۴۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور لغو مجوز شده‌اند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به ارومیه سفر کرده است با اشاره به حذف تدریجی کنکور از سال آینده گفت: مجوز ۴۰۰ مرکز علمی کاربردی به سبب وابستگی به دستگاه‌های اجرایی لغو شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مجتبی شریعتی نیاسر عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در محل پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: از سال آینده حذف تدریجی کنکور آغاز خواهد شد و در ابتدای این مهم، اواخر دی‌ماه سال‌جاری ۸۵ درصد رشته‌های تحصیلی که بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی دانشجو خواهند پذیرفت اعلام خواهدشد.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای کسانی که در کنکور برای رشته‌های تحصیلی پرمتقاضی نام‌نویسی کنند وجود ندارد، اظهار کرد: همه متقاضیان می‌توانند هم برای پذیرش با سوابق تحصیلی اقدام کنند و هم برای رشته‌های متقاضی کنکور دهند و محدودیتی برای متقاضیان حضور در دانشگاه‌ها نخواهدبود.

وی اضافه کرد: وزارت علوم همچنین در راستای کیفی سازی دانشگاه‌ها، بر عملکرد تمامی دانشگاه‌های اعم از دولتی و غیردولتی نظارت می‌کند و در این خصوص تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید استانداردهای مدنظر وزارت را رعایت کنند ضمن اینکه وزارت علوم از سال ۹۳ تاکنون هیچ مجوز جدیدی برای ایجاد دانشگاه و یا مرکز آموزش عالی نداده‌است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از سال گذشته هم بالغ بر ۴۰۰مورد مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور لغو مجوز و یا ظرفیتشان حذف شده ضمن اینکه از ۳۵۳ مورد موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، ۴۵ مورد لغو مجوز، منحل و یا ظرفیت صفر شدند.

شریعتی نیاسر با اشاره به جذب منطقه‌ای دانشجو خاطر نشان کرد: بومی گزینی در یک مقطع زمانی شاید لازم بود ولی این موضوع باید امروز بازنگری شود چرا که موضوع مطلوبی نیست و به دنبال باز تعریف بومی گزینی هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نگرانی برخی از دانشجویان در حال تحصیل در موسسات آموزش عالی بیان کرد: افرادی که در این موسسات در حال تحصیل هستند چنان چه ظرفیتشان صفر شده یا مجوزشان باطل شوند می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند و هیچ جای نگرانی برای این دانشجویان نیست.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با تبلیغات ارائه دهنده مدارک MBA و DBA برخلاف آیین نامه و بخشنامه‌های مصوب وزارت علوم برخورد می ‌کنیم ولی مدارک مراکزی که دوره‌های دکتری برگزار می‌کنند درصورت تایید وزارت، معتبر است با این حال، اغلب این دوره‌ها صرفا برای دانش‌افزایی و ارائه گواهی طی دوره است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد حذف کنکور نیز گفت: در زمینه حذف کنکور دو بحث وجود دارد و نظر شخصی من حذف کامل کنکور در جامعه برای کاهش اضطراب و نگرانی خانواده‌ها در جامعه است اما در این راستا وزارت علوم اقداماتی را برای حذف تدریجی کنکور آغاز کرده که سال آینده دانشجویان با آزمون و بدون آزمون از همدیگر جدا می‌شوند و در ابتدای این مسیر ۸۵درصد رشته‌ها بدون کنکور و با استفاده از سوابق تحصیلی و ۱۵ درصد رشته‌های پرمتقاضی نیز از طریق کنکور دانشجو پذیرش خواهند داشت.

شریعتی نیاسر در خاتمه گفت: متاسفانه در حال حاضر در اکثر مقاطع تحصیلی چندین برابر دانشجو فارغ‌التحصیل وارد بازار می شوند که صاحب شغل نیستند بطوریکه تنها در مقطع دکتری بیشتر از ۴ برابر نیاز جامعه فارغ‌التحصیل داریم.

دیدگاه تان را بنویسید