برگزیدگان جایزه ادبی رمانتیک‌ترین زبان جهان

فرانسوی‌های سخت‌گیر چگونه کتاب‌های برگزیده‌شان را انتخاب می‌کنند؟ جوایز کتاب این ادبیات رمانتیک را بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، زبان فرانسه یکی از مهم‌ترین زبان‌های دنیا برای خلق آثار ادبی است، فرانسوی‌های رمانتیک، سخت‌گیر و حساس چگونه کتاب‌های برگزیده‌شان را انتخاب می‌کنند؟


جایزه گنکور 
جایزه گنکور (Prix Goncourt) توسط برادران دوگنکور (ادموند و جولز) از سال ۱۸۷۶ پایه‌گذاری شد. ادموند در سال ۱۹۰۳ آکادمی گنکور را به طور رسمی با حضور ۱۰ شخصیت از جامعه ادبی افتتاح کرد، این جایزه هر سال به بهترین کتاب داستان فرانسوی داده می‌شود و هر نویسنده یک بار در عمر خود می‌تواند آن را دریافت کند اما رومن گاری، در سال ۱۹۵۶ برای رمان «ریشه‌های آسمان» و در سال ۱۹۷۵ با رمان «زندگی در برابر خود» با نام مستعار امیل آژار برنده این جایزه شد.

جایزه بهترین کتاب خارجی فرانسه 
جایزه بهترین کتاب خارجی فرانسه (Meilleur Livre Etranger) از طرف منتقدان و ناشران از سال ۱۹۴۸ در دو بخش ادبیات داستانی و غیرداستانی داده می‌شود.

جایزه آکادمی فرانسه 
جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه (grand prix de lacadémie francaise) از سال ۱۹۱۴ از طرف آکادمی فرانسه به رمان برتر سال داده می‌شود که بزرگ‌ترین جایزه از ۶۰ جایزه ادبی است که هر سال آکادمی به رمان‌های فرانسوی می‌دهد.

جایزه لیور انتر 
جایزه لیور انتر (Prix du Livre Inter) از سال ۱۹۴۸ به راه افتاده و در دو بخش رمان و مقاله برتر ادبی در برابر کتاب های ترجمه شده به فرانسه، به نویسندگان اهدا می‌شود. این جایزه از طرف رادیو داخلی فرانسه برگزار و اهدا می‌شود.

جایزه اتحادیه کتاب‌فروشان فرانسه 
جایزه کتاب فروشان فرانسه (prix des libraries) این جایزه توسط اتحادیه کتابخانه‌های فرانسه از سال ۱۹۵۵ برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۸، فروشندگانی که برای انتخاب کتاب سال رای دادند، حدود پنج هزار نفر و از کشورهای فرانسوی زبان، فرانسه، بلژیک، سوئیس و کانادا بودند.

جایزه فمینا 
جایزه فمینا (Prix Femina) این جایزه در سال ۱۹۰۴ توسط نویسندگان مجله‌های فمینا (Femina ) و «وی اوروز» (Vie Heureuse ) و برای مقابله با جایزه گنکور پایه‌گذاری شد اما پس از آن تنها به کارهای نوشته شده توسط زنان تعلق گرفت. در سال ۱۹۳۷ بخش دیگری به این جایزه افزوده شد که از آثار خارجی و غیرداستانی نیز قدردانی کند.

جایزه رنودو 
جایزه رنودو (prix renaudot) یادبودی برای تئوفراست رنودو (Théophraste Renaudot) پایه‌گذار نشریه لاگزت (La Gazette) اولین روزنامه فرانسه است که کار خود را از سال ۱۹۵۶ آغاز کردد.

جایزه ادبی کتاب اروپا 
جایزه کتاب اروپا، جایزه‌ای ادبی است که توسط مقامات شهر استراسبورگ و با کمک وزارت امور خارجه فرانسه حمایت می شود. این جایزه در استراسبورگ همزمان با جوایز معتبری چون جایزه ادبی فرانکوفون «ژان آرپ» (Prix Jean-Arp de littérature francophone) و جایزه ادبی «پاتریموان ناتان کاتز» (Prix du patrimoine Nathan Katz) برگزار می شود. این جایزه به انتخاب هیات داوران به نویسنده ای داده می شود که اثرش به بهترین شکل، نشان دهنده ابعاد فرهنگی مختلف اروپا باشد.

جایزه وزیر برای فرهنگ و هنر 
جایزه وزیر برای فرهنگ و هنر (Ordre des Arts et des Lettres) از سوی وزیر فرهنگ کشور فرانسه از سال ۱۹۵۷ آغاز شده به آثاری مهم در زمینه ادبیات داده می‌شود که ارزش هنری داشته و معرف خوبی برای فرهنگ خود باشند. این نشان در ایران به نام جایزه شوالیه، شناخته می شود.

جایزه مدیسی 
جایزه مدیسی (Prix Médicis) این جایزه از سال ۱۹۵۸ توسط دو نویسنده فرانسوی به نام‌های گالا باربیزان (Gala Barbisan) و ژان پییر ژیرودو ( Jean-Pierre Giraudoux) اهدا می شود و به افرادی تعلق می‌گیرد که در حد توانایی‌هایشان شهرت نیافته‌اند. این جایزه تا سال ۱۹۷۰ تنها به کتاب‌های فرانسوی زبان تعلق می‌گرفت اما در این سال آثار ترجمه شده و از سال ۱۹۸۵ آثار غیرداستانی به این جایزه افزوده شدند.

جایزه آندره ژید 
جایزه آندره ژید (Prix de littérature André-Gide) از سال ۲۰۱۲ توسط موسسه کاترین ژید و مرکز ژان شولمبرگر (Jean Schlumberger Center) پایه‌گذاری شده است. این جایزه برای نقد یا مقاله ادبی، تاریخی یا هنری که به طور خاص به آندره ژید مربوط باشد، در نظر گرفته شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید