آسیا سود ببرد. درست مانند او، علی کریمی هم آسیب دید تا دومین تورنمنت مهم خود را از دست بدهد. او در آستانه جام جهانی مصدوم شد و در لیست کی‌روش قرار نگرفت و این بار هم چنین اتفاقی برای او تکرار شد. روزبه چشمی از دفاع مرکزی به هافبک میانی نقل مکان می‌کند و البته امید ابراهیمی هم به عنوان یک بازیکن تخصصی در این پست حضور دارد. هر چند کی‌روش از احمد نوراللهی هم می‌تواند در این منطقه از زمین بازی بگیرد.

هافبک‌های بازو:

در جام جهانی و زمانی که سعید عزت‌اللهی به ترکیب ثابت تیم ملی برگشت، امید ابراهیمی نقش بازوی او در سمت راست را بر عهده گرفت و وحید امیری همین وظیفه را در سمت چپ ایفا کرد. برای جام ملت‌های آسیا بعید نیست تیم ملی با تک هافبک دفاعی- امید ابراهیمی- به زمین برود و از دو بازیکن هجومی در کنار او استفاده کند. جای وحید امیری در سمت چپ محفوظ است اما برای سمت راست کی‌روش چند گزینه مد نظر دارد.

ابتدا سامان قدوس که می‌تواند وظیفه بازی سازی تیم ملی را بر عهده بگیرد و سپس مسعود شجاعی، احمد نوراللهی و اشکان دژاگه. در این پست هم کی‌روش بهترین انتخاب‌ها را انجام داد و بازیکنانی را به اردو دعوت کرد که بهتر از آن‌ها در فوتبال ایران نداشتیم.

بال راست:

علیرضا جهانبخش مهم‌ترین بازیکن فوتبال ایران در این پست است. ستاره ایرانی و 25 سله برایتون که البته در 2 ماه اخیر هرگز در بازی‌های رسمی شرکت نکرده و آسیب‌دیدگی‌اش تازه درمان شده است. جهانبخش شاید به دو بازی نخست تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2019 نرسد اما کی‌روش برای جانشینی او روی مهدی ترابی نظر مثبت دارد. بال راست سابق سایپا که حالا به عضویت تیم ملی در آمده و در بازی‌های تدارکاتی هم نشان داده که می‌تواند در غیاب جهانبخش، وظایف او را به شکل مطلوبی انجام بدهد. البته سامان قدوس هم می‌تواند در این پست برای تیم ملی بازی کند.

بال چپ:

از حالا می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که مهدی طارمی، بازیکن ثابت تیم ملی در این پست خواهد بود. مهاجم الغرافه که در تیم ملی به کناره‌ها می‌رود و نقش بال چپ را بازی می‌کند. برای جانشینی طارمی، کی‌روش چند گزینه هم دارد. ابتدا وحید امیری که با یک جابه‌جایی کوچک می‌تواند در این پست هم بازی کند. سپس احسان حاجی‌صفی و البته سامان قدوس که در تیم ملی نقش آچار فرانسه را بر عهده دارد.

مهاجم نوک:

پیش‌بینی‌ها درست از آب در آمد، علی علیپور و کاوه رضایی از لیست نهایی تیم ملی جا ماندند و سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد مسافر امارات شدند. علیپور در ترافیک خط حمله، قافیه را به دیگر مهاجمان باخت و کاوه رضایی هم به دلیل مصدومیت، جام ملت‌های آسیا را از دست داد. رضایی چند هفته است که در ترکیب بروژ حضور ندارد و همین می توانست مهمترین دلیل برای خط خوردن کاوه باشد.

دیدگاه تان را بنویسید