گزارش جی پلاس؛

کدام فغانی حاضر به قضاوت در ایران نیست؟ مهاجرت داوران اپیدمی می شود؟!

موفقیت های علیرضا فغانی در چند سال گذشته و قضاوت دیدار رده بندی جام جهانی روسیه، موجب مطرح شدن خبرهای گوناگونی از مهاجرت این داور به کشورهای گذشته شده و هر چند وقت تشدید می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ علیرضا فغانی به قضاوت رویدادهای بزرگی بین المللی از جمله فینال المپیک، فینال جام باشگاه های جهان، دیدار رده بندی جام جهانی و فینال جام ملت های آسیا تبدییل به پرافتخارترین داور تاریخ فوتبال ایران شده است اما این موارد موجب کاهش انتقادها از این داور برجسته در مسابقات لیگ برتر نشده است.

او علی رغم توانایی های فنی بالا، بعضا در مسابقات داخلی دچار اشتباهاتی می شود که اعتراضاتی را به او وارد می کند و به سرعت شایعه مهاجرت این داور از ایران مطرح می شود.

هر چند تاکنون فغانی خودش این خبرها را تکذیب کرده و دلیل این موضوع را عرق به ایران و کشورش عنوان کرده و عنوان کرده که علاقه ای به داوری در کشور دیگری ندارد. اما چرا این موضوعات مطرح می شود؟

بردار کوچکتر علیرضا یعنی محمدرضا از سال گذشته که برای قضاوت مسابقاتی به نروژ رفته بود، به ایران برنگشت و برخلاف تکذیب مهاجرتش به خارج از کشور، فعالیت خود را در لیگ های پایین تر سوئد از سر گرفت.

محمدرضا فغانی

البته نحوه فعالیت محمدرضا در سوئد به طور قانونی و رضایت کمیته داوران فدراسیون فوتبال صورت گرفت. فریدون اصفهانیان چندی پیش درباره احتمال مهاحرت علیرضا فغانی به کشور دیگری عنوان کرده بود که داوران برای فعالیت در کشور دیگری جزء کشور خودشان نیازمند رضایت و نامه رسمی کمیته داوران کشور نخست خود هستند.

با توجه به همین اظهارات مشخص است که محمدرضا فغانی بعد از نیامدن به ایران و انجام فرآیند قانونی فعالیت در سوئد، رضایت نامه خود را از فدراسیون فوتبال دریافت کرده است و از سال قبل در سوئد فعالیت می کند.

دیگر داوری که شائبه مهاجرتش به خارج از کشور مطرح شد، مهسا قربانی بهترین داور خانم ایرانی بود. او برخلاف محمدرضا فغانی بعد از سپری کردن دوران مرخصی در نروژ، به ایران برگشت و این روزها در ایران فعالیت می کند.

ایران با وجود سابقه بلند بالا در فوتبال، دارای جامعه بزرگی از داوران جوان و مستعد است که در صورت قرار گرفتن در معرض آموزش و تمرینات صحیح می توانند به جمع داوران بین المللی اضافه شوند اما این روزها با هجمه سنگین اهالی فوتبال در پی اشتباهات متوالی در مسابقات لیگ برتر رو به رو شدند.

با توجه به حضور این حجم از استعداد در ایران، کشورهایی که با مشکل منابع انسانی برای تامین نیروهای قضاوت کننده در مسابقات فوتبال رو به رو هستند، خواهان فعالیت داوران خارجی در کشورشان هستند و داوران ایرانی هم این شانس را دارند که در صورت دریافت منابع مالی بهتر، ایران را به مقصد کشور دیگری ترک کنند.

کمیته داوران فدراسیون فوتبال که این روزها با انتقادهای زیادی مبنی بر ناکارآمدی مواجه است، باید در عین افزایش سطح فنی داوران، مراقب مهاجرت داوران به خارج از کشور باشد تا سرمایه های فوتبال ایران به راحتی از دسترس فوتبال کشورمان خارج نشوند.

دیدگاه تان را بنویسید