گزارش جی پلاس؛

فروش کارخانه ای یک خودرو با قیمت قطعی و 55 میلیون گرانتر از نرخ دلار! / آیا نظارتی هست؟

پیش فروش اقساطی خودروی جک اس 5 با ابهاماتی همراه است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ صعود ناگهانی قیمت دلار در ماه های اخیر باعث افزایش قیمت تمام محصولات از خودرو و لوازم خانگی گرفته تا مواد غذایی و مایحتاج اولیه مردم شده است. اما این بالا رفتن قیمت ها برای بعضی از محصولات با افزایش چشمگیر و ناعادلانه ای همراه بوده است؛ مثل خودرو!

مردم در ماه های اخیر با رشد بی رویه و بی حساب و کتاب قیمت خودروها در بازار که یکی از دلایل اصلی آن عدم عرضه خودرو توسط شرکت خودرسازی یا وارد کننده خودرو با احتساب قیمت تمام شده، باعث سردرگرمی خریداران شده اند. این در حالی است که بعضی از شرکت های خودرو سازی از وضعیت موجود گلایه کرده و بر این عقیده هستند که قیمت ها باید بیشتر از این افزایش پیدا کند!

 به بهانه پیش فروش اقساطی خودروی جک اس 5 که نشان از افزایش نجومی نرخ شرکتیِ این خودرو دارد، قیمت جک S5  را با قیمت پاییز سال گذشته آن در قیاس با نرخ دلار در آن زمان و این زمان مقایسه کردیم:

قیمت این خودرو در آذرماه سال گذشته بدون احتساب هزینه بیمه 87 میلیون تومان بود. در آن زمان هزینه بیمه شخص ثالث و بدنه حدود 2 میلیون تومان در سال بود، یعنی قیمت خودروی تمام شده برای مشتری حدود 89 میلیون تومان آب می خورد.

 

خودرو

قیمت دلار در پاییز 97 و حتی ما آذرماه را هم ملاک قرار داده ایم حدود 4 هزار و 200 تومان بود. با احتساب این نرخ، خودروی اس 5 در آن سال همراه با کلیه هزینه های قید شده در انتهای جدول فوق، حدود 89 تا 90 میلیون تومان در می آمد.

دلار (2)

جالب توجه است که خودروسازان با افزایش نرخ دلار در چند ماه نخست همچنان ارز دولتی 4200 دریافت می کردند اما پس از گذشت چند ماه این موضوع مطرح شد که قطعه سازان و خودروسازان مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را با ارز نیمایی تامین کنند که در پی این امر خودروسازان معتقد بودند با این کار بر قیمت تمام شده محصولات (محاسبه با ارز نیمایی حدود 8 تا 9 هزارتومانی) تاثیر منفی خواهد گذاشت و بازار شاهد افزایش قیمت قابل توجه این محصولات می شود.

اکنون سوال اینجاست که خودروسازان و به خصوص آنهایی که برخی محصولات را کاملا وارد می کنند و پیشتر اعلام کرده بودند، واردات چندانی نداشته و احتمالا همچنان از خودروها موجود در انبار به تعهدات خود پاسخ می دهند، حتی اگر اکنون مشغول وارد کردن خودرو باشد، ارز را با چه قیمتی دریافت می کند؟ نرخ دولتی 4200 تومانی یا نرخ نیمایی 8 تا 9 هزار تومانی؟ یا نرخ دلار آزاد؟!

حالت سوم تقریبا بعید است اما اگر آنها حتی ارز با نرخ سامانه نیما از دولت دریافت کنند، اکنون در قیاس با نرخ دلار سال گذشته، باید جک S5 را با چه قیمتی بفروشند؟

به گزارش جی پلاس؛ حتی اگر بابت کل مبلغ 87 میلیون تومان در پاییز 96، دلار 4200 تومانی هم هزینه شده باشد (که قطعا تمام این مبلغ صرف خرید خودرو از چین نمی شود) اکنون حداکثر باید شاهد افزایش حدودا دو برابری قیمت این خورد برای پاییز 97 باشیم یعنی حدود 174 میلیون تومان که اگر هزینه بیمه، مالیات، عوارض و... را هم دو برابر (حدود 4 میلیون تومان) در نظر بگیریم، (مبلغ 1 میلیون و 400 هزار تومان برای هزینه بیمه بدنه محاسبه شده است) نهایتا به رقم حدودی 176 میلیون تومان می رسیم نه 231 میلیون تومان!

این ابهام ها وجود دارد و در شرایطی که کمیته تعیین قیمت خودرو هنوز به نتیجه نهایی برای نرخ کارخانه انواع خودرو در نیمه دوم سال 97 نرسیده اقدام به فروش جک اس 5 با قیمت قطعی بیش از 2.5 برابری و حدودا 55 میلیون بیش از محاسبه دلاری آن می فروشند! با این وضعیت و در صورتی که نظارتی صورت نگیرد و پاسخ شفافی از سوی شرکت مذکور برای علت تعیین قیمت فوق داده نشود، باید دید قیمت این خودرو که طی دو ماه گذشته بیش از خودروهای دیگر افزایش داشت، مجددا در بازار چقدر افزایش خواهد داشت!

51

 

دیدگاه تان را بنویسید