واکنش وزارت بهداشت به ماجرای دو شرکت متخلف اسنک پف‌کرده

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به آمار سقط جنین در کشور و سختگیری‌هایی که در ارایه مجوز سقط انجام می‌شود، در عین حال از پرونده سنگین قاچاق پروتزهای درمانی خبر داد و خواستار برخورد قانونی با آن شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ایرج حریرچی در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره قاچاق پروتزهای درمانی، گفت: این موضوع پرونده سنگینی دارد و مربوط به قبل از سال ۹۴ است و ارقام آن بسیار سنگین است ما در جریان موضوع هستیم و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم. به هرحال شرمنده‌ایم که یکی از خانواده‌های بزرگ و صادق جامعه پزشکی تخلفی انجام داده و انتظار داریم برخورد قانونی با این تخلف انجام شود. متاسفانه این افراد با تعدادی هم برای مصرف این اقلام در برخی مراکز درمانی رابطه برقرار کرده بودند و مشوق‌های مالی می‌دادند که این اقدام نیز تخلف است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تزریق آنتی بیوتیک‌ها در مراجعات سرپایی به مراکز درمانی گفت: اولا باید توجه کرد اکثرا بیمارانی که به صورت سرپایی و به دلیل سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به تزریق آنتی بیوتیک نیاز ندارند؛ در عین حال بیش از ۹۹ درصد آنتی بیوتیک‌های اصلی در داخل کشور تولید شده و کفاف نیاز کشور را می‌دهند.  از طرفی در برخی مطب‌ها از ترزیق داروهایی مانند پنی سیلین اجتناب می‌کنند؛ چرا که ممکن است واکنش نشان دهد و بعضا مراکز درمانی ترجیح می‌دهند پنی سیلین در مراکز مجهز تزریق شود.

قاچاق داروهای تقلبی از کشور همسایه به ایران

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اخباری مبنی بر فروش موتورسیکلتی دارو در نزدیکی داروخانه‌ها بزرگ، گفت: در این زمینه ابتدا از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که همکاری خوبی در این حوزه دارند. وزارت بهداشت حداکثر تلاشش را انجام می‌دهد تا دارو در داخل داروخانه و بیمارستان به درستی توزیع شود. البته متاسفانه در حال حاضر یک بازار قاچاق و تقلبی دارو در یکی از کشورهای همسایه شکل گرفته و داروهای مورد نیاز مردم را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کند و آن را در جلوی داروخانه‌های بزرگ می‌فروشند. در عین حال روش‌های دیگری مانند خرید و فروش اینترنتی هم برای فروش داروهایشان دارند. بر این اساس باید توجه کرد این بازار بدون تقاضای مردم شکل نمی‌گیرد. اگر مردم از این افراد دارو نخرند و تقاضا نباشد، قسمت عمده‌ای از عرضه داروهای قاچاق از بین می‌رود.

کشف ۸ چمدان داروی قاچاق سقط جنین

وی افزود: در عین حال نیروی انتظامی هم کمک خوبی در این حوزه انجام داده است. به عنوان مثال چند روز پیش ماموران نیروی انتظامی ۸ چمدان شامل ۶۰ هزار ریال داروی سقط جنین کشف کردند. بنابراین هم مردم باید به این حوزه توجه کنند و هم ما اطلاع رسانی کنیم و هم نیروی انتظامی کمک می‌کند.

سرانجام اعتبار ۵۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی برای بیمه سلامت

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار است از صندوق توسعه ملی برداشت شده و در اختیار حوزه سلامت قرار گیرد، گفت: نامه‌ این ۵۰۰ میلیون یورو ارسال و اعتبارش منتقل شده و کاملا قید شده که این مبلغ برای دارو، تجهیزات پزشکی و سایر هزینه‌های بیمه سلامت است. صورت جلسه‌ای هم در سازمان برنامه و بودجهنوشته و قید شده است که به هر حوزه چه میزان از این مبلغ تعلق می‌گیرد. البته هنوز پولی برای بیمه سلامت واریز نشده است، اما دوماه است که می‌بینم برخی قصه‌پردازی و قلم‌فرسایی می‌کنند؛ به هرحال ما طبق صورت جلسه و دستور صادر شده در این حوزه عمل می‌کنیم.

ماجرای دو شرکت متخلف اسنک پف‌کرده

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تخلف دو شرکت در تولید اسنک‌های پفک کرده و استفاده از ذرت دامی در آنها گفت: اولا نام تجاری که ابتدا برای این موضوع مطرح شد، درست نیست؛ در عین حال باید توجه کرد که اسنک‌های پفک کرده مبنای ذرت دارند. از طرفی ذرتی که برای مصرف دام استفاده می‌شود شامل سهمیه ارزی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شده، اما ذرت‌های دیگر شامل این سهمیه نیستند. این دو شرکت نیز از ذرت‌های مصرف دامی که قیمتش کمتر است در تولید اسنک‌های پفک کرده استفاده کردند.

حریرچی تاکید کرد: البته ذرت دامی از نظر شاخص‌های بهداشتی و سلامتی فرقی با ذرت معمولی ندارند،  اما اگر کسی در صنایع غذایی اقدامی خلاف قانون انجام دهد با اشد مجازات با او برخورد می‌کنیم. بر همین اساس پرونده این دو شرکت به دادگاه منتقل شده و از شرکت‌های دیگر و محصولات موجود در بازار نیز نمونه‌برداری کرده‌ایم. در این زمینه موضوع نگران کننده‌ای برای مردم وجود ندارد.

حریرچی با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی در اکثر صنایع مانند غذا، آب و غیره استاندارهای ما در زمینه آلودگی‌ها حتی از کشورهای اروپایی نیز سختگیرانه‌تر است، گفت: البته اصل بر مبنای درست‌کاری همه است. در عین حال نظارت نیز انجام می‌شود.

سختگیرانه‌ترین بررسی‌ها برای ارایه مجوز سقط جنین

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره آمار سقط جنین در کشور و نحوه نظارت بر مراکز مرتبط با این موضوع گفت: باید توجه کرد که گاهی متخلفانی هستند که لباس همکاران ما را پوشیده‌اند و گاهی هم برخی متخلفان با لباس خودشان تخلف می‌کنند. بر این اساس برخی سقط را انجام می‌دهند، اما نه ماما هستند و نه پزشک. باید توجه کرد در سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب یک میلیون و ۴۷۸ هزار و یک میلیون و ۵۴۰ هزار زایمان در کشور داشته‌ایم و کل جواز سقطی که در کل کشور صادر شده ۷ هزار مورد بوده است؛ یعنی کمتر از نیم درصد. مجوز سقط هم در مورادی صادر شده که قطعا و یا با احتمال زیاد به مادر یا نوازد آسیب وارد می‌شده است.

وی با بیان اینکه سختگیرانه‌ترین بررسی‌ها برای ارائه مجوز سقط انجام می‌شود، گفت در تمام این موراد پزشک معالج موضوع را اعلام می‌کند و سپس در یک کمیسیون تخصصی با حضور چند پزشک موضوع سقط بررسی می‌شود و درنهایت بعد از صدور مجوز، پزشکی قانونی باید این موضوع را تایید کند. براین اساس گروه‌های مختلفی این موضوع را بررسی می‌کنند. از طرفی متاسفانه سقط غیرقانونی در برخی موارد انجام می‌شود. به هرحال انجام سقط غیرفانونی مانند قاچاق سوخت و یا هرکار غیرقانونی دیگری است. ما در یک کشور ۸۰ میلیونی زندگی می‌کنیم و سقط و عمل سقط هم می‌تواند در یک زیرزمین انجام شود. در عین حال دست و پای کسی را نمی‌بندند تا جنینش را سقط کنند. بنابراین بازار تقاضا هم وجود دارد.

حریرچی تاکید کرد: البته وزارت بهداشت نظارت‌های فعال و بسیار شدیدی در این حوزه دارد؛ به طوری که احتمال انجام سقط غیرقانونی در مراکز قانونی مانند بیمارستان صفر بوده و در مراکز مطبی هم نزدیک به صفر است. اما به هر حال سقط غیرقانونی هم وجود دارد.  حتی در کشورهای که سقط قانونی است، از آنجایی که قیمتش بالا است باز هم بازار سقط غیرقانونی وجود دارد. به هرحال ما اگر موارد غیرقانونی را کشف کنیم با آنها برخورد می‌کنیم.

مذاکرات وزارت بهداشت برای بودجه ۹۸

حریرچی در ادامه در پاسخ سوالی درباره بودجه وزارت بهداشت در لایجه  بودجه ۹۸ نیز گفت: در زمینه بودجه مذاکرات متعدد ی انجام شده است و سعی شده به بودجه بهداشت ودرمان عنایت بیشتری شود؛ به طوری که در اولویت‌های سازمان برنامه اعلام شده است که طرح تحول سلامت و خدمت رسانی به مردم ادامه یابد. از طرفی تا فردا صبح که قرار است لایحه بودجه تقدیم مجلس شود باید صبر کنیم تا عدد دقیق اعلام شود، اما به ما قول‌های قابل توجهی داده شده است.

برای "بیمه سلامت" نگرانیم

 وی تاکید کرد: در شرایط فعلی هیچ کوتاهی در اجرای بسته‌های کنونی طرح تحول انجام نخواهد شد، اما ما درباره بیمه سلامت نگرانیم. طبق قانون برنامه ششم توسعه بودجه بیمه سلامت باید براساس سرانه حق بیمه محاسبه و پرداخت شود. در حالی که از سال‌های گذشته بودجه بیمه سلامت به  صورت خطی بسته می‌شود و مانند سایر دستگاه‌ها هر سال میزانی از رشد بودجه را تجربه می‌کند. بنابراین حق بیمه ۱۰ میلیون نفر بیمه شده رایگان و حق بیمه بیمه‌شدگان روستایی به طور کامل پرداخت نمی‌شود و به همین دلیل بیمه سلامت در پرداخت‌هایش با تاخیر مواجه می‌شود.

حریرچی افزود: از طرفی طبق الزامات قانونی تعرفه باید قبل از بسته شدن بودجه، تعیین تکلیف شود و سپس در بودجه بیمه‌ها اعلام کنند. اما این اتفاق نیز نمی‌افتد. امسال نظام پزشکی درخواست کرده که رشد تعرفه‌های پزشکی مطابق با تعرفه‌های عمومی کشور باشد و اگر این موضوع در بودجه لحاظ نشود به مشکل برمی‌خوریم.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث پزشک خانوده و نظام ارجاع گفت: برخی از دوستان فکر می‌کنند پزشک خانوده فقط از همان مدلی است که در فارس و مازندران اعمال شده؛  در حالی که ۲۳ میلیون روستایی تحت پوشش پزشک خانوده قرار دارند و در حاشیه شهرها نیز نظام ارجاع و سطح بندی دو لایه را اجرا کردیم؛ به طوری که همه حاشیه‌نشین‌ها در شهرها که حدود ۱۰ میلیون نفر هستند، یک مراقب سلامت دارند که در صورت نیاز افراد را به پزشک خانوده ارجاع می‌دهد. همچنین در بسیاری از شهرهای ۵۰ الی ۱۰۰ هزار نفر جمعیت سیستمی مشابه حاشیه شهرها با پیش بینی پزشک بیشتر اجرا شده است. در عین حال مدل نهایی ما اجرای ۱۲ گام پزشک خانواده است که مدلی است که برای سراسر کشور محسوب می‌شود.

متوسط قیمت نسخه‌هایی که مدعیان طب سنتی می‌پیچند

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد با مدعیان طب سنتی گفت: در این زمینه با قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی همکاری بسیای خوبی داریم و با افرادی که مدعی طب سنتی هستند اما مجوزهای لازم را ندارند، حداکثر برخورد انجام می‌شود. طبق بررسی‌های ما متوسط قیمت نسخه‌های افرادی که مدعی کار در حوزه طب سنتی هستند ۱۵۰ هزار تومان است؛ در حالی که در کشورهای دیگر از این طب برای کاهش هزینه استفاده می‌شود، اما می‌بینیم برخی افراد از روش‌های مختلف سعی می‌کنند هزینه‌های بیشتری در این حوزه از مردم دریافت کنند. متاسفانه گاهی می‌بینیم که افراد با بیماری مانند سرطان به کسانی که علمی در حوزه طب سنتی ندارند، مراجعه می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند و سپس در مراحل پیشرفته بیماری‌شان که دیگر کاری از دست کسی برنمی‌آید به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در عین حال کتاب‌هایی که در زمینه طب سنتی توسط دانشگاه‌ها و مراکز مورد تایید منتشر می‌شود، قابل قبول است، اما کتاب‌هایی که در چاپخانه‌های غیرمجاز منتشر شده و یا شابک ندارند، غیرمجاز هستند. برخی از این کتاب‌ها را به ائمه منتسب می‌کنند و با نام‌هایی مانند طب صادق و غیره به مردم عرضه می‌کند؛ در حالی که آنها هیچ ارتباطی با ائمه ندارند. از طرفی دادگاه ویژه روحانیت نیز در این زمینه به ما کمک کرده و با تخلفات برخورد می‌کند.

افزایش سن، مهم‌ترین علت افزایش شیوع و بروز سرطان

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره میزان بروز و شیوع سرطان در کشور گفت: مهم‌ترین عامل افزایش شیوع و بروز سرطان، افزایش سن است. باید توجه کرد که سرطان در کشور ما نسبت به متوسط جهانی و کشورهای مشابه ما پایین‌تر است. اما مانند همه کشورهای دنیا نسبت به گذشته در کشور ما نیز در حال افزایش است و اصلی‌ترین علتش افزایش سن محسوب می‌شود. البته علل دیگری مانند چاقی، عدم تحرک، مصرف قند و چربی زیاد، عدم مصرف سبزیجات و میوه و غیره نیز در ایجاد سرطان موثر است. از طرفی در برخی سرطان‌ها مانند سرطان سینه بانوان علاوه بر علل عمومی، دلایل اختصاصی مانند عدم ازدواج، عدم حاملگی منجر به فرزندآوری و افزایش سن زایمان نیز موثر است.

کمبود دستگاه رادیوتراپی در کشور

وی با بیان اینکه میزان رشد شیوع سرطان در کشور از بروز آن بیشتر است، گفت: این موضوع به دلیل این است که درمان‌ها موفقیت‌آمیزتر شده‌اند و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در حال افزایش نیست.  البته در حوزه سرطان ما تجهیزاتی مانند دستگاه رادیوتراپی را کمبود داریم، اما هیچ بیماری روی زمین نمی‌ماند. در زمینه جراحی سرطان کمبودهای داریم که به تدریج آنها را رفع می‌کنیم.

تبلیغ دارو ممنوع است

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تبلیغ دارو نیز گفت: تبلیغ دارو در کشور ما ممنوع است وتبلیغ خدمات پزشکی نیز در اکثر موارد ممنوع  اعلام شده است. بنابراین تبلیغ این موارد در کانال‌های مجازی و ماهواره‌ای تخلف است. حتی برخی مراجع رسمی و شناسنامه‌دار نیز این تبلیغات را انجام می‌دهند که در اکثر موارد محتوای تبلیغ تخلف است. طبق قانون تشکیل نظام پزشکی عمده نظارت بر تبلغات برعهده نظام پزشکی است و وزارات بهداشت نیز نظارت‌هایش را بویژه در کالاهای آسیب رسان انجام می‌دهد.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره انتشار اخباری مبنی بر کمبود داروی ام اس گفت: اکثر داروهای ام اس تولید داخل هستند و در برخی موارد کاهش قیمت هم داشته‌ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید