گزارش جی پلاس درباره حضور کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران؛

استفاده از VAR در لیگ برتر؛ از وعده تا عمل!

افزایش اشتباهات داوری در هفته‌های گذشته از لیگ‌برتر، بحث استفاده از کمک داور ویدئویی (var) را بر سر زبان‌ها انداخته و به گفته مسئولان فوتبال ایران، این سیستم در حال بررسی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ اخیرا رئیس کمیته داوران پیرو صحبت‌های رییس فدراسیون فوتبال تاکید کرده که در حال بررسی این  سیستم هستند.

سیستم کمک داور ویدئویی اثبات کرده که کمک زیادی به کاهش اشتباهات داوری و افزایش شفافیت و از بین رفتن تقلب برخی از بازیکنان می‌کند. فوتبال ایران در جام جهانی روسیه از این سیستم متضرر و بهره‌مند شد. در بازی با اسپانیا گل تیم ملی مردود و در بازی با پرتغال، ایران صاحب ضربه پنالتی شد که هر دو اتفاق به درستی از سوی سیستم کمک داور ویدئویی به داور بازی اعلام شد.

در آخرین بازی دوستانه تیم ملی برابر ونزوئلا هم داور قطری برای تیم ملی پنالتی گرفت، ولی پس از بازبینی صحنه خطای بازیکن ونزوئلا از طریق VAR، نظرش را تغییر داد تا کی‌روش با لبخند تلخی به این تصمیم واکنش نشان دهد.

حالا قرار است این فن‌آوری وارد لیگ برتر شود و فدراسیون امیدوار است این روش بخشی از تنش‌های مسابقات را کم کند، ولی سوال اینجاست که راه اندازی این سیستم به راحتی بیان آن هست؟!

سیستم کمک داور ویدئویی دارای سازو کار پیچیده‌ای است که مطمئنا فوتبال ایران نمی‌تواند آن را به کیفیت جام جهانی روسیه برپا کند اما برای درک بهتر این سیستم کافی است به تمام اجزای دربرگیرنده این سیستم توجه کرد.

** کمک داور ویدئویی چیست؟

تیم داوری ویدیویی بر خلاف تیم داوری اصلی در ورزشگاه حضور ندارد! در جام جهانی روسیه این تیم در اتاق فرمان داوری ویدیویی (VOR) در مرکز پخش بین‌المللی مسکو مستقر  و تصاویر تمامی دوربین‌های واقع در استادیوم‌های روسیه را با استفاده از شبکه فیبر نوری در اختیار داشتند و داوران اصلی مسابقات از طریق یک سیستم رادیویی سطح بالا با تیم داوری ویدیویی در ارتباط بودند.

همچنین تمام مسابقات جام جهانی 2018 روسیه، توسط 33 دوربین پوشش داده شد که هشت مورد از آن‌ها سوپراسلوموشن و چهار مورد اولترا اسلوموشن بودند که کیفیت بسیار بالایی داشتند. برای مراحل حذفی 2 دوربین اولترا اسلوموشن اضافی نیز پشت دروازه دو تیم نصب شد که تصاویر آن‌ها نیز در اختیار تیم VAR قرار گرفت. بازپخش‌های اسلوموشن با هدف تشخیص دقیق اتفاقات مورد استفاده قرار می‌گیرند (مثلا تشخیص اینکه آیا برخوردی رخ داده یا نه) و تصاویر دوربین‌های سرعت عادی برای قضاوت‌های ذهنی استفاده می‌شود (مثلا برای اینکه داور تشخیص دهد شدت خطا مستوجب کارت بوده یا نه یا مثلا برخورد توپ با دست مصداق هند بوده یا نه.)

** فوتبال ایران چقدر از VAR فاصله دارد؟

کافی است این سیستم را سطح پوشش تصویری مسابقات در ایران مقایسه کنید. دوربین‌های موجود در ورزشگاه آزادی که از نظر کیفیت بهترین در ایران هستند، اختلاف بسیار زیادی با دوربین‌های موجود در روسیه داشتند و به نظر نمی رسد نیازی به مقایسه دوربین‌های موجود در برخی از ورزشگاه‌های کشور از جمله ورزشگاه تختی آبادان باشد. هزینه این سیستم با توجه به سازو کار آن زیاد بوده و زمان زیادی برای اجرایی شدن آن نیاز است.

بوندس‌لیگا و سری A حتی پیش از جام جهانی سراغ آن رفته بودند، لیگ فرانسه از فصل جدید این سیستم را اجرا کرده و لیگ انگلیس و اسپانیا هم از شروع فصل آینده آن را عملی می‌کنند.

بنابراین اجرای این سیستم در ایران کار امروز و فردا نیست و نیازمند مدت زمان زیادی است. وعده استفاده از این سیستم در ایران در حالی است که ورزشگاه های ایران سیستم بلیت فروشی اینترنتی ندارند و کسی نمی تواند به طور مشخص از قبل از بازی صندلی خودش را رزرو کند.

در کنار بحث فنی و مالی، استفاده از بازبینی ویدیویی فرهنگ جدیدی را وارد فوتبال می‌کند که احتمال می‌رود تیم‌ها و تماشاگران برای آن آماده نباشند. اعتراضات شدید بازیکنان و مربیان که همین حالا هم در اکثر بازی‌ها دیده می‌شود، ممکن است فضای ورزشگاه را متشنج کند و روی رای داور هنگام بازبینی تاثیر بگذارد، ولی اگر شروع این روش به فصل بعد موکول شود، زمان کافی برای توجیه تیم‌ها وجود خواهد داشت.

به گزارش جی پلاس؛ تصمیم فدراسیون برای به روز شدن و عقب نماندن از جریان روز فوتبال دنیا نگاه مثبتی است، ولی باید بر اساس واقعیت‌های موجو صحبت کرد و وعده و وعید پوچ به اهالی فوتبال نداد.

دیدگاه تان را بنویسید