کری‌خوانی شفر برای برانکو در برنامه تلویزیونی ویژه شب یلدا

سرمربی استقلال با حضور در برنامه یلدایی علی ضیا درباره برداشتش از بازیکنان، مدیران و کشور ایران، مشکلات مالی تیم، مبلغ قراردادش، شایعات درباره پسرش و همچنین غذای مورد علاقه و زندگی شخصی‌اش سخن گفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سیدعلی ضیا جمعه شب در ویژه برنامه شب یلدای شبکه یک میزبان وینفرد شفر سرمربی تیم استقلال بود. شفر در ابتدا با بیان اینکه یلدا طولانی ترین شب هست و همه در کنار اقوام و دوستان جشن می گیرند، درباره اطلاعاتی که از بازیکنان ایرانی پیش از حضور در استقلال داشته گفت: بازیکنان خوب ایرانی در آلمان داشیم، دو بازیکن ایرانی در امارات داشتم، خیلی وقت ها غافلگیر می شدم و می دیدم تیم های خیلی خوبی در لیگ قهرمانان داریم. بسیار خوشحالم که در ایران هستم. در سفری که به خوزستان داشتیم ایمان مبعلی را دیدم.

وی در پاسخ به ضیا با اشاره به اینکه خوشحالم که اسم مرا در گوگل سرچ می کنید و امیدوارم چیزی که می بینید مثبت باشد، در این باره که آیا نارضایتی از نبود انضباط در ایران دارد، تاکید کرد: اینطور نبود و این درست نیست. به این خاطر که هفته اولی که به تیم آمدم نظم را در تمرینات دیدم. شاید یک بازیکن دیرتر به تمرین می آمد و می خواست نشان دهد بازیکن بزرگتری است. اگر بازیکنی دیر بیاید باید برای بقیه ناهار بخرد یا آواز بخواند. همه متوجه شدند باید ذهنیت خوب و نظم داشته باشیم و بعد از آن همه چیز درست شد. شاید بازیکنی بود که از این کار خوشحال هم نشد. من برای تیم زیر 21 سال فرستادم و باقی بازیکنان فهمیدند اگر با کاری که در تیم انجام می شود خوشحال نیستند می توانند بروند.

سرمربی استقلال تصریح کرد: طبیعی است که وقتی از آلمان آمده باشید، آنجا همه چیز برای شما مشخص است که مسیر پیش رویتان چیست و باید چه کنید. اما اکنون من در آلمان کار نمی کنم و اینجا آمده ام که به فوتبال ایران کمک کنم. صحبت های زیادی با مدیرعامل های فعلی و سابق باشگاه استقلال برای کارهایی که باید برای موفقیت انجام بدهیم داشتم. مثلا اینکه چه زمانی باید با هواپیما یا اتوبوس برویم و چه زمانی تمرین کنیم. چیزی که من می خواهم موفقیت است و اگر من موفق باشم همه موفق هستند. من با مدیرعامل جدید باشگاه ارتباط خوبی دارم امروز جلسه بسیار خوبی با هم داشتیم 50 سال است در فوتبال حرفه ای هستم و تجربه زیادی دارم. همه این چیزها را به استقلال می آورم و امیدوارم با کمکی که می کنم پیشرفت کنیم.

ضیا در ادامه به گلایه کی روش از عبارت "ان شاءالله" که از زبان مدیران بیرون می آید، اشاره کرد و نظر شفر را پرسید که اینگونه پاسخ می داد: البته شرایط تیم ملی متفاوت است. گاهی می گویند تا چند روز آینده مشکلی حل می شود و گاهی ممکن است تا یک هفته هم طول بکشد. باید سخت گیرتر باشیم تا مشکل حل شود. من فکر می کنم بزرگترین مشکل باشگاه ها مالی است و چیزهایی که کادر فنی و پزشکی لازم دارند و این خوب نیست که برای گرفتن این چیزها دعوا کنیم. بازیکنان باید همه این چیزها را داشته باشند و چیزهایی که برای موفقیت لازم دارند در اختیارشان باشد.

وی یادآور شد: من در 2002 سرمربی تیم ملی کامرون بودم وقتی شما در این کشور کار کنید می دانید مشکل فوتبال چیست. آنجا بارها صحبت کردم و درباره چیزهایی که برای موفقیت نیاز داریم صحبت کردم تا فهمیدند حرفی که مربی می زند درست است. برزیل را شکست دادیم و یک بر صفر در دیدار نهایی مقابل فرانسه متوقف شدیم. آن زمان وزیر ورزش فهمید باید حرفهایی که مربی می زند را گوش بدهند. این برای وزیر ورزش و باقی کافی بود که بفهمند مشکل چیست.

سرمربی استقلال اذعان کرد: درباره مشکلات زیاد صحبت کرده ایم باشگاهی مثل تراکتور یک مالک شخصی دارد می تواند پول بیشتری برای گرفتن بازیکن تهیه کند. ولی ما مشکل خاصی نداریم و من و مدیرعامل باشگاه باید با هم کار کنیم. خیلی ها درباره استقلال صحبت می کنند در حالی که کارشان این نیست. دیروز هم گفتم منشا بازیکن پرسپولیس حدود 10 بازی روی نیمکت نشسته بود ولی نشنیدم که کسی بگوید او بازیکن بدی است. او بازی کرد و گل خیلی خوبی زد السد را بردند و به فینال رسیدند. اما یک بازیکن یک بازی انجام داد و خیلی ها گفتند خوب نیست. این موضوع برای هواداران خوب نیست که این مطلب را می خوانند. این نکته بسیار مهم است و سال گذشته این را به مدیرعامل قبلی گفتم.

شفر همچنین خطاب به ضیا که به احترام او مچ بند آبی استقلال را به دست داشت، گفت: مچ بند شما خیلی زیبا است و ما یک هوادار جدید در استقلال داریم!


ضیا هم تاکید کرد: نه من پرسپولیسی می مانم!


شفر در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما دو بازیکن مصدوم داشتیم و در بازی با ذوب آهن خطایی رخ داد اما هر دو الان برگشته اند و خیلی از این بابت خوشحالم.


وی درباره غذای مورد علاقه اش گفت: آقای بیژن طاهری مرا دعوت کرد و همسر ایشان آشپز بسیار خوبی است. من وقتی به ایران آمدم مدام کباب خوردم اما حالا نمی خواهم دیگر کباب را ببینم. مشکلی ندارم و خوب غذا می خورم.


سرمربی استقلال در این باره که آیا به خاطر غذاهای ایران دچار اضافه وزن شده یا خیر، گفت: فردا همسرم را می بینم و شاید به خاطر این موضوع با من خشن باشد باید قدری ورزش کنم! به او می گویم زمان کافی برای ورزش ندارم و امیدوارم متوجه بشود.

وی درباره زندگی شخصی اش اظهار کرد: 46 سال است ازدواج کرده ام و بله زندگی با یک مربی سخت است. من مدام دارم به این فکر می کنم که برای تمرین بعدی باید چه کنیم و او با من حرف می زند اما من متوجه نمی شوم و این باعث مشکلمان می شود. در خانه مدام به کار فوتبال فکر می کنم و همسرم وقتی می بیند در آشپزخانه وسایل را جابجا می کنم و عصبی ام متوجه می شود زمان آن رسیده که دوباره به فوتبال برگردم. من با استقلال بعد از 8 سال دوباره به مربی گری باشگاه برگشتم و هر روز سر تمرین هستم.

شفر درباره نگاهی که به ایران دارد تصریح کرد: من به دوستانم گفته ام که لطفا چیزهایی که در رسانه ها درباره ایران می گویند باور نکنید؛ ایران کشور بسیار زیبایی است مردم خوبی دارد و همه می خواهند کمک کنند.

وی ادامه داد: دوستی دارم که دکتر روانشناس است. او به ایران آمد و در آپارتمان من بود. او به تاریخ علاقه زیادی دارد و ما همسایه ای داشتیم که به خاطر کارش خیلی با مردم در ارتباط است و برای دوست من جالب بود که اینقدر خانواده ها با هم صمیمی و نزدیک باشند. او در نیم فصل دوم که در پیش داریم دوباره می خواهد به ایران بیاید.

سرمربی استقلال افزود: من کاملا مثبت درباره ایران حرف می زنم فقط یک مشکل کوچک هست آن هم ترافیک! بعضی ها نمی دانند خیابان یک طرفه چیست؟ گاهی سوال می کنم چرا چراغ راهنمایی داریم چون احتیاجی به آن نداریم و خیلی راحت رد می شویم! محمد اسم راننده ام است و مشکلی از این بابت ندارم.

شفر در پاسخ به این سوال ضیا که آیا درست است همه کاره تیم پسرش است و او کاری نمی کند، گفت: درباره شایعات درباره پسرم چند بار گفته ام ایران بهترین فرش ها، بهترین خاویار و بهترین شایعات را دارد! معمولا من درباره شایعات پاسخ نمی دهم و شما باید بدانید که استقلال دشمنان زیادی اطراف باشگاه دارد، خیلی ها بد درباره این تیم حرف می زنند. من سرمربی هستم و میگوئل را دستیار خود گذاشته ام و اشکان نامداری و ساشا را دارم. با بازیکنان باسابقه ای مثل اشکان حیدری درباره فوتبال حرف می زنیم، یکی دو روز قبل از بازی برای شام می رویم و با هم صحبت می کنیم که در بازی باید چه کنیم. من چیزی را که برای تیم بهترین باشد می خواهم. در پایان می گویم ما این کار را انجام می دهیم من اگر به حرف دکتر نوروزی یا حرف کادرم گوش ندهم نمی توانیم موفقیت داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ضیا مبنی بر اینکه درست است که قراردادتان 300 هزار دلار بوده و قرار بوده اگر قهرمان شوید 600 هزار دلار شود اما اکنون 1 میلیون دلار دستمزد می گیرید، تاکید کرد: شایعات را دوست دارم! در آلمان ما درباره پول قرارداد حرف نمی زنیم. ما پول را درمی آوریم. قرارداد من هم برای باشگاه هم خودم خوب است و ما موفقیت را زمانی می بینیم که چند بازیکنمان در جام جهانی بودند. از جمله روزبه چشمی و امید ابراهیمی اول که به استقلال آمدم در تیم ملی بودند و درپایان 4، 5 بازیکن از ما به جام جهانی رفتند این ثمره کار سختی بود که انجام شد. زمانی که بازیکنان به جام جهانی می روند فیفا به تعداد بازیکنان به باشگاه پول می دهد و این برای باشگاه خوب است.

سرمربی استقلال درباره رویکردی که نسبت به کشف استعدادهای تازه و پرورش آنها دارد، گفت: درباره استقلال دیدم که شبکه تلویزیونی گفته بود استقلال تهران نماینده ایران در آسیا است آنها نگران بودند ما برگردیم. اصلش استقلال ایران است و من اصلا می گویم استقلال جهان. چون ما هواداران زیادی در دنیا داریم که از طریق رسانه های اجتماعی به من پیام می دهند. نه فقط در اروپا بلکه در کانادا، آمریکا و ... استقلال را دوست دارند.

وی اضافه کرد: بازیکنان جدید و بازیکنان باتجربه ای داریم که زمانی که آمدم به خاطر مصدومیت بیرون بودند و حالا بازیکن تیم ملی هستند و این برای فوتبال ایران است. آینده از آن بازیکنان باتجربه نیست بلکه برای بازیکنان جوان است.

در بخش بعدی برنامه ضیا از شفر خواست با کلمات مختلف جمله بسازد. جمله سازی شفر با قورمه سبزی، ورزشگاه آزادی و برانکو اینطور از آب درآمد: زمانی که ما دربی بعدی را در ورزشگاه آزادی ببریم من با برانکو به رستوران می روم و قورمه سبزی میدهم که ایشان میل کنند!

علی ضیا هم پاسخ داد: امیدوارم بعد از برد پرسپولیس شما قورمه سبزی بخورید!

شفر هم این طور به کری خوانی ادامه داد: وقتی می بینم یک هواداری برای انتخاب تیمش اشتباه کرده عیبی ندارد اما مطمئنم شب با همین مچبند آبی می خوابید!

وی در جمله سازی دیگری گفت: وقتی بازیهای دوره بعدی قهرمانان آسیا را در ورزشگاه آزادی مقابل العین داشته باشیم و وزیر محترم ورزش سلطانی فر اگر بتوانند شرایطی را فراهم کنند که بانوان به ورزشگاه بیایند همسر و دختر من هم خواهند آمد.

وقتی بنا شد سرمربی استقلال با کی روش، رئال مادرید و استقلال جمله بسازد، این چنین گفت: شهرتی که استقلال در آسیا دارد مثل شهرت رئال مادرید در اروپا است کیروش هم مربی رئال مادرید بوده اما شانسی برای استقلال ندارد!

شفر ادامه داد: کی روش تیم بسیار خوبی دارد بازیکنانی که در لیگ خودمان بازی می کنند بسیار خوب هستند 5 بازیکن از استقلال و چند بازیکن از پرسپولیس دارند و کاندیدای اصلی قهرمانی آسیا هستند. گرچه در آخر فصل همه ما عضوی از لیگ فوتبال ایران هستیم.

وی در پایان گفت: ممنون از دعوتتان. اینجا بسیار خوب است و فضای قشنگ، ادویه های خوب و میوه های زیبایی اینجا است

در انتها شفر یک فال حافظ برای خود برداشت که این بیت « راهی است راه عشق که هیچش کناره نیست آنجا جز آنکه جان بسپارند چاره نیست» مطلع آن بود و علی ضیا این فال را اینطور برای شفر تعبیر کرد: باید جانتان را برای استقلال بدهید!

دیدگاه تان را بنویسید