از بین بردن سلول های سرطانی با مصرف قرص های فشار و قند

پژوهش‌های جدید محققان مرکزBiozentrum دانشگاه بازل سوئیس نشان می‌دهد ترکیبی از داروی متفورمین (قرص قند) و syrosingopine (ضد فشارخون) با قطع تأمین انرژی موردنیاز سرطان، موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تحقیق مذکور با همکاری موسسه Basilea Pharmaceutica International Ltd به رهبری «دون بنجامین» برای اولین بار انجام‌شده و در Cell reports به چاپ رسیده است.

قرص متفورمین معمولاً برای دیابت نوع 2 استفاده می‌شود که با کم کردن سرعت آزاد شدن گلوکز از کبد و جذب شکر موجود در غذا از روده کار تعریف‌شده درمانی خود را انجام می‌دهد. این دارو همچنین مقاومت به انسولین را با حساس کردن سلول‌های بدن به انسولین انجام داده و در درمان چاقی در افراد پیش دیابتی یا افراد بدون دیابت مؤثر است.

اخیراً پزشکان متفورمین را برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌کنند و برخی نیز می‌گویند باروری را بهبود بخشیده و به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند. دوز موجود در متفورمین برای مبارزه با رشد تومور کافی نیست اما افزودن داروی ضد فشارخون به گفته محققان مذکور می‌تواند کمک‌کننده باشد.

سلول‌های سرطانی نیاز به انرژی زیادی دارند تا رشد کنند و به همان سرعت تسریع پیدا کنند. بااین‌حال مولکولی به نام +NAD مواد مغذی را به انرژی تبدیل می‌کند. به گفته بنجامین به‌منظور تولید انرژی مداوم مولکول +NAD باید از NADHتهیه شود و اینجاست که هر دو قرص متفورمین و syrosingopine مانع از بازسازی +NAD می‌شوند.

بسیاری از سلول‌های سرطانی در متابولیسم خود به «قندکافت»/Glycolysis (قند 6 کربنه به ترکیبات کربن دار کوچک‌تری شکسته می‌شود) نیاز دارند تا شکر را به اسیدلاکتیک تبدیل کند. در اینجا وقتی لاکتیک بیش‌ازحد وجود داشته باشد، قندکافت مسدود می‌شود. بنابراین برای اجتناب از این امر، سلول‌های سرطانی از حامل‌های ویژه برای مستعد کردن لاکتیک استفاده می‌کنند که همین‌جا ترکیب دارویی وارد عمل می‌شود و قرص syrosingopine لاکتیک‌ها را مسدود می‌کنند. متفورمین نیز رفت‌وآمد مولکول‌هایی که +NAD تولید می‌کنند را مسدود می‌کند و بدنی ترتیب چرخه موردنیاز برای توسعه سلول سرطانی از بین رفته و در نهایت سلول‌های سرطانی می‌میرند.

محققان در سال 2018 بیش از 1 میلیون 700 هزار مورد سرطانی در میان آمریکاییان را کشف کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید