صالحی‌امیری: سران فیفا و IOC از ما تشکر کردند

این روزها همچنان بحث ورود زنان به ورزشگاه ها داغ است. اینکه زنان در بازی پرسپولیس و کاشیما نمایشی به ورزشگاه رفته بودند یا این حضور به خواست مسئولان ورزش کشور بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس،  حالا هر روز رسانه‌های بین المللی از فشار فیفا می‌گویند. از اینکه کمیته مشورتی حقوق بشر فیفا به اینفانتینو پیشنهاد داده است برای ورود خانم ها به ورزشگاه‌های ایران ضرب الاجل تعیین کند.

این درخواست پس از ملاقات فاطما سامورا دبیرکل فیفا با دخترانی که در کمپین ورود دختران به ورزشگاه های ایران راه انداخته اند، سر و صدای رسانه ای بسیاری به پا کرده است اما در درون کشور به نظر می رسد دولت علاقه زیادی به ورود خانم ها دارد.

بعد از بازی فینال آسیا بود که رئیس جمهور حسن روحانی در سخنانی گفت: «باید به دنبال ایجاد امید باشیم و چه چیزی بهتر از مسئله ورزش برای ایجاد نشاط و امید. کم هزینه تر و بهتر از این مگر داریم. همین ورود خانم ها برای تماشای فوتبال، دیدید که چه بازتاب خوبی داشت. این همه مرد به ورزشگاه می روند، بخشی از ورزشگاه ها هم برای خانم ها باشد، این همه اثر مثبت خواهد داشت.»

حرف هایی از روحانی که انتقادهای تندی البته به همراه داشت اما با واکنش های مثبتی هم روبرو شد.
ولی آیا ورود بانوان به همان بازی پرسپولیس محدود می شد؟

در ماه های گذشته فدراسیون فوتبال ورود خانم ها به صورت محدود را به تمرین ها باز گذاشته تا تمرین تیم های ملی ممنوعیت تماشایش برطرف شود. از طرف دیگر تاج و دوستانش تاکید دارند تهدیدهای فیفا برای حل مشکل جدی است و می گویند متهم شده اند به تبعیض جنسیتی!

این حرفی است که توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک و اینفانتینو رئیس فیفا چندباری به حسن روحانی هم گفته اند اما آنچه دولت ایران بر آن اصرار دارد چه ه ای است که حضور بانوان در ورزشگاه ها از وضعیت کشور می سازد.

رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران در این باره می گوید: «در جام جهانی و برای بازی ایران و مراکش و بازی با اسپانیا و پرتغال درهای آزادی را باز کردیم و خانواده ها به استادیوم آمدند. همه در کنار هم بازی ها را دیدند. چند نفر شاید شیطنت کردند و چند تصویر هم منتشر شد که مثلا حساسیت برانگیز باشد اما آنجا هر کسی داشت کار خودش را می کرد. یکی نماز می خواند. این همه خانواده دعا می کردند. بسیاری بچه های شان را آورده بودند و همه چیز عالی بود. برای بازی فینال هم همه چیز به همین صورت بود.»

او اعتقاد دارد که این حضور کمک شایانی به تصویر کشور در خارج از مرزها در دل این فضاسازی های غیر واقعی می کند: «می کوشند که بگویند ما مثلا تبعیض داریم. بهانه شان هم مثلا ورزشگاه است. خب دیدید خانم ها و خانواده ها آمدند و چقدر هم فضا خوب بود. چقدر استقبال شد. چقدر بازتاب مثبت داشت هم توماس باخ و هم اینفانتینو برای این حضور از دولت ایران تشکر کردند. هر دوی این حضورهای خانم ها با خواست رئیس جمهور و دولت بود و باور ما این است که با حل مشکلات برای ورود بانوان می توانیم بیشترین بهره اجتماعی را از حضور خانم ها در استادیوم ها ببریم.»

دیدگاه تان را بنویسید